Wij hebben dit jaar ook een start gemaakt met beleid voor hoogbegaafde kinderen. Een mini-werkgroep (een collega en ik
) hebben ons eerst in een stapel theorie verdiept. Zelf ben ik (als moeder van een HBkind) ook aangesloten bij Hint en een mailinglist mbt HBkinderen. Daar heb ik ook veel informatie uit gehaald !
Vervolgens zijn we als team a.h.v. stellingen gaan praten over wat wij zien als hoogbegaafde kinderen (b.v. Een HBkind heeft een IQ van 130 en heeft goede schoolprestaties - of - Een HBkind laat op meerdere gebieden uitzonderlijke begaafdheid zien). Even voor de duidelijkheid: dit zijn gewoon stellingen, niet onze mening
Daarna zijn we op dezelfde manier gaan praten over wat we deze kinderen qua activiteiten willen aanbieden: alleen activiteiten binnen de klas of ook groepsoverstijgend, of zelfs schooloverstijgend.
Op dit moment zijn we bezig een goed signalerings- en diagnosticeringsprotocol te vinden en we kijken daarbij vooral naar het Sidi-R0protocol en het DHH. Als er iemand praktische ervaring heeft met een van beide instrumenten, dan wil ik graag mailen !!!
Ook zijn we bezig met een poging tot het opzetten van leerlijnen boven de "normale" leerlijn, bv door het compacten van methodes. Daarna moeten we de extra tijd goed gaan invullen met ander werk. Ik noem het bewust geen "extra" werk, want voor HBkinderen is dit beslist niet extra, maar broodnodig.
We hebben nog een lange weg te gaan, wel leuk !! Als ik iemand kan helpen met hetgeen we nu hebben, laar maar horen !