[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Afsluiting van de gymles voor groep 1

Afsluiting van de gymles voor groep 1

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Afsluiting van de gymles voor groep 1

Berichtdoor MeesterMartin op 27 sep 2009, 10:58

Hallo,

Ik moet een afsluiting hebben voor een gymles.
De les tot nu toe is als volgt:
Warming up: Iedereen is en dief in de supermarkt. Er komt een politie aan en we moeten ons verstoppen. Als ik(de meester) 1 keer met de klosjes sla, moet je stil blijven staan, zodat de politie je niet ziet bewegen. Als ik 2 keer met de klosjes sla, dan moet je gaan zitten, want dan kan de politie je niet zien, omdat je je klein hebt gemaakt. Sla ik 3 keer met de klosjes, dan moet je gaan liggen, want dan kan de politie je helemaal niet meer zien.

Daarna is er een "drukke" les: Lekker - Vies.
Er zijn 3 vakken( Lekker, Getikt kunnen worden, Vies)
De tikker staat in het middelste vak(getikt kunnen worden). Hij/zij noemt dan iets wat je kan eten en dan moeten de kinderen naar vies of lekker toe.
Weet een leerling niet of hij het lekker of niet lekker vind, dan moet hij naar de overkant.

Maar het enige wat nog moet komen is een afsluiting.
Deze afsluiting moet rustig zijn en het mag niet stappen op de maat zijn. Stappen op de maat is te saai.
Kan iemand helpen?
MeesterMartin
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 sep 2009, 10:23
Groep: 1
PABO jaar: 2

Re: Afsluiting van de gymles voor groep 1

Berichtdoor Joke op 27 sep 2009, 11:54

Deze spelletjes deed ik als tussendoortjes in de klas maar ze zouden hiervoor ook gebruikt kunnen worden
-Ra, ra hoeveel kinderen zitten er achter je?
-Je kunt een speld horen vallen: je neemt een schoteltje en een speld. Je loopt geruisloos door de gymzaal naar een plaats waar je blijft staan en laat de speld op de schotel vallen.
De kinderen (met hun ogen dicht) wijzen in de richting waar ze het geluid gehoord hebben. (Het moet heel stil zijn, maar de speld is echt goed te horen.)
-Eigen idee van mij: Ik deed wel eens 'De maan is rond, de maan is rond, twee ogen een neus en een mond' - Ra,ra, met welke vinger heb ik dat gedaan?
(Op de rug van een kind tekende ik dan met een van mijn vingers (die liet ik eerst aan de andere kinderen zien): Rondje tekenen, rondje tekenen, twee stippen, derde stip(neus) en een lachende mond. De kleintjes mogen hun eigen vinger laten zien waarmee ze denken dat ik getekend heb, ik noem dan de naam van de vinger en zeg of het wel of niet de goede vinger was.)
-Voelen wie er op je schoot zit. (Ik gebruikte hiervoor een handdoek die ik achter het hoofd van het kind 'losjes' vast hield. Als het kind het eng zou vinden zou ik het meteen los kunnen laten.)

Misschien te moeilijk voor groep 1 en iets drukker dan de andere spelletjes:
-Wie is de dirigent?
Een van de kinderen is de dirigent, die wordt aangewezen terwijl er één van de kinderen niet heeft kunnen kijken (ogen dicht of naar de gang)
De dirigent maakt bewegingen (de maat aangeven, muziekinstrumenten nadoen,(gitaar, trompet etc. zonder geluid) en allerlei andere bewegingen die zittend kunnen worden uitgevoerd). De hele groep doet die bewegingen na, maar proberen niet te duidelijk naar de dirigent te kijken, want het uitgekozen kind moet raden wie de dirigent is.

Het vies-lekker spel is ook erg leuk om straks in de KBW te spelen. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Afsluiting van de gymles voor groep 1

Berichtdoor lucia op 27 sep 2009, 12:39

Warming up: Iedereen is en dief in de supermarkt. Er komt een politie aan en we moeten ons verstoppen. Als ik(de meester) 1 keer met de klosjes sla, moet je stil blijven staan, zodat de politie je niet ziet bewegen. Als ik 2 keer met de klosjes sla, dan moet je gaan zitten, want dan kan de politie je niet zien, omdat je je klein hebt gemaakt. Sla ik 3 keer met de klosjes, dan moet je gaan liggen, want dan kan de politie je helemaal niet meer zien.

Ik vind het niet een goed gegeven dat je 'pikken in de supermarkt' kiest als situatie. Als je hier een meer verantwoorde insteek neemt is het een prima warming up! Te denken valt aan bijv. eekhoorntjes in het bos die nootjes verzamelen en een vos die daar rondsluipt of iets dergelijks..........
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Afsluiting van de gymles voor groep 1

Berichtdoor MeesterMartin op 27 sep 2009, 12:57

Warming up: Iedereen is en dief in de supermarkt. Er komt een politie aan en we moeten ons verstoppen. Als ik(de meester) 1 keer met de klosjes sla, moet je stil blijven staan, zodat de politie je niet ziet bewegen. Als ik 2 keer met de klosjes sla, dan moet je gaan zitten, want dan kan de politie je niet zien, omdat je je klein hebt gemaakt. Sla ik 3 keer met de klosjes, dan moet je gaan liggen, want dan kan de politie je helemaal niet meer zien.

Ik vind het niet een goed gegeven dat je 'pikken in de supermarkt' kiest als situatie. Als je hier een meer verantwoorde insteek neemt is het een prima warming up! Te denken valt aan bijv. eekhoorntjes in het bos die nootjes verzamelen en een vos die daar rondsluipt of iets dergelijks..........

Ik heb mijn les al op dit punt aangepast(de kinderen zijn de politie en ze moeten de dief proberen te pakken, maar de dief mag de politie niet zien enz enz.)

@Joke:
Bedankt voor de tips, ze zijn heel erg handig.
MeesterMartin
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 sep 2009, 10:23
Groep: 1
PABO jaar: 2

Re: Afsluiting van de gymles voor groep 1

Berichtdoor miek op 27 sep 2009, 22:27

- hoeveel pittenzakjes liggen er op je? een kind ligt met de ogen dicht in de kring op de grond of voor de groep. Een aantal kinderen krijgt van de leerkracht een pittenzakje. Ze moeten heel stil met dit pittenzakje naar het kind op de grond lopen en het pittenzakje op het kind leggen. Het kind moet uiteindelijk raden hoeveel pittenzakjes er op hem liggen (bij groep 1 doe ik er meestal maximaal 6, ligt ook aan tot hoever het kind kan tellen). Dit kan natuurlijk ook met context. De pittenzakjes zijn blaadjes uit de bomen, of appels uit de bomen (herfst). Of nog iets anders....

- alle kinderen zitten met de ogen dicht in de kring. Ik kies één kind die ergens in de zaal gaat staan en een geluid maakt. De kinderen moeten wijzen waar het geluid vandaan komt. Ook dit kan binnen een thema, bijvoorbeeld (herfst)dierengeluid, naam van fruit enz. enz.

- tik, tik wie ben ik

- sleuteldief, een kind zit in het midden van de kring met de ogen dicht. Achter het kind ligt een sleutelbos (het liefst met flink wat sleutels eraan). De leerkracht wijst één kind aan die de sleutels gaat stelen, de sleuteldief. De sleuteldief houdt de sleutels achter zijn rug. Ook alle andere kinderen houden hun handen achter hun rug. Het kind in het midden (de politie) moet raden wie de sleutels gestolen heeft. Na twee of drie keer fout moet de sleuteldief een keer rammelen.

- de douchedruppel van dansspetters, de kinderen gaan douchen maar er komt maar 1 druppel uit de kraan. Met deze druppel moeten ze zich helemaal wassen. Eerst draait de druppel rondjes op hun hoofd (dus rondjes draaien met je hoofd), dan springt hij van schouder naar schouder (om de beurt linker en rechter schouder omhoog), dan springt hij naar je rechterhand en gaat hij van de bovenkant van je hand naar de onderkant (hand paar keer omdraaien). Hetzelfde met je andere hand. dan nog van knie naar knie en en tot slot rondjes draaien op je voeten (om de beurt). Dan verdwijnt de druppel in het putje en ga je afdrogen. Met twee handen de handdoek vast en je hoofd afdrogen, daarna je nek, je rug, je benen enz. Dit gaat dan allemaal op muziek. Het is goed om alle lichaamsdleen afzonderlijk van elkaar te bewegen. Ik weet niet meer precies hoe hij ging maar dat kun je dus terugzoeken in dansspetters en misschien ook wel op dit forum.

- de grabbelton uit kleuterdans, hetzelde principe maar minder rustige muziek. ik vind dit ook minder geschikt als de rustige afsluiter.

-stappen op de maat is trouwens echt niet te saai voor kleuters! Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je het aanbiedt maar ze vinden het vaak echt geweldig. Ik vind dit alleen niet echt geschikt als de rustige afsluiter.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Afsluiting van de gymles voor groep 1

Berichtdoor miek op 27 sep 2009, 23:06

Op dit idee van Joke: -Ra, ra hoeveel kinderen zitten er achter je? zijn natuurlijk ook veel varianten te bedenken. Bijvoorbeeld:

- de kinderen gaan er niet zelf zitten maar leggen er een pittenzakje (of iets anders zoals hoepels (kan ook om een kind heen)) neer
- de kinderen zetten er om de beurt een blok neer. Allemaal op elkaar zodat het een toren wordt (hoe hoog is de toren achter je?)
- het kind zit nu niet maar een kind staat moet zijn benen uit elkaar. Rara hoeveel kinderen kruipen er onder je benen door?
- rara waar wordt je aangeraakt (een kind wordt aangeraakt met bijvoorbeeld een veer, waar voel je de veer)

enz.

Andere ideeen zijn nog:
- zakdoekje leggen, niemand zeggen (of: pittenzakje leggen, niemand zeggen)
- er zat een klein zigeunermeisje
- zeg roodkapje waar ga je hene
- vader jacob

- wie ligt er onder de deken? Een leerling doet de ogen dicht. Een andere leerling gaat onder een deken liggen. Het kind met de ogen dicht moet voelen wie daar ligt.

- beurtgooi (een werkvorm van cooperatief leren). De kinderen staan in de kring gooien over met een pittenzak of rollen over met een bal (gaan zitten met benen wijd). Als je de pittenzak vangt moet je een woord zeggen van een bepaald thema (eten, herfst, letter van de week e.d.) Heb je een woord gezegd dan gooi je de pittenzak weer verder. Vinden de kinderen gooien en vangen nog moeilijk dan kun je de pittenzak altijd via jou laten gaan, dus jij gooit naar een kleuter en deze gooit hem terug naar jou waarna jij hem weer naar een andere kleuter gooit. Met een pittenzak omdat dat makkelijker te vangen en gooien blijkt te zijn.

- muisje andersom/ wereld op zijn kop: de leerkracht doet iets voor en de kinderen doen juist iets anders (dus de leerkracht gaat staan, de kinderen gaan zitten of liggen). Dit is misschien nog wel wat lastig voor groep 1.

- een kind zit met de ogen dicht. De andere kinderen lopen zo stil als ze kunnen naar een hoek. Het kind moet aanwijzen waar iedereen zit, je zult hierbij merken dat ze het heel lastig vinden om stil te lopen. Kan natuurlijk ook met minder kinderen tegelijk).

- spiegelen: een kind doet iets voor de andere moet de bewegingen nadoen. Dit kun je eerst aanbieden door zelf iets voor te doen wat dan andere kinderen na moeten doen alsof ze in de spiegel kijken. Dit kan ook op muzien (spiegeldans). Om het rustig te houden kun je de kinderen een hoepel geven waar ze in moeten blijven staan. Dan gaan ze ook niet door de zaal lopen.

- Klapspelletje: ga in de kring zitten en klap een ritme voor. De kinderen klappen mee. Verander rustig aan het ritme en laat de kinderen volgen. Verzin ook 'gekke' dingen tussendoor (op je hoofd klappen, op de grond tikken). Als je dit vaker doet kun je ook sommige kinderen voor laten klappen. Wel heel goed kiezen dan want het is moeilijker dan het lijkt omdat je er natuurlijk wel een ritme in wilt hebben.

Ik denk dat je nu wel even vooruit kunt met alle ideeen. Succes met je gymles (het viel me trouwens op dat hij niet helemaal binnen hetzelfde thema is of hoeft dat ook niet?)
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Afsluiting van de gymles voor groep 1

Berichtdoor moimoi op 28 sep 2009, 07:31

succes met je les - tips zijn er genoeg...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast