[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Turnvereniging: Grote kleutergroep

Turnvereniging: Grote kleutergroep

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Turnvereniging: Grote kleutergroep

Berichtdoor charissa op 09 jan 2007, 22:03

Vandaag tijdens mijn kleutergym had ik vandaag ineens 22 kinderen, ik heb gelijk twee moeders gevraagd om mee te helpen, want de opstelling van vandaag was overzichtelijk genoeg voor mijn 12 kindertjes, en niet voor 22 ineens. Hoe houd ik een groep van 22 in het gereel, en wat voor soorten lessen kan ik dan het besten gaan geven?

help! :?
charissa
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 06 jan 2007, 21:59
Woonplaats: zuid-scharwoude

Berichtdoor Anita op 09 jan 2007, 22:13

Heb je het nu over kleutergym op school of bij een turnvereniging?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Anne op 09 jan 2007, 22:14

Je kan dan het beste lessen geven waarbij de kinderen in groepjes werken. Ik neem aan dat je vooral doelt op lessen met groot materiaal? Dit doe ik zelf ook altijd. Ik heb 25 kleuters in mijn klas en ik verdeel ze dan in vijf groepjes. De kinderen kunnen in principe zelfstandig aan de slag en ik loop rond om te begeleiden. Belangrijk is dat je duidelijke afspraken met ze maakt, bijvoorbeeld wanneer de volgende mag starten (als ze ergens overheen lopen), dat ze elkaar niet duwen, als je iets niet durft vraag je of de anderen helpen of je haalt even de juf etc.
Lessen waarbij je geen groot materiaal (klimrek) enzo gebruikt, tja....je kan van alles met zo'n klas doen. Ik doe vaak dingen met hoepels bijvoorbeeld. Belangrijkste is dat je goed met ze afspreekt wanneer ze stil moeten worden (ook bij groot materiaal trouwens....ik spreek altijd met ze af dat als ik in mijn handen klap ze met hun mond dicht op de grond moeten gaan zitten) en dat je zelf zoveel mogelijk op een centrale plek staat, zodat je het geheel kan overzien.

Ik hoop dat je hier al wat aan hebt, stel gerust meer vragen, dan probeer ik antwoord te geven!
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor lucia op 09 jan 2007, 22:15

Ik denk dat je met de aanschaf van deze heel prettig zult kunnen werken!

http://www.hetweb.nl/publicaties/kleuterboek.html
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor Anne op 09 jan 2007, 22:15

O, goeie vraag....ik ben uitgegaan van school......maar op zich kan je het denk ik ook wel voor op 'n vereniging gebruiken.....
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 09 jan 2007, 22:19

Ik vraag het omdat je bij een turnvereniging vaak makkelijk hulp in kunt roepen van assistenten. Zelf heb ik dat ook jaren gedaan. Zij staan er wat onpartijdiger in dan moeders en als je een goede vereniging hebt hebben ze nog een opleiding gehad ook.

Op school inderdaad dingen in groepjes of in stroomvorm. Zorg dat de meeste dingen zelfstandig is en sta zelf bij een plaats waar je hulp kunt geven maar ook overzicht kunt houden.

Het afspreken van een teken is inderdaad belangrijk, het heeft geen zin om over 22 kinderen heen te gaan roepen. Als je afspreekt dat kinderen gaan zitten als je je hand opsteekt bijvoorbeeld nemen ze dit van elkaar over.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor charissa op 09 jan 2007, 22:38

Ik geef inderdaad les op een vereniging. Helaas is in Noord-holland weinig personeel te vinden, aangezien ik nu zelf les geef wat niet echt vlakbij mijn plaats ligt waar ik woon, en ze tijdens mijn zwangerschapsverlof vorig jaar, de club even moesten sluiten zegt al genoeg denk ik. Maar ik ben al aardig geholpen met jullie antwoorden. Ik werk inderdaad met groot materiaal, want ik heb daarna meisjes van 6 jaar en ouder. Als ik volgende week weer zoveel kindjes heb, dan wil ik zowiezo drie meisjes van 6 al naar de groep erna laten meedraaien. Die zijn er eigenlijk al aan toe.
Zijn er hier mensen die ook les geven aan gymverenigingen, recreatie gym? En wonen die ook toevallig in noord-holland?
charissa
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 06 jan 2007, 21:59
Woonplaats: zuid-scharwoude

Berichtdoor basderat op 10 jan 2007, 17:33

Ik heb een hele tijd gymles gegeven in noord-holland. Tegenwoordig doe ik dit in Rotterdam.

Meestal werk ik met niveaugroepjes zodat het iets makkelijker is om te differentieren. Ook geef ik vaak themalessen. Zo hebben we voor de grote vakantie een piratengym gedaan. Ik had een heel groot piratenschommelschip gemaakt en met dat schip gingen we naar een aantal eilanden varen. het ene groepje ging naar klimeiland, het andere groepje naar springeiland enz enz. aan het einde vonden ze een echte schat. Dit vonden de kinderen prachtig.

