Dag Martzen, ik heb je al een mail gestuurd met tips voor jou omdat je me dezelfde vraag stelde. Voor anderen is dat ook op m'n weblog beschreven. Hier plak ik het bij om ieders moeite te besparen:
"Via de mail kreeg ik een vraag van Martzen over hoe je gymles kunt geven aan kinderen met een wat groter leeftijdsverschil, bv. combinatie 3-4-5 of 6-7-8. Op 23 augustus heb ik een log geschreven over hoe ik dat oplos met mijn klas 4 (groep 6) die ik samen met klas 6 (groep
lesgeef.
Maar er is nog veel meer te bedenken, want niet iedereen heeft zo'n fijne stagiere als waar ik zo'n geluk mee heb(Ja Jilda, die is voor jou!).
Wat ik in eerdere situaties heb toegepast:
- verdeel de zaal in twee of drie vakken. Verdeel de kinderen op hun groep/klas. In elk vak gebeurt een activiteit, waarvan één met jouw begeleiding, bv. werken aan een toestel. In het andere vak/ de andere vakken iets wat kinderen zelfstandig kunnen doen met elkaar: een eenvoudig tikspel (doen ze op het plein ook met elkaar), scores of tijd verbeteren (korfbal/basket/dribbelen om paaltjes met de bal, verzin het maar). Bij dat laatste is het stimulerend als je een scorebord of pen en potlood beschikbaar hebt. Grotere kinderen kunnen heel goed zelfstandig paaltjesvoetbal doen, als je het vak maar goed afzet met banken tegen het hinderlijk wegrollen naar het andere vak. Badminton is ook voor de oudere kinderen fijn én zelfstandig te doen.
- wil je met de hele klas tegelijk aan de slag: maak drie "banen" met toestellen waar steeds een korte oefening op wordt gedaan. bv. bok voor een sprong, mat v. koprol, rekstok 1x duikelen, enz. De rij kinderen begint aan de middelste baan, aan het eind gaan ze links of rechtsaf al naar gelang hun indeling want je hebt bv. links makkelijk/lager uitgezet dan rechts. Zo komen ze weer op het midden uit waarna ze de stroomvorm weer herhalen.
- Een conditietest is heel leuk en makkelijk toepasbaar. Daar moet je wel eerst even formulieren voor maken met oefeningen. De kinderen werken in tweetallen om de beurt steeds bv. 1 minuut aan het onderdeel waarbij jij fluit voor de start en stop. Elke keer worden de scores genoteerd. Dit circuit herhaal je een paar keer per jaar dan kunnen de kinderen en jij hun vorderingen bekijken. Per oefening kun je ook niveaus inbouwen natuurlijk, dan is het helemaal afgestemd. Dit is 1x wat werk aan voorbereiding op papier, maar dan heb je voor altijd wat! Een tijdbesparende tip is het boek wat je onder deze link vindt, daar staat een kant-en klaar formulier in met duidelijk uitleg voor de kinderen:
http://www.in-beweging.net/bewegingsond ... rwijs.htmlNog een tip: doe liever geen balspellen met zo'n groot leeftijdsverschil. Kijk bij andere spellen of je de oudsten een "handicap" kunt geven om hun voorsprong in snelheid en behendigheid te dempen, of verdeel het spel in rollen. Voorbeelden van spellen waarbij de kinderen wel gemakkelijk op hun eigen niveau kunnen presteren en toch samen bezig zijn:
- ratten en raven
- overloopspellen
- balwerpen
- kegelen
en je komt op deze manier vast wel op meer spellen. Leuk als je die hier meldt, dan voeg ik ze toe!"
Ik ben heel benieuwd naar aanvullingen van anderen dus dit topic ga ik graag verder volgen.