door Robje op 19 jul 2008, 08:37
Tis idd een vaag gebied; je mag nog geen spelles geven als je de opleiding niet volgt, maar wel elke dag een horde voetballende, klimmende, dansende, tikkende en andere-spelletjes-spelende-kids begeleiden in het speelkwartier.
Volgens mij zit het verschil in "begeleiden" en "onderwijs geven". Ik denk dat ze er vanuit gaan dat iedereen spelende kinderen kan begeleiden; voorkomen dat de hersens worden ingeslagen en dat de betreffende activiteit binnen aanvaardbare veiligheidsgrenzen blijft. (Maar hoe vaak zie je nog een leren bal op het schoolplein)
Men gaat er -niet geheel ten onrechte- van uit dat iemand die bewegingsonderwijs geeft, de kinderen dus ook op een doelgerichte en methodische wijze kinderen leert bewegen. Dat is iets anders dan aan de rand van het schoolplein staan en opletten dat er geen gewonden vallen.
De scheidslijn tussen "op spelende kinderen passen" (en lekker meedoen, tips, aanwijzingen geven etc) en een wat mindere leerkracht bewegingsonderwijs (weinig methodiek/inhoud, doelgerichtheid) is dun, maar hij moet ergens getrokken worden.
Aangezien rekenles ook door een bevoegde leerkracht gegeven wordt met het doel om aan het einde van het jaar flink verbeterd te zijn, kan men natuurlijk niet toestaan dat een onbevoegde leerkracht -weliswaar met veel enthousiasme en soms zelfs veel kennis en vaardigheid- vorm geeft aan bewegingsonderwijs. We kunnen allemaal wel schoppen tegen bewegingsonderwijs-opleidingen (doe ik zelf maar al te graag aan mee, blij dat ik het papiertje in recordtempo heb gehaald) maar het kan wel het verschil maken tussen "trefbal onder begeleiding" en een doelgerichte methodiek. Vandaar kan ik begrijpen dat je ook geen spelles mag geven omdat ook daarin kennis en vaardigheden toegepast moeten worden.