Er zijn nog weinig echt hanteerbare en goede methodes voor bewegingsonderwijs. Even kijken welke ik nog weet:
Basislessen bewegingsonderwijs:Ik vind dit persoonlijk GEEN goede methode. De methodiek die in de methode wordt gebruikt is niet up-to-date meer. Ik vind het persoonlijk ook erg goed dat ze deze gaan vernieuwen. Er wordt zeer veel klassikaal of in stroomvorm gewerkt. Je kan de kinderen hierbij moeilijk op niveau helpen en daarnaast moet er erg veel op elkaar gewacht worden. Nu heb ik wel mijn deels mijn mening gewijzigd over het spel deel, aangezien ik deze beter vind. Ik zou persoonlijk alleen niet graag een gigantische onderverdeling in spel en toetsel willen hebben. Het grote voordeel van spel en toestel in één les, is dat er bijna altijd wel een onderdeel is dat een kind aanspreekt. Zowel de spel kinderen als de toestelkinderen.
Nu heb ik net even kort de nieuwe aankomende versie gebruikt. De les die ik kort bekeken heb vond ik goed in elkaar zitten. Wel erg veel informatie voor een leerkracht. Zeker goed, want dit zorgt voor beter gymonderwijs, maar misschien ook wel wat te veel... Ik moet beter gaan kijken voordat ik hier echt een mening over kan vormen.
Basisdocument
Een goed boek, maar niet echt hanteerbaar voor de 'gewone' leerkracht. Heel goed bruikbaar als je het boek kent. Dan kan je er veel uit halen. Wel erg beperkt, alleen de basisvormen worden gegeven. Kortom, voor een gewone leerkracht zeer moeilijk bruikbaar. Dan zal het echt bewerkt moeten worden.
Ik heb nog meer, maar ik moet even weg. Ik vul zo aan...
Zo, mijn aanvulling.
Ik heb eens kennis mogen maken met de methode 'bewegen samen regelen'.
De opbouw van deze methode zit erg goed in elkaar. Ik heb er echter niet zelf mee gewerkt en kan dus niet heel goed aangeven hoe de methode in de praktijk werkt. Wel vind ik het een zeer waardevolle methode om een zichtzending van aan te vragen.
http://www.bewegensamenregelen.nl/basisonderwijs/Dan de methode planmatig bewegingsonderwijs, waar al meer over gezegd is.
Ook heb je nog verschillende losse bronnenboeken, maar deze zijn niet echt een methode.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)