[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Werkwijze hoogbegaafdheid

Werkwijze hoogbegaafdheid

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Werkwijze hoogbegaafdheid

Berichtdoor JufRian op 17 jan 2006, 20:42

Wij hebben op school geen eenduidige werkwijze mbt meer- en hoogbegaafde leerlingen en dat vind ik toch wel een gemis. Daarom ben ik benieuwd hoe andere scholen hier mee omgaan.
Werkt er iemand met een stappenplan of een duidelijk te volgen traject als er signalen zijn die wijzen naar hoogbegaafdheid?
Ook ben ik wel benieuwd of er scholen zijn die werken met een protocol en hoe dat eruit ziet.
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Berichtdoor Anita op 18 jan 2006, 10:40

Ik ben als afstudeerwerkstuk voor mijn RT-opleiding iets dergelijks aan het opzetten. Ik zit er nu nog midden in, maar wanneer ik meer heb zal ik het hier neerzetten.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Joke op 18 jan 2006, 11:20

Een protocol zou heerlijk zijn. Wij zijn nu nog afhankelijk van de inzet van de betreffend leerkracht. Ook de werkwijze zelf staat niet vast.
(Maar ik zit wel op een school met relatief erg weinig meerbegaafden en HB-ers, de ondergrens wordt bij ons daarentegen wel erg vaak overschreden :( )
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufRian op 18 jan 2006, 11:30

Ik ben als afstudeerwerkstuk voor mijn RT-opleiding iets dergelijks aan het opzetten. Ik zit er nu nog midden in, maar wanneer ik meer heb zal ik het hier neerzetten.

dat zou leuk zijn! wanneer denk je het af te ronden? succes ermee!
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Berichtdoor JufRian op 18 jan 2006, 11:34

voor mijn school wil ik graag een protocol opzetten. Zelf loop ik er tegenaan dat er geen duidelijke werkwijze is. Je moet nu zelf maar wat doen en dat vind ik erg jammer.
Ook hebben wij niet echt materialen om in te kunnen zetten. Maar dat komt ook omdat wij helemaal geen geld hebben om iets te kunnen aanschaffen.
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Berichtdoor JufRian op 23 jan 2006, 15:12

verder niemand anders die iets kan vertellen over de werkwijze mbt hoogbegaafdheid binnen de basisschool?
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Berichtdoor miran op 15 feb 2006, 23:40

Tijdens mijn opleiding heb ik een onderzoek gedaan o.a. over de werkwijze met betrekking tot hoogbegaafden in het onderwijs
Je kunt naar scholen bellen en informeren bij een contactpersoon die over hoogbegaafdheid gaat. Dit is wel veel werk. Want via nieuwsbrieven/schoolgids kun je zien of ze iets met hoogbegaafden doen. Niet iedere school staat te springen dat je bij hen komt kijken/informeren. Maar je weet maar nooit!

Je kunt ook op de website http://www.lemma.nl kijken. Hier kan je een demo-versie vinden van het digitaal handelingsprotocol voor hoogbegaafden.
De vier fasen signalering, diagnostiek, leerlingbegeleiding en evaluatie worden in punten gegeven. Het is niet erg uitgebreid (bijv. welke vragen je moet stellen), maar de stappen helpen je misschien wel op weg.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
miran
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 404
Geregistreerd op: 06 dec 2002, 23:48
Woonplaats: utrecht

Berichtdoor JufRian op 18 feb 2006, 12:57

ik heb idd bij een aantal scholen geinformeerd, maar de meeste scholen hadden niet echt een werkwijze. Van een school kreeg ik iets toegestuurd, maar dat was een a4tje met een aantal punten. Eigenlijk kon je daar niks mee. Maar ik ben al aardig op weg met welke fasen je kunt doorlopen, door het lezen van boeken, informatie op internet etc. Kost wel veel tijd maar er komt in ieder geval wat uit! ;)
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Berichtdoor sterretje op 27 apr 2006, 09:05

Wij hebben dit jaar ook een start gemaakt met beleid voor hoogbegaafde kinderen. Een mini-werkgroep (een collega en ik :lol: ) hebben ons eerst in een stapel theorie verdiept. Zelf ben ik (als moeder van een HBkind) ook aangesloten bij Hint en een mailinglist mbt HBkinderen. Daar heb ik ook veel informatie uit gehaald !
Vervolgens zijn we als team a.h.v. stellingen gaan praten over wat wij zien als hoogbegaafde kinderen (b.v. Een HBkind heeft een IQ van 130 en heeft goede schoolprestaties - of - Een HBkind laat op meerdere gebieden uitzonderlijke begaafdheid zien). Even voor de duidelijkheid: dit zijn gewoon stellingen, niet onze mening :D

Daarna zijn we op dezelfde manier gaan praten over wat we deze kinderen qua activiteiten willen aanbieden: alleen activiteiten binnen de klas of ook groepsoverstijgend, of zelfs schooloverstijgend.

Op dit moment zijn we bezig een goed signalerings- en diagnosticeringsprotocol te vinden en we kijken daarbij vooral naar het Sidi-R0protocol en het DHH. Als er iemand praktische ervaring heeft met een van beide instrumenten, dan wil ik graag mailen !!!

Ook zijn we bezig met een poging tot het opzetten van leerlijnen boven de "normale" leerlijn, bv door het compacten van methodes. Daarna moeten we de extra tijd goed gaan invullen met ander werk. Ik noem het bewust geen "extra" werk, want voor HBkinderen is dit beslist niet extra, maar broodnodig.

We hebben nog een lange weg te gaan, wel leuk !! Als ik iemand kan helpen met hetgeen we nu hebben, laar maar horen !
sterretje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 18:08
Woonplaats: Sittard

Berichtdoor Joke op 27 apr 2006, 20:31

Dit las ik net in een van de andere topics over hoogbegaafdheid:
Er bestaan 2 kant en klare protocols.
- Sidi-R protocol: http://www.eduforce.nl
- Digitale Handelings Protocol: http://www.lemma.nl
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron