Ik heb het gevoel dat je hier alleen reclame aan het maken bent.
En nee, ik heb geen behoefte aan een tablet in de gymles. Laat ze lekker bewegen in de gymles!
Dat heb je dan niet goed aangevoeld. Jammer dat je meteen concludeert dat ik reclame aan het maken ben. Dit forum is toch bedoeld om elkaar op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen, wel of niet gratis? Ik zie dat je moderator bent, dus ik hoop niet dat mijn bericht meteen wordt gewijzigd. ;-)
En ik wil ook een vooroordeel wegnemen. Een tablet kan juist een motivatie zijn tot bewegen. Het hangt er heel erg van af hoe men ermee omgaat en welke 'Apps' men gebruikt. Uit het stuk bij 'Van theorie naar praktijk' op de website (
http://www.visueellerenbewegen.nl/info/ ... -praktijk/) zie ik dat de tablet het beste in groepsverband gebruikt kan worden, ongeveer 6 - 8 leerlingen. Hierin verschillende rollen die omwisselen wanneer iemand de beweging moet uitvoeren (rollen: tabletgebruiker, observator, uitvoerders van de beweging. Dit proces herhaalt zich iedere keer en men wisselt van rollen. Een soort cyclus waarbij de kinderen kijken naar wat gebeuren moet, voeren het uit, checken of ze het goed hebben gedaan en gaan nog eens aan de slag. Totdat het fluitje gaat van de gymdocent. Hier wordt dus gewerkt in vakken.
Ik kan me zo voorstellen dat deze manier van coöperatief leren (samenwerkend leren) voordelen kan hebben. De kinderen kunnen elkaar feedback geven, zelfstandig de oefeningen uitvoeren en vanuit de theorie waar Gym Wijzer! ® op werkt wordt gewisseld tussen impliciet leren en expliciet leren. Het kind ziet het, doet het, ziet het, doet het. et cetera. Het korte termijn geheugen wordt opgevuld en door herhaling wordt het beweegplan 'vastgezet' in het lange termijn geheugen. De feedback en het samenwerken tussen de leerlingen met verschillende wisselende rollen zorgt voor extra finetuning van het beweegplan. De kwaliteit van de gymles zou hierdoor op dit vlak ook een boost kunnen krijgen.
Daar is al veel onderzoek naar gedaan en wordt in verschillende boeken al naar verwezen.
Ik geloof in dit concept. Iets nieuws is altijd 'eng', maar waarom meteen opzij schuiven?