door miek op 04 maart 2009, 09:45
Hoi,
ik heb deze opleiding ook gevolgd en daarbij veel kijkwijzers zelf gemaakt. Ik zal de vragen dan ook echt vanuit mezelf beantwoorden:
- Hoe zijn de opdrachtkaarten en kijkwijzers vormgegeven?
Opdrachtkaarten: Ik kies voor een duidelijke titel, de naam van de activiteit dus, erboven. Daarboven staat nog in kleine letters het bewegingsthema (dit is dus voor de leerkracht ter informatie, zodat hij weet waar hij mee bezig is). Daaronder komt bij voorkeur een foto van de activiteit. Ooit kies ik ook voor een duidelijk plaatje (bijvoorbeeld uit basisdocument). Onder dat plaatje komt (heel erg in het kort) de uitleg, soms staat er ook bij hoe de regulatie moet zijn.
Ik heb ook themakaarten. Bijvoorbeeld voor de pietengym. Daar staan bovenaan pietenhoofdjes van het aantal leerlingen dat bij deze activiteit mag zijn, daaronder de titel, plaatje uitleg.
Kijkwijzers: Ook hier staat duidelijk de naam van de activiteit boven. Daaronder staat de beweging in kleine stapjes uitgelegd. Per stapje staat er een foto met kort de uitleg. Ik heb niet zoveel kijkwijzers maar meer opdrachtkaarten. Ik kies voor kijkwijzers bij complexere activiteiten zoals zijwaarts verplaatsen via de touwen.
Al mijn kaarten zijn in kleur uitgeprint en wat kleiner uitgesneden. Dan heb ik ze op een gekleurd blaadje geplakt zodat ze een gekleurde rand hebben. Per leerlijn heb ik een andere kleur gekozen. Dit is wel een beetje overdreven maar hier ben ik ooit mee begonnen en daar ga ik nu maar gewoon mee door.
Ook vind ik bij alle kaarten belangrijk om met beelden te werken en zo weinig mogelijk tekst. Als er dan toch tekst opkomt zijn het korte, duidelijke zinnen en geen hele tekst.
[url]- Zijn de kijkwijzers voor de kinderen of de leerkrachten?[/url]
Het zijn voornamelijk kijkwijzers voor de kinderen. Ik heb er een paar voor leerkrachten omdat er een tijdje is geweest dat ik gymlessen voorbereidde en ook bij de moeilijkere activiteiten die zich niet zo duidelijk op een kaart voor kinderen (van groep) te zetten is, kaarten maakte. Die legde ik dan bij de activiteit zodat de leerkracht terug kon lezen wat ook alweer mijn bedoeling was. Ik vind het bijvoorbeeld moeilijk om bij nieuwe tik- en doelspelen met kaarten te werken.
[url]- Hoe bevalt het?/ervaringen?[/url]
Het bevalt heel goed. De kinderen weten precies wat de bedoeling is en het werkt zelfregulerend waardoor je als leerkracht meer tijd vrij hebt om te observeren en bewegers echt te begeleiden (i.p.v. te vertellen wat de opdracht ook alweer was). Ook kunnen de kinderen zo heel zelfstandig aan de slag in de gymles zonder dat je veel tijd kwijt bent aan uitleg. Gymles draait per slot van rekening om bewegen.
Bij nieuwe tik- en doelspelen gebruik ik geen opdrachtkaart. Die leg ik gewoon uit. Als het spel later terugkomt leg ik soms wel een opdrachtkaart neer met heel kort de regels, als geheugensteuntje zeg maar.
Waar je op moet letten is dat kinderen wel gebruik maken van de opdrachtkaart en niet zomaar gaan doen wat ze zelf willen. Daar moet je, zeker in het begin, echt in sturen en aandacht aan besteden. Als ze het gewend zijn, wordt het steeds makkelijker. Een andere valkuil is dat je de activiteit toch nog heel uitgebreid gaat uitleggen terwijl dat niet altijd hoeft. Dan letten de kinderen ook niet op de kaart (begrijpelijk) maar wennen ze er ook niet aan.
- Wat voor waarde geeft het aan het bewegingsonderwijs?
Zie vorige vraag
p.S. Weet iemand waar ik op internet opdrachtenkaarten en kijkwijzers kan vinden?
Ik vond ze op internet nooit zoals ik ze zelf wilde, daarom maakte ik ze zelf. Ik heb wel veel gebruik gemaakt van foto's op internet. Ik kan je wel wat kaarten toesturen als je wil. Stuur maar een pb met je e-mail adres.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)