[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 6 - Zaakvakken en hoogbegaafdheid

Groep 6 - Zaakvakken en hoogbegaafdheid

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Groep 6 - Zaakvakken en hoogbegaafdheid

Berichtdoor marja1968 op 25 maart 2006, 20:38

Ik loop stage in een groep 6, en geef nu min of meer voor het eerst aardrijkskunde. Er is een jongen die het saai vindt, omdat het zo langzaam gaat. Ik heb hem beloofd dat hij zelf aan de slag mag, en dat ik zal zorgen voor extra materiaal.

Ik wil niet alleen meer vragen maken over de tekst, maar ook andere opdrachten verzinnen. Wie heeft ideeën of zoiets al eens gedaan?
marja1968
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 04 feb 2006, 15:03
Woonplaats: Castricum

Berichtdoor Jan10e op 25 maart 2006, 21:10

waar gaat je les over? wat is het onderwerp? Dan kunnen we je vast beter helpen!
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht + gedragsspecialist

onderwerp aardrijkskunde

Berichtdoor marja1968 op 25 maart 2006, 21:31

De lessen die nu gaan komen, gaan over industrie, textielindustrie in Twente, Corus (hoogovens). Maar ook over grondstoffen, produktieproces en eindproduct.

bedankt voor het meedenken.
marja1968
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 04 feb 2006, 15:03
Woonplaats: Castricum

Berichtdoor Joke op 25 maart 2006, 23:28

Ik kan hier vandaan niet zien hoe jouw boektekst het best gebruikt kan worden. Daarom hier twee ideeën.
1. Bij ons hebben ze laatst de tekst van de aardrijkskundeles in stukken verdeeld die door een groepje is doorgelezen. Eerst individueel (denk ik), daarna met het groepje bespreken. Ze hebben in hun groepje hierover een stuk voorbereid (tijdens de les), een samenvatting gemaakt en aan de rest van de groep stukje voor stukje verteld waar het over ging.
(Je moet hier wel zelf heel alert blijven en ingrijpen als er verkeerde of te weinig informatie wordt verstrekt. :P )
Ze hebben er erg veel van opgestoken, ook van de andere stukken en ze vonden het een grandioze les. Misschien iets voor jou?

2. Bij een geschiedenisles hebben ze hetzelfde gedaan, maar de verwerking was anders. Zou ook bij deze aardr. les misschien toegepast kunnen worden. Ze hebben weer de les in stukken verdeeld en nu heeft de groep hierover gezamenlijk een muurkrant gemaakt. Ze mochten hierbij dingen opzoeken op Internet (foto's, tekst). De teksten werden allemaal geschreven en versierd, opgeplakt en geïllustreerd met foto's van Internet.
Toen de krant af was, hebben ze nog een keer als groep de tijd gehad om de les voor te bereiden, want ieder moest zijn eigen onderwerpen aan de rest van de groep vertellen. Ook dit vonden ze heel erg leuk.

Ik kan niet beoordelen of deze groep 6 hiertoe in staat is. Maar misschien kun je de ideeën iets vereenvoudigen?
Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

aardrijkskunde

Berichtdoor marja1968 op 26 maart 2006, 18:22

Bedankt voor de ideeën. Ik ga ze zeker gebruiken, om eens een andere werkvorm te hebben voor de les.
Voor de ene jongen heb ik tot nog toe bedacht.
-Selecteer vier woorden uit de tekst die jou moeilijk lijken voor een NT2- er, en leg de woorden uit.
-Maak zelf twee vragen voor de rest van de klas
-Schrijf de productieketen op van een product naar keuze (in het boek wordt kleding als voorbeeld gegeven) let hierbij ook op het afval
-Verzin een creatieve oplossing voor afval
-Verzin een product dat je graag zou willen maken
-Maak reclame voor dit product
-Welke kosten maak je allemaal, voordat je product in de winkel ligt. (deze laatste lijkt mij moeilijk, maar ik zie het wel)

groeten, Marja
marja1968
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 04 feb 2006, 15:03
Woonplaats: Castricum

Berichtdoor foofur op 26 maart 2006, 18:57

Marja,
Is het zo dat de opdrachten / vragen die jij hebt gemaakt ook daadwerkelijk bij het onderwerp van het hoofdstuk passen?

Misschien is het een idee om eens anders aan het werk te gaan bij aardrijkskunde? Denk aan bijvoorbeeld een circuit waarin de kinderen 2 x 20 minuten (en in totaal 6 x 20 minuten) de verwerking doen van het hoofdstuk. Denk aan:
- Muurkrant maken
- Lezen van de tekst
- Op zoek op internet naar informatie
- Verwerking in het werkboekje
- Etc.

Op deze manier gaat de les ook écht leven! Gezien de kinderen dan zelf aan hun informatie moeten komen...

Succes!
Gr. Foofur
Avatar gebruiker
foofur
PABOforum Peuter
 
Berichten: 205
Geregistreerd op: 24 maart 2006, 09:55
Woonplaats: Voorburg
Groep: 8
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: divers

Re: aardrijkskunde

Berichtdoor Joke op 27 maart 2006, 10:41

Bedankt voor de ideeën. Ik ga ze zeker gebruiken, om eens een andere werkvorm te hebben voor de les.
Voor de ene jongen heb ik tot nog toe bedacht.
-Selecteer vier woorden uit de tekst die jou moeilijk lijken voor een NT2- er, en leg de woorden uit.
-Maak zelf twee vragen voor de rest van de klas
-Schrijf de productieketen op van een product naar keuze (in het boek wordt kleding als voorbeeld gegeven) let hierbij ook op het afval
-Verzin een creatieve oplossing voor afval
-Verzin een product dat je graag zou willen maken
-Maak reclame voor dit product
-Welke kosten maak je allemaal, voordat je product in de winkel ligt. (deze laatste lijkt mij moeilijk, maar ik zie het wel)

groeten, Marja

Ik vind dit heel goede opdrachten en zeker niet saai.
Laat hem wel aan de groep presenteren wat hij ermee gedaan heeft.
De andere lln. steken er dan ook weer iets van op.

Het lijkt wel of ik geen antwoord gaf op je vraag, maar door je les voor de hele groep te veranderen, bied je deze jongen ook wat je beloofd hebt:
iets waarmee hij zelf aan de slag kan en wat niet meer saai is. Alleen blijft het sociale element gehandhaafd doordat hij aan het eind samen met de andere leden van zijn groepje een presentatie moet maken. Je moet nl. oppassen dat je zo'n jongen niet isoleert van de rest, waardoor het sociale contact ontbreekt, iets waar deze lln meestal al te kort aan hebben doordat ze liever apart werken (want ze hebben vaak een hoger niveau dan de rest van de groep).
Overweeg dus inderdaad of je niet beter je lessen kunt veranderen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

dank je Joke

Berichtdoor marja1968 op 27 maart 2006, 11:48

voor de reactie. Ik begreep de strekking wel van je opdracht, en daarmee ondervang je inderdaad ook zijn probleem. In weze is dat de oplossing van heel veel verschillen tussen leerlingen natuurlijk. Ik probeer voor mijn scriptie een beetje uit te vinden hoe je een les voor een individu aan kan passen, zonder dat hij heel iets anders gaat doen. Dat presenteren neem ik zeker mee, dat zal ook weer kwaliteit toevoegen aan zijn uitwerking.

Marja
marja1968
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 04 feb 2006, 15:03
Woonplaats: Castricum

Berichtdoor Juf__mama op 04 apr 2006, 13:20

Als een kind het saai vindt zou ik ervoor zorgen meer beeldend materiaal te gebruiken. Al eens gedacht aan Power Point? Daar zijn kinderen altijd dol op..tenminste, bij mij op stage wel! Ik zorg er altijd voor dat ik veel beelend materiaal heb, platen bijvoorbeeld om het levend te maken. Een verhaal vertellen spreekt ze ook altijd wel aan. Het lijkt mij wel heel wat om elke keer voor één jongen andere opdrachten te verzinnen! Als je het voor de hele klas aantrekkelijk maakt, heeft ook de hele klas er wat aan! Succes!
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Berichtdoor Joke op 04 apr 2006, 19:27

Linda, ik denk dat het bij deze jongen meer te maken heeft met meerbegaafdheid (of hb) of vergis ik me daarin, marja?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf__mama op 04 apr 2006, 19:40

Sorry dat heb ik dan niet helemaal goed gelezen/begrpen :oops:
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

aardrijkskunde

Berichtdoor marja1968 op 04 apr 2006, 20:01

Het gaat inderdaad om hoogbegaafdheid. Ik wil voor hem binnen de les andere soorten vragen maken ipv het werkboek. Wat minder begrijpend lezen en wat meer zelf nadenken, verzinnen enz.

Het heeft ook te maken met mijn scriptie.

Wie nog informatie weet van zaakvakken en hoogbegaafdheid, ik hou mij van harte aanbevolen.

groeten, Marja
marja1968
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 04 feb 2006, 15:03
Woonplaats: Castricum

Berichtdoor Jamar op 22 jul 2006, 10:24

Tja, beetje late reactie, maar toch nog.

Wat je ook zou kunnen doen is de rest van de klas vragen te laten bedenken (dingen die ze niet snappen of waar ze meer van zouden willen weten) en die hb-jongen dan de antwoorden op die vragen te laten zoeken (internet, bieb). Dan kan hij aan het eind een presentatie houden waarin hij op de verschillende vragen het antwoord geeft.

Deze aanpak zal niet voor ieder kind werken, want sommige kinderen vinden het niet prettig om apart van de klas te werken.

Maar voor bijv mijn oudste zoon is dit een geweldige manier om hem betrokken te houden bij het onderwerp en toch niet weg te dromen omdat het allemaal te saai is en te langzaam gaat.
Laatst bijgewerkt door Jamar op 22 jul 2006, 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Joke op 22 jul 2006, 10:32

Hé, dat vind ik een supertip! Die ga ik onthouden. Bedankt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron