[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Ideale gymleerkracht + Methode

Ideale gymleerkracht + Methode

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Anitaa op 12 maart 2008, 16:46

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een nieuwe gymmethode.

Heeft iemand een goede tip?

We zijn op de hoogte van V. Gelder. Helaas kunnen we verder weinig methodes vinden voor het bewegingsonderwijs op de basisschool.

Verder zouden we het ook fijn vinden om te horen wat je belangrijk vindt voor een 'ideale gymleerkracht'. Waar moet hij/ zij aan voldoen?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van bovenstaande vragen!

Groetjes Anita
Anitaa
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 12 maart 2008, 16:40
Groep: 7
PABO jaar: 0

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Anita op 12 maart 2008, 19:21

Op de school waar ik nu werk hebben we echt een geweldige methode voor gym. Ik zal morgen even kijken naar de naam. (Of misschien weet iemand anders het wel. Het is per groep een doorzichtige map met per les een kaart met verschillende vakken)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor thomas op 12 maart 2008, 19:51

Volgens mij bedoel je planmatig bewegingsonderwijs. die is erg duidelijk. Nadeel is dat er geen samenhang (dacht ik) tussen de groepen zit. Je zult zelf steeds alles moeten opbouwen. voor leerkrachten is hij wel erg duidelijk.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor moimoi op 12 maart 2008, 20:43

wij werken uit deze methodes, wordt ook gebruikt door de gymstagiaires cios bij ons op school, de methode is niet goedkoop maar ik ben erg enthousiast:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... =666772772
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... iref=precp
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Daffy op 12 maart 2008, 21:30

Ik werk met "basisdocument". Erg fijne methode, maar alleen als je hoekenlessen wilt. Je kan namelijk 2-3 dingen uitkiezen steeds en dit doen in een les. Het zijn dus geen kant en klare lessen, maar als je eenmaal doorhebt hoe het boek werkt, is ie erg fijn vind ik.

Het nadeel van van Gelder vind ik dat als je bijvoorbeeld geen rekstok kan als kind, je 3-4 weken lang "tegen je zin in" moet gymmen.

Het voordeel van hoeken vind ik, dat je dus als kind maar steeds 15 minuten een hoek hebt, dus als je iets niet (goed) kan, hoef je het niet de hele gymles te doen.
Avatar gebruiker
Daffy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 236
Geregistreerd op: 16 dec 2006, 16:11
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor fruity op 12 maart 2008, 22:04

Ik werk aan de hand van het boek 'Basisdocument' en gebruik regelmatig de bronnenboeken die in verschillende delen zijn (gymnastiek, spel, muziek en ....)Afbeelding
Schooljaar 2016-2017 start ik pas na de voorjaarsvakantie (verlof) als 'hip-hopper' in de school voor 2 dagen (begeleiding aan verschillende kinderen geven)
fruity
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 287
Geregistreerd op: 16 mei 2007, 11:33
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en LB leerkracht

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor miek op 12 maart 2008, 22:10

Als je voor van gelder wil gaan zou ik wachten op de nieuwe uitgave. Ze zijn de methode nu aan het herschrijven zodat ook daar in hoeken wordt gewerkt. Er staan 3 proeflessen op de site en ik vind ze er goed uitzien (http://www.basislessenbewegingsonderwijs.nl)
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Joke op 12 maart 2008, 23:04

wij werken uit deze methodes, wordt ook gebruikt door de gymstagiaires cios bij ons op school, de methode is niet goedkoop maar ik ben erg enthousiast:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... =666772772
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... iref=precp

Die hebben wij ook. Iedereen is er erg tevreden over.
Een logische opbouw en aanwijzingen voor de verschillende groepen, zodat er niet steeds van alles opgebouwd en afgebroken hoeft te worden.
Wij starten met een hoge groep, die opbouwt en een hoge groep die weer opruimt. Werkt erg goed.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Anita op 13 maart 2008, 19:19

Volgens mij bedoel je planmatig bewegingsonderwijs. die is erg duidelijk. Nadeel is dat er geen samenhang (dacht ik) tussen de groepen zit. Je zult zelf steeds alles moeten opbouwen. voor leerkrachten is hij wel erg duidelijk.

Klopt, ik heb even gekeken en dat is het. Er zit juist wel samenhang tussen de groepen. Je kunt in principe dezelfde situaties laten staan en gebruiken voor alle groepen. Natuurlijk wel af en toe een bank extra etc, maar wij doen dezelfde les met iedereen die die dag gymt maar dan op eigen niveau van de groep uit de map.

Wat ik erg leuk vind aan deze methode is dat er heel originele simpele spellen in staan. Met een paar stappen uit te leggen aan leerlingen, en dan direct te spelen. Er is heel goed opgelet dat iedereen continu bezig is, waar het soms nog wel eens aan ontbreekt bij gymlessen..

Ik ben dus echt enthousiast! Hiervoor heb ik jaren gewerkt met 'van Gelder', maar deze methode vind ik absoluut veel fijner en doordachter.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor miekiemousie op 13 maart 2008, 20:23

Er zijn nog weinig echt hanteerbare en goede methodes voor bewegingsonderwijs. Even kijken welke ik nog weet:

Basislessen bewegingsonderwijs:
Ik vind dit persoonlijk GEEN goede methode. De methodiek die in de methode wordt gebruikt is niet up-to-date meer. Ik vind het persoonlijk ook erg goed dat ze deze gaan vernieuwen. Er wordt zeer veel klassikaal of in stroomvorm gewerkt. Je kan de kinderen hierbij moeilijk op niveau helpen en daarnaast moet er erg veel op elkaar gewacht worden. Nu heb ik wel mijn deels mijn mening gewijzigd over het spel deel, aangezien ik deze beter vind. Ik zou persoonlijk alleen niet graag een gigantische onderverdeling in spel en toetsel willen hebben. Het grote voordeel van spel en toestel in één les, is dat er bijna altijd wel een onderdeel is dat een kind aanspreekt. Zowel de spel kinderen als de toestelkinderen.
Nu heb ik net even kort de nieuwe aankomende versie gebruikt. De les die ik kort bekeken heb vond ik goed in elkaar zitten. Wel erg veel informatie voor een leerkracht. Zeker goed, want dit zorgt voor beter gymonderwijs, maar misschien ook wel wat te veel... Ik moet beter gaan kijken voordat ik hier echt een mening over kan vormen.

Basisdocument
Een goed boek, maar niet echt hanteerbaar voor de 'gewone' leerkracht. Heel goed bruikbaar als je het boek kent. Dan kan je er veel uit halen. Wel erg beperkt, alleen de basisvormen worden gegeven. Kortom, voor een gewone leerkracht zeer moeilijk bruikbaar. Dan zal het echt bewerkt moeten worden.

Ik heb nog meer, maar ik moet even weg. Ik vul zo aan...
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Robje op 13 maart 2008, 20:43

Wat betreft "basislessen bewegingsonderwijs" ben ik het met Miekiemousie eens; verouderd en een te grote scheiding tussen spel en toestel. Als je met vaken werkt is eht juist prettig te combineren zodat iedereen aan zijn trekken komt.

Het "basisdocument bewegingsonderwijs" is absoluut geen methode!!
Het is wel zo dat je er goed mee uit de voeten kan als je zelf genoeg vaardigheden en ervaring hebt met bewegingsonderwijs. Ik gebruik het boek ook als uitgangspunt voor mijn lessen, maar moet er dan nog behoorlijk wat aan versleutelen, wat ik wel erg leuk vind maar voor een leek waarschijnlijk onhaalbaar.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Joke op 13 maart 2008, 21:07

Wij wisselen die lessen af en bij ons zijn ze er best tevreden over.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Anitaa op 15 maart 2008, 09:47

Alvast heel erg bedankt voor jullie informatie.

Is er iemand die met de methode v. Gelder heeft gewerkt en nu met '
Planmatig werken'? Wat zijn de voor- en nadelen van deze twee methodes ten opzichte van elkaar?

Bedankt!

Groetjes Anita
Anitaa
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 12 maart 2008, 16:40
Groep: 7
PABO jaar: 0

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor Anita op 15 maart 2008, 15:20

Alvast heel erg bedankt voor jullie informatie.

Is er iemand die met de methode v. Gelder heeft gewerkt en nu met '
Planmatig werken'? Wat zijn de voor- en nadelen van deze twee methodes ten opzichte van elkaar?

Bedankt!

Groetjes Anita

Ik dus, eigenlijk kun je de voor- en nadelen al vinden in bovenstaande reacties van mij en anderen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ideale gymleerkracht + Methode

Berichtdoor miekiemousie op 15 maart 2008, 18:10

Er zijn nog weinig echt hanteerbare en goede methodes voor bewegingsonderwijs. Even kijken welke ik nog weet:

Basislessen bewegingsonderwijs:
Ik vind dit persoonlijk GEEN goede methode. De methodiek die in de methode wordt gebruikt is niet up-to-date meer. Ik vind het persoonlijk ook erg goed dat ze deze gaan vernieuwen. Er wordt zeer veel klassikaal of in stroomvorm gewerkt. Je kan de kinderen hierbij moeilijk op niveau helpen en daarnaast moet er erg veel op elkaar gewacht worden. Nu heb ik wel mijn deels mijn mening gewijzigd over het spel deel, aangezien ik deze beter vind. Ik zou persoonlijk alleen niet graag een gigantische onderverdeling in spel en toetsel willen hebben. Het grote voordeel van spel en toestel in één les, is dat er bijna altijd wel een onderdeel is dat een kind aanspreekt. Zowel de spel kinderen als de toestelkinderen.
Nu heb ik net even kort de nieuwe aankomende versie gebruikt. De les die ik kort bekeken heb vond ik goed in elkaar zitten. Wel erg veel informatie voor een leerkracht. Zeker goed, want dit zorgt voor beter gymonderwijs, maar misschien ook wel wat te veel... Ik moet beter gaan kijken voordat ik hier echt een mening over kan vormen.

Basisdocument
Een goed boek, maar niet echt hanteerbaar voor de 'gewone' leerkracht. Heel goed bruikbaar als je het boek kent. Dan kan je er veel uit halen. Wel erg beperkt, alleen de basisvormen worden gegeven. Kortom, voor een gewone leerkracht zeer moeilijk bruikbaar. Dan zal het echt bewerkt moeten worden.

Ik heb nog meer, maar ik moet even weg. Ik vul zo aan...

Zo, mijn aanvulling.

Ik heb eens kennis mogen maken met de methode 'bewegen samen regelen'.
De opbouw van deze methode zit erg goed in elkaar. Ik heb er echter niet zelf mee gewerkt en kan dus niet heel goed aangeven hoe de methode in de praktijk werkt. Wel vind ik het een zeer waardevolle methode om een zichtzending van aan te vragen.
http://www.bewegensamenregelen.nl/basisonderwijs/

Dan de methode planmatig bewegingsonderwijs, waar al meer over gezegd is.

Ook heb je nog verschillende losse bronnenboeken, maar deze zijn niet echt een methode.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast