gymopleiding met lichamelijke beperking

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

gymopleiding met lichamelijke beperking

Berichtdoor Peggyv op 15 okt 2014, 23:58

In 2013 ben ik afgestudeerd aan de Pabo. Tijdens mijn studie heb ik door een ongeluk een langdurige (wellicht chronische) enkelblessure opgelopen. Hierdoor is mij de opleiding voor gymbevoegdheid afgeraden met het oog op de eigen vaardigheid.

Nu loop ik er al een jaar tegenaan dat het vinden van een baan zo nog moeilijker is, dan met de bevoegdheid. Keer op keer word ik afgewezen met als reden de gymbevoegdheid. Ik zou de bevoegdheid hierom heel graag willen halen. Ik weet zeker dat ik in staat kan zijn een goede gymles te geven, alleen kan ik dingen niet goed zelf voordoen (ik neem aan dat ik niet de enige ben...)

Schoolbesturen zeggen dat de opleiding ervoor moet zorgen dat ik de bevoegdheid toch kan halen. De opleiding zegt dat het niet hun taak is, te zorgen dat ik aan een baan kom en dat de besturen me maar moeten aannemen om mijn kwaliteiten en niet zo de nadruk moeten leggen op wat ik niet kan. Ze hebben allebei een punt, maar ik ben de pineut en kan geen kant op. Mijn Pabodiploma kan ik bij wijze van spreken best retour zenden.

De vakbond vertelde mij dat er geen regels of afspraken zijn op dit gebied. Het is aan de opleiding om te bepalen of zij maatwerk oplossingen willen en kunnen bieden. De instelling waar ik de Pabo heb gevolgd wil of kan dit dus niet. Zijn er instellingen die dit wel kunnen/willen/doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat iemand mij kan adviseren wat ik het beste kan doen, ik ben ten einde raad.
Peggyv
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 15 okt 2014, 23:34
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: gymopleiding met lichamelijke beperking

Berichtdoor miekiemousie op 17 okt 2014, 19:10

Ik zou kijken naar waar de pabo de nadruk op legt. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn pabo toen der tijd (let op, 8 jaar geleden) niet veel de nadruk aan het leggen was op eigen vaardigheid. Het was belangrijk dat je het probeerde en mee deed, maar je hoefde het niet allemaal te kunnen. Echter, er zijn ook opleidingen waar het belangrijker is.
Bedenk wel, zo je stevig genoeg om de kinderen te vangen? Je hebt best wat verantwoordelijkheid en moet best was kunnen doen met vangen van leerlingen. Kan je dit aan? Ik vind dit wel belangrijk. Ik heb zelf een periode een verkeerde beweging gemaakt en het was toen in mijn rug geschoten. Op dat moment wilde ik geen gymles geven. Ik kon niet alles doen en wilde niet dat er een kind door mijn blessure een blessure op zou lopen. Ik wilde niet verantwoordelijk zijn. Dit is wel een belangrijke afweging.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: gymopleiding met lichamelijke beperking

Berichtdoor Mniekske op 17 okt 2014, 21:08

Ik heb een chronische knieblessure en de bevoegdheid wel gehaald. Er zit inderdaad best veel eigen vaardigheid bij, maar ik heb tijdens de lessen kritisch gekeken welke onderdelen ik al beheerste en dus niet meedeed. Alleen de onderdelen die ik echt niet kon oefende ik in de lessen. Bij het toetsen werden 4 turnonderdelen getoetst en 2 spelonderdelen, die heb ik zo goed en zo kwaad als het ging meegedaan. Wat miekiemousie ook zegt; kijk vooral of je sterk genoeg bent om de leerlingen op te vangen en te ondersteunen. Ik geef al 3 jaar geen gym meer omdat we een vakleerkracht op school hebben, maar droeg toen ik nog wel zelf gymlessen gaf altijd mijn kniebandjes en dergelijke die ik van de fysio had ter ondersteuning. Ook op de dagen dat ik minder last had, puur als zekerheid voor mezelf.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron