Ik vind het spelletje van je leraar niet echt bewegingsonderwijs maar goed dat is dan blijkbaar ook niet de opdracht.
Bedoel je spelletjes voor als het regent tijdens het speelkwartier? Ik persoonlijk vind dat kinderen dan toch even lekker pauze moeten kunnen hebben en wat mogen doen wat ze zelf willen (computer, spelletje, tekenen, gewoon lekker kletsen enz.) Maar goed dat is mijn mening en daar heb je nu niks aan.
Je kunt hier eens kijken:
http://www.onderwijsmaakjesamen.nl en dan bij lesmateriaal en dan bij 5 minuten daar staan een heleboel spelletjes en die kun je natuurlijk ook nog aanpassen naar jouw ideeen.
Het boek dat daar genoemd staat heb ik ook. Ik zal er een paar spelletjes uithalen die ook wel in de klas kunnen (met een beetje ruimte voor een kring):
- levend boter, kaas en eieren:
er wordt een groot boter kaas en eieren op de grond gemaakt. Bijvoorbeeld met afplaktape of met hoepels. De spelers vormen groepjes van 9. En gaan in een rij staan. De eerste, derde, vijfde, zevende en negende horen bij elkaar en de tweede, vierde, zesde en achtste horen bij elkaar. De spelers zijn de speelstukken. De eerste speler kruist zijn armen over de borst om aan te geven dat hij een kruisje is. De volgende speler houdt zijn armen in een cirkel om aan te geven dat hij een rondje is. De volgende speler is weer een kruisje, daarna een rondje enz.
De speers gaan om de beurt op het grote boter kaas en eieren veld staan en spelen zo het spel volgens dezelfde regels als bij gewoon boter kaas en eieren.
Na elk spelletje moeten de winnaars een nieuwe manier bedenken om het te vieren. Zoasl een high five, een buiging, een groepsknuffel of een schouderklopje voor iedereen. Bij gelijkspel bedanken de teams elkaar voor een leuk spelletje.
Bij het volgende spel gaan de spelers opnieuw in de rij staan op een andere volgorde. Zo krijg je steeds andere teams. Ze kunnen bijvoorbeeld op volgorde van verjaardagen gaan staan, of lengte of op alfabet, huisnummer enz.
- Speurneus
De spelers zitten of staan in een kring met hun gezicht naar het midden toe. EĆ©n van de spelers is de speurneus en gaat in het midden van de kring staan. De speurneus doet zijn ogen dicht. De spelleider kies een dader uit.
De dader begint met een bepaalde beweging, bijvoorbeeld, met de vingers knippen, slaan op het hoofd, in de handen klappen, met de duimen draaien, achter een oor krabben of wat de dader ook maar bedenkt. Iedereen neemt de beweging over.
Als dit eenmaal bezig is opent de speurneus zijn ogen.
Als de dader denkt dat de speurneus het niet ziet schakelt hij over op een andere beweging. De andere spelers doen dit weer zo snel mogelijk na. Het is aan de speurneus om de dader aan te wijzen. Wanneer de speurneus het moeilijk heeft, kan de spelleider natuurlijk tips geven.
Er staat nog veel meer in het boek maar voor het meeste heb je meer ruimte nodig en ik heb nu ook geen tijd om het hele boek door te gaan. Kijk anders maar vast eens op die site, dan krijg je vast ideeen!