Ook heb ik een keer een junglegym gegeven. Ik had een grote boomhut gemaakt en we gingen op survival. Als warming up gingen we op zoek naar knuffels die in de gymzaal verstopt lagen, daarna deden de kinderen allerlei wilde dieren na. In de boomhut maakte we groepjes. 1 groepje ging bv naar de touwen, daar lagen 3 opblaaskrokodillen in het water. Een ander groepje ging naar de wiebelbalk ( 2 bruggen gelijk achter elkaar zetten, met 2 grote touwen de balk ertussen hangen), weer een ander groepje ging aapje spelen bij het wandrek, er was ook een groepje dat kokosnoten in de basket moest gooien enz enz.

Over het algemeen werk ik in 4 of 5 groepjes. We beginnen meestal met een (tik)spel en/of vormen van gaan, daarna maak ik de groepjes. Vaak zet ik de toestellen zo neer dat ze ook in cirquitvorm gebruikt kunnen worden. Elke les (voor de 2 en 3 jarige) wijs ik voor elk groepje een machinist aan. Als we gaan wisselen maken de kinderen een treintje achter de machinist en dan vertel ik waar de treintjes heen mogen. Dit werkt heel goed. Bij de iets oudere kleuters maak ik er meer een spel van. Als ik zeg "zitten waar je bent", gaan de kinderen zo snel mogelijk zitten. Het groepje dat als eerste zit en stil is verdient dan een punt. Werkt geweldig!.

Ik persoonlijk vind grotere groepen veel fijner om les te geven. Je moet je wel goed opstellen zodat je alles goed in de gaten kunt houden. Bij mijn jongere kleuters (2 & 3 jaar) blijven altijd wel wat ouders aan de kant zitten, die helpen wel als het een beetje druk wordt. Bij mijn oudere kleuters mogen de ouders niet in de zaal blijven. Maar deze kunnen al heel goed zelfstandig werken.

Bij welke vereniging geef je eigenlijk les? Ik heb in Alkmaar en Heerhugowaard lesgegeven.
basderat
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 05 jun 2006, 16:30

Berichtdoor maritje op 10 jan 2007, 18:09

Ik denk dat je met de aanschaf van deze heel prettig zult kunnen werken!

http://www.hetweb.nl/publicaties/kleuterboek.html

dit boek is inderdaad heel fijn om mee te werken. het nadeel is alleen wel dat het boek over de 50 euro kost. als je iemand kent die het heeft zou ik het laten kopieren bij een drukkerij. vaak heeft de pabo ze op school ook staan.

Afgelopen stage had ik 32 kleuters en dat waren echt niet de makkelijkste kinderen. maar als je net zoals anderen al gezegd hebben heel duidelijk blijft dan moet het goed gaan.
Avatar gebruiker
maritje
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 28 mei 2006, 17:06

Berichtdoor moimoi op 10 jan 2007, 18:41

Ik gym in 3 vakken. 2 bekende sporten, 1 vak nieuw. Daar sta ik bij.
Werkt goed!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor miekiemousie op 10 jan 2007, 20:14

Ik geef zelf ook turnlessen in provincie Utrecht. Ik heb zelf geen ervaring met de echt jonge kinderen, bij mij begint het vanaf 6 jaar. Voor mij zijn de jongere, de leiding daar werkt inderdaad volgens de methode van bas de rat. Wel in groepjes bij een onderdeel.

Ik heb persoonlijk ook liever grotere groepen. Ik heb nu erg kleine groepen en de kans dat ik een uur terugloop. Ben benieuwd! Heb nu wel een luxe positie, heb 3 hulpjes van 9-11 jaar en een stagiaire van het ROC. Helemaal niet erg!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor charissa op 10 jan 2007, 21:48

Als eerste ontzettend bedankt voor jullie reactie, ik heb heel veel aan jullie antwoorden, heb ze al uitgeprint. Het kleuterboek heb ik vorig jaar van de oude school van mijn dochter van haar juf mogen kopieren.
Ik gaf peuterles in noord-scharwoude, geef nu dus kleutergym en meisjesgym in Petten en ik ben invalster bij een plaatsje vlak bij Tuitjehorn, heb nog wat last van nazwangerschapsdementie.
Nog even een vraag, als ik op de link downloads klik, krijg ik een wit scherm, iemand hier bekend mee?
charissa
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 06 jan 2007, 21:59
Woonplaats: zuid-scharwoude

Berichtdoor lucia op 10 jan 2007, 21:57

Na heel storende "hackproblemen" op het forum zijn de downloads volgens mij tot nader order niet bereikbaar.......vandaar!
Als ik het mis heb reageert er vast wel iemand van het forumteam. ;)
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3


Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron