door miekiemousie op 22 jul 2008, 09:54
Ik had een fulltime baan, echter op 2 scholen dus nog net iets meer. 2 dagen op de ene en 3 dagen op de andere. Ik heb in die tijd ook blok 3 en 4 gedaan van gym. Ik vond het in principe wel te doen, maar het kost wel tijd. Je moet daarnaast wel de mogelijkheid hebben om gymlessen te geven. Ik had bij de ene baan de gymles, en kon zo aan voldoende lessen komen. Ik heb toen (omdat de lessen gespreidt moesten) een enkele keer de les van een collega overgenomen. Ook heb ik lessen uit mijn duim gezogen...
Wij hadden wel enkele keren in het jaar praktijkdagen. Op deze dagen was je op de pabo de hele dag met gym bezig. Wij krijgen dan groepen van scholen op bezoek en gaven daar les aan. Ook hadden we dan eigen vaardigheden. In tegenstelling tot andere pabo's werd bij ons de eigen vaardigheid niet getoetst. Je moest meedoen en proberen, maar de inzet was voldoende. Je hoefde niet bepaalde doelen te halen.
De opdrachten zijn ontzettend verschillend! Op elke pabo moet je, denk ik, een portfolio met de lessen die je gegeven hebt.
Daarnaast moesten wij bij blok 3 en 4 een vakwerkplan schrijven. In dat vakwerkplan zat: (blok 1 en 2 heb ik in het 3e en 4e jaar van de pabo gehad)
- verantwoording van vakconcept (jou visie)
- jaarrooster + visie erop
- visie op zorgverbreding en MRT + observaties
- een deel van vakleerkracht als specialist. Hierbij moest je 2 dingen uitvoeren in de praktijk. Dit kon heel breed zijn, als het maar bijdroeg aan jou groei als vakleerkracht. Heerlijk toepasbaar in de praktijk dus.
Daarbuiten waren nog wat kleine opdrachten, die bijvoorbeeld te maken hadden met het leerlingvolgsysteem.
Ik denk dat onze scriptie het vakwerkplan als zodanig was. Ik moet zeggen dat ik er heel veel van geleerd heb. Een opsteker hierbij was dat ik dit jaar met een vakleerkracht om tafel zat, die dacht mij wat te kunnen leren. Alleen alles wat ze vertelde wist ik al, erg grappig!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)