hulp gevraagd bij interventie

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

hulp gevraagd bij interventie

Berichtdoor katinka op 09 jun 2008, 14:35

Ik heb op stage 3 kleuters die wat problemen hebben bij turnen. Ik moet hier interventies voor zoeken.

Ik heb dus een spel gespeeld (huisje verwissel) en heb de kleuters hierbij geobserveerd, nu moet ik voor deze 3 kleuters interventies zoeken.
Ik zou graag jullie mening hier eens bij hebben, ik heb dit zelf nog nooit gedaan :

Dit zijn de 'problemen' :
FARZAD :
Farzad vond wel een snel een hoepel, maar niet op de juiste manier : soms ging hij naar een hoepel waar er al iemand instond.
Als er hij samen met een andere kleuter aan een hoepel aankwam, duwde hij die kleuter weg om er zelf in te kunnen staan.
Hij fixeert zich wel op 1 hoepel en gaat recht op die hoepel af, maar hij houdt geen rekening met de andere kleuters.
Terug naar dezelfde hoepel lopen is voor Farzad een probleem : zelfs als alle kleuters al in een hoepel stonden moest hij nog rondlopen om zijn hoepel weer te vinden.

BEN :
Het grootste ‘probleem’ bij Ben is dat hij de verschillende bewegingsvormen niet goed kon nadoen. BV een schilderijen van iemand dat snel aan het lopen was : ik deed het voor met grote passen en hoge sprongen : Ben liep gewoon rond doorheen de zaal.

SEPPE :
Seppe zet zijn voeten in een verkeerde positie : met zijn tenen naar binnen.
In verband met het spel : Seppe vindt altijd zijn eigen hoepel weer terug, als hij moet verwissel komen er soms wel problemen : vooral als er al iemand op de hoepel staat die hij gekozen had, kan hij niet snel weer vertrekken om een andere hoepel te kiezen : hij blijft bij de hoepel staan.

--> Wat me opvalt bij veel kleuters is dat ze wel hun eigen huisje kunnen vinden, maar als ze een hoepel moeten kiezen of moeten verwisselen hebben ze het wel moeilijk : ze vechten vaak voor een hoepel in plaats van voor een andere te kiezen.


Alvast bedankt !
katinka
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 05 okt 2006, 13:47

Re: hulp gevraagd bij interventie

Berichtdoor Joke op 16 jun 2008, 13:07

Ik heb hier geen ervaring via een cursus of opleiding, dus ik kan alleen maar zeggen hoe ik het zou doen.
In de eerste plaats: Hoe oud zijn de betreffende kleuters?
Bij Ben is de motoriek nog onvoldoende, het hangt van zijn leeftijd af wat je van hem kunt verwachten/verlangen.
Om hem te helpen moet je je dus op motorische oefeningen voor zijn leeftijdsgroep richten.
Bij Seppe zou ik met de ouders bespreken of fysiotherapie (via huisarts, anders via schoolarts) misschien een oplossing is voor zijn verkeerde voetstand, daar mag je zelf niet aan sleutelen. Hooguit oefeningen uitvoeren die een fysiotherapeut aanraadt.
Verder geldt bij allemaal: speloverzicht én - inzicht is een combinatie van verscheidene factoren. Die vaardigheid wordt verkregen door (op de juiste leeftijd) zulk soort spelletjes vaker te spelen, desnoods met een kind aan de hand. Oh, kijk eens, daar is een lege hoepel. Jammer, daar is X al in gaan staan. Zijn er nog meer lege hoepels? Ja, daar is er nog een etc. hardop verwoorden, zodat het kind het zelf ook op die manier gaat beleven.
Niet ieder kind is hier al klaar voor. Jonge kinderen focussen zich slechts op een ding, zij zijn (nog) niet tot meer in staat.
Het hangt hier weer af van de leeftijd van het kind en ook dat is niet altijd van toepassing, want niet elk kind ontwikkelt zich op dezelfde manier.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Verder komt het mij voor dat de ene keer de hoepel wél van een kind is (hij moest naar zijn eigen hoepel teruglopen) en de andere keer mag dat ineens niet meer. Dan moet hij een vrije hoepel zoeken. Daar zullen veel kleuters ook problemen mee hebben: wanneer wel, wanneer niet? Dit kun je vermijden door het begrip 'eigen' hoepel te vermijden. En er niet mee te werken.


Tip: lees wat je geschreven hebt nog even kritisch door. Er staan veel kromme zinnen in, waarschijnlijk omdat je al typende aan het veranderen bent geslagen en niet alles goed veranderd hebt. Let vooral op het gebruik van het woordje 'er', dat staat vaak op plaatsen waar het niet hoeft te staan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast