Tikspel groep 4

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Tikspel groep 4

Berichtdoor Erick op 08 dec 2014, 11:16

Hoi,

Voor een klein groepje kinderen (6 à 12 spelers) ben ik op zoek naar een tikspel waarbij iedereen zoveel mogelijk actief bezig kan zijn, d.w.z. niet op de bank hoeft te zitten wanneer hij/zij af is. De afgelopen weken heb ik al hagedistikkertje en spreidstandtikkertje gedaan, maar voor de variatie zou ik graag nog wat andere ideeën hebben.

Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Tikspel groep 4

Berichtdoor Joke op 08 dec 2014, 12:58

Olifantentikkertje
De olifant, de tikker, houdt met de linkerhand zijn neus vast en steekt zijn rechterhand en arm door de "opening" van de zo gehouden linkerarm. Met de rechterhand probeert de tikker te tikken. Wanneer een speler is afgetikt, gaat hij ook mee aftikken, ook als olifant. Het spel gaat net zo lang door tot er alleen maar olifanten rond rennen.
Als variatie kan je ook Krokodillentikkertje doen, en dan houdt de tikker zijn handen recht naar voren als een bek.
(Met zo weinig leerlingen is het spel wel snel voorbij vrees ik)

Dan is dit spel beter. Dat gaat eindeloos door ;):
Tweelingtikkertje
Een tweetal spelers heeft elkaar vast (handen) en staat in een hoek van het speelveld. Op teken van de spelleider begint het tweetal en probeert een speler te tikken. Lukt dit, dan wisselt deze geraakte speler met een van het tweetal (om de beurt afwisselen). Wie van de spelers komt het minst als tikker aan de beurt?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tikspel groep 4

Berichtdoor Joke op 08 dec 2014, 14:01

Ongelukstikkertje:
De tikker probeert een kind zo 'moeilijk mogelijk' te tikken, want wie getikt is, wordt de tikker, maar moet de plaats waar hij getikt intussen vasthouden met zijn andere hand.

'Boompje' verwisselen in de gymzaal:
Bij dit spel heb je een tikker en een loper, de rest van de leerlingen staat bij een 'boom', dit zijn palen die in de meeste gymzalen wel aanwezig zijn (ev. van korfbal in de BB). Het is een constant komen en gaan van leerlingen, want de loper zonder boom ontsnapt aan de tikker door naar een paal te lopen en die vast te pakken (je bent alleen vrij als je een paal beet hebt). De leerling die hier staat MOET vertrekken en rent z.s.m.naar een andere boom, enz. enz. Als je vertrokken bent, mag je niet meer terug naar je 'oude' paal.

Voorwerp-tikkertje:
Vooraf wordt er een vaste speeltijd aangegeven, bv. 3, 4 of 5 minuten. De tikker heeft een voorwerp in zijn hand (balletje, lint, (plastic) tas, houtblok o.i.d.). Zodra hij iemand heeft getikt, legt hij het voorwerp neer en maakt dat hij wegkomt. De getikte moet het voorwerp zo snel mogelijk oprapen en proberen om een ander kind te tikken enz. enz. Als de tijd voorbij is fluit de leider. Wie dan het voorwerp in bezit heeft, krijgt een strafpunt.
Dit spel kan ook op muziek, zelfde regels en als de muziek stopt is de speeltijd voorbij.

Tikkertje met verlos door bijvoorbeeld de boksprong:
Een tikker probeert zo veel mogelijk leerlingen te tikken die zodra ze getikt zijn als bok moeten gaan staan. Ze kunnen bevrijd worden als een 'vrije' leerling met een boksprong over hem heen springt.
(Een variatie hierop is niet als bok, maar met gespreide benen gaan staan (dat heb je al gespeeld begreep ik uit je bericht)
P.S. Ik waarschuw er wel voor dat ze goed moeten opletten dat een ll. niet van twee kanten wordt bevrijd. Dat levert een flinke botsing op. Om dit te voorkomen, kun je de ll. alleen vanaf de voorkant laten bevrijden. Dit is veiliger, want als ze vallen, vallen ze niet achterover, bovendien zien ze hun bevrijder aankomen.

Toneeltikkertje:
Spel met alleen een tikker. Ze kunnen als ze getikt zijn niet meer bevrijd worden (maar blijven wel in beweging)
Als iedereen die getikt is als robot* (*keuze vooraf van leerkracht of de tikker) rondloopt is het spel afgelopen.

Heks- en toverfeetikkertje:
De tikker is de heks en verzint ter plekke wat de getikte moet doen: kruipen als een baby, springen als een kikker, lopen als een oude man/vrouw, zwemmen (zwembeweging), vliegen (armen gespreid) enz. enz. Gelukkig kunnen ze door de toverfee bevrijd worden d.m.v. een zacht tikje. (Bedenk een manier om de fee geheim te houden, dat is spannender. Als de toverfee zelf getikt wordt is het spel afgelopen of als iedereen zich voortbeweegt op de manier die de heks heeft opgedragen. Tenzij je als leerkracht iets kunt bedenken om de toverfee te bevrijden uit de 'betovering'.
Dit is een variatie op Toneeltikkertje.

Smurfentikkertje: (ik weet niet of dit leuk is met een kleine groep)
Voor het spel start zitten alle lln. in een groepje bij elkaar met hun hoofd naar beneden en hun ogen dicht. De leider tikt er 2 even op hun hoofd en zegt bij de eerste: jij bent Gargamel (bij een grote groep komt Azrael er nog bij) en bij de tweede: jij bent Grote Smurf (bij een grote groep komt Smurfin er nog bij).Niemand weet - als het goed is - wie dat zijn.
Gargamel (en Azrael) tikken niet, maar knipogen iemand af. Wie af geknipoogd is, gaat op de grond zitten en kan bevrijd worden door een bijna onmerkbaar tikje van de Grote Smurf (en de Smurfin). Grote Smurf moet dit heel stiekem doen (zeker in zo'n klein groepje, want als Gargamel door heeft wie de Grote Smurf is, roept hij GROTE SMURF en probeert alleen nog maar Grote Smurf te tikken.
(met Azrael en Smurfin werkt het op dezelfde manier)
Laatst bijgewerkt door Joke op 08 dec 2014, 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tikspel groep 4

Berichtdoor Joke op 08 dec 2014, 15:23

Ingrediëntentikkertje (Ik noemde het 'soep maken')
(Dit spel kun je met allerlei leeftijden doen en met heel veel kinderen of (minimaal) met een stuk of zes.)
Je verdeelt de groep in vier* groepjes (*dit is bij een grote groep, maar afhankelijk van het gerecht en het aantal deelnemers kun je er drie of twee van maken) en er is 1 tikker in het midden bij een mat, dit is de kok.
De groepjes staan verspreid (in een kleine ruimte leg je in elke hoek ook nog een mat, waarop de groepjes staan. In een grotere ruimte kun je rondom de tikker verspreid vier* cirkels of vakken tekenen waarin de groepjes staan.)
De leider vertelt dat de kok soep* (*kan ook een ander gerecht worden) wil maken, bijvoorbeeld 'tomatensoep'.
Leg uit dat de kok bij de pan staat (de mat). De groepjes kinderen zijn de ingrediënten van de soep: de kinderen in groep 1 zijn de tomaten, de kinderen in groep 2 zijn de gehaktballen, het derde groepje is de bouillon en in het laatste groepje zijn uien of vermicelli of ..... Als de tikker vraagt om gehaktballen gaat dat groepje snel een rondje rennen om de tikker en de mat. De tikker probeert 'de gehaktballen' te tikken. Als iemand getikt wordt, gaat die 'in de pan' (de mat). Op een teken van de leider, gaan ze terug als ze nog niet getikt zijn. Dan vraagt de tikker om bouillon en gaat het groepje water een rondje rennen. Dit doet de tikker net zolang tot de pan met soep helemaal vol is. De tikker kan ook vragen om gehaktballen en tomaten. Dan gaan er twee groepjes tegelijkertijd rennen.
Stamppot is een dankbaar onderwerp voor kleine groepjes (In sommige delen van het land heet het anders):
Hutspot= 3 groepjes: aardappelen, uien, wortelen
Zuurkool of boerenkool= 2 groepjes: aardappelen, zuurkool of boerenkool
---------------------------= 3 groepjes: aardappelen, zuurkool of boerenkool, worst
enz.
Een voordeel van dit spel is juist dat ze - bv. in kleine ruimtes - niet allemaal tegelijk door elkaar heen rennen, dus misschien heb je er niets aan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tikspel groep 4

Berichtdoor Anita op 08 dec 2014, 18:15

Ah Joke, Soep in de pan, mijn succesnummer! Is alleen geen aanrader met een kleine groep. Ik doe dat alleen met groepen van meer dan 20 kinderen.

Wat bij iedere tikvorm werkt om alle kinderen in het spel te houden is het neerzetten van kegels. Getikt -> kegel omleggen maar mee blijven spelen. Alle kegels om is wisselen van tikker.

Een leuke tikvorm vind ik die waar je op de middenlijn een mat neerlegt. Daar staat een tikker op. De andere tikker probeert alle kinderen in het halve vak te tikken. Zij vluchten over de middenstreep, maar daar mag de tikker niet over. Die gaat op de mat staan, en de andere tikker gaat in het andere vak tikken. Door dit slim af te wisselen wordt het een heel actief spel.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Tikspel groep 4

Berichtdoor Erick op 08 dec 2014, 18:40

Wow, allemaal hartstikke leuke ideeën. Ik zocht ze als startactiviteit voor de handbaltraining die ik aanstaande woensdag moet geven. Heb nu in elk geval een aantal suggesties om te kunnen variëren. Dank je wel!
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron