Ik ken het spel zelf niet maar heb dit gevonden op internet:
http://www.basislessen.nl/boer (met filmpje)
En deze uitgebreidere uitleg:
Boer en kwajongens.
Materiaal:
Dikke mat, lange mat, pilonnen, wandrek, kast, bok, springplank, 4
matten, touwen, trapezoïde, isolatiebuis, emmer met tennisballen.
Intro:
Er zit een boer(in) met zijn vrouw/man op de bank aan de kant.
Zij drinken een kopje thee of koffie, met een koekje.
Begin:
Kwajongens lopen door de boomgaard vd boer.
Dan zegt de boer tegen zijn vrouw: "Ik hoor wat!", waarop zij
antwoord geeft "ja , ik ook" Zegt de boer: "Ik denk dat er
kwajongens in de boomgaard zitten en onze appels jatten"
Vrouw: "ga eens kijken". De boer pakt een bezem(isolatiebuis) en
rent naar de schutting. Ik maak hier een showtje van en ben vaak
eerst zelf de tikker waarbij ze nog niets mogen aanraken in de zaal.
De schutting:
De tikker moet altijd eerst over de schutting, of door het gat vóór
hij mag beginnen!! De schutting is een kast met springplank en een
bok er naast. Twee matten er achter.
Tikker:
Als de boer de bezem heeft gepakt moet hij eerst over de schutting
springen of door het gat kruipen voor hij mag gaan tikken..
Als de kwajongens getikt zijn gaan ze achter het gangetje bij de
hooiberg( wandrek) door naar het kippenhok( kast of mat).
Drie is te veel: Als de derde klopt op de “deur” mag de eerste
weer weg. Hij is nog 3 tellen vrij op de mat.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen: bij een nieuwe tikker is iedereen
uit het kippenhok weer vrij.
Extra regel indien nodig:
In principe ga je uit jezelf naar het kippenhok als je af bent! Dat is
eerlijk. (Als ik iemand betrap op vals spelen zit hij/zij 5 minuten bij
het stoplicht)
Sloot:
Als de organisatie van het spel duidelijk is ga ik het uitbreiden....
Er ligt een lange mat (schuin) onder de touwen. Dat is de sloot.
Mogen ze niet aanraken, wel over springen. Later hang ik de
touwen uit en mogen ze met de touwen over de sloot zwaaien.
Appelbomen:
De pilonnen zijn appelbomen waar appels in hangen. Virtueel
plukken en dan in de emmer doen. (Niet gooien!). Pas op want je
kan natuurlijk getikt worden ALS JE BEZIG BENT.
De geheime hut:
Onder de trapezoïde, met een mat die er schuin tegenaan staat.
Als de mat rechtop staat zijn ze hier vrij. MAAR als de boze
buurman de mat omgooit hoort de boer een knal en kan iedereen
weer getikt worden!!
Iedereen mag dan zo snel mogelijk de mat weer recht zetten.
Ik wijs tussendoor de boze buurman/vrouw aan. kan ook de vorige
tikker zijn.
Vijver:
De dikke mat is de vijver. hierin mogen de kinderen 10 tellen
zwemmen=springen. de boer kan ze wel proberen te tikken als hij
er omheen loopt. getikt is af. Als de boer/in zelf in de vijver valt is
iedereen uit het kippenhok vrij en is de boer zelf af en moet hij
drogen in het kippen hok.
Variaties:
stippen voor de zwakke lopers, tikker zonder tikstok, wel of juist
niet op de lijnen lopen, gooien met tikstok, 2 x af en dan in
kippenhok, etc.
Spannend einde:
ik rol eerst zelf steeds een paar appels de zaal in...die gaan de
kinderen verzamelen en terugbrengen, want als er genoeg zijn ga ik
morgen thuis appeltaart maken en neem ik die volgende keer weer
mee. Er komen steeds meer appels. Let op: niet gooien!!
Appeldouche:
Aan het einde doe ik soms de appeldouche: Ik sta boven op de
banken en giet de hele bak leeg over de hoofden. Iedereen
verzamelt zo veel mogelijk appels TEGELIJK en levert die in. Wie
kan de meeste appels verzamelen?!
Slot:
Samen appels tellen is een leuk, spannend en rustig einde.