Ik kan hier vandaan niet zien hoe jouw boektekst het best gebruikt kan worden. Daarom hier twee ideeën.
1. Bij ons hebben ze laatst de tekst van de aardrijkskundeles in stukken verdeeld die door een groepje is doorgelezen. Eerst individueel (denk ik), daarna met het groepje bespreken. Ze hebben in hun groepje hierover een stuk voorbereid (tijdens de les), een samenvatting gemaakt en aan de rest van de groep stukje voor stukje verteld waar het over ging.
(Je moet hier wel zelf heel alert blijven en ingrijpen als er verkeerde of te weinig informatie wordt verstrekt.
)
Ze hebben er erg veel van opgestoken, ook van de andere stukken en ze vonden het een grandioze les. Misschien iets voor jou?
2. Bij een geschiedenisles hebben ze hetzelfde gedaan, maar de verwerking was anders. Zou ook bij deze aardr. les misschien toegepast kunnen worden. Ze hebben weer de les in stukken verdeeld en nu heeft de groep hierover gezamenlijk een muurkrant gemaakt. Ze mochten hierbij dingen opzoeken op Internet (foto's, tekst). De teksten werden allemaal geschreven en versierd, opgeplakt en geïllustreerd met foto's van Internet.
Toen de krant af was, hebben ze nog een keer als groep de tijd gehad om de les voor te bereiden, want ieder moest zijn eigen onderwerpen aan de rest van de groep vertellen. Ook dit vonden ze heel erg leuk.
Ik kan niet beoordelen of deze groep 6 hiertoe in staat is. Maar misschien kun je de ideeën iets vereenvoudigen?
Succes.