[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Scriptie hoogbegaafde kinderen

Algemeen - Scriptie hoogbegaafde kinderen

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Algemeen - Scriptie hoogbegaafde kinderen

Berichtdoor jojojo op 21 feb 2005, 14:07

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het schrijven van mijn afstudeerscriptie met als onderwerp 'Hoogbegaafdheid'.
Er zijn erg veel materialen om te gebruiken voor hoogbegaafde kinderen.

Mijn vraag aan jullie is: Wat doen jullie met hoogbegaafde kinderen? Welke materialen gebruiken je? Welke "speciale" dingen doen jullie met ze?

Alvast bedankt!

Edit van de moderator: ik heb meerdere topics rondom scriptie en hoogbegaafdheid samengevoegd, de berichten kunnen dus wat door elkaar staan.
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor miekiemousie op 21 feb 2005, 16:09

Van een andere stage (groep 7) weet ik nog het volgende. Er was een jongen die hoogbegaafd was en vooral uitblonk bij rekenen. Voor rekenen had hij daarom een boekje gekregen met de stof van groep 8+. In overleg met ouders is besloten dat hij wel de stof van groep 7 bleef volgen, maar verder naast de lessen met materialen werd uitgedaagd. Ze wilden hem in overleg geen klas laten overslaan.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Hannah op 21 feb 2005, 16:12

Te weinig, denk ik. :oops:

In mijn klas zitten geen hoogbegaafde leerlingen. Ik heb er in mijn vorige klassen ook nooit met te maken gehad. Wel zitten er natuurlijk in elke klas meer begaafde en minder begaafde leerlingen. Mede door "Weer Samen Naar School" wordt er op dit moment in het reguliere basisonderwijs steeds meer gedifferentieerd gewerkt. Dit is een goede zaak. Helaas vind die differentiatie nog te vaak alleen naar beneden toe plaats.
( Ik zeg niet dat dit overal zo is, dit is mijn mening gebaseerd op de ervaring die ik nu heb opgedaan op een aantal verschillende scholen.)

Ik merk bij mezelf en mijn collega's steeds meer de behoefte (en de noodzaak) om ook naar boven toe te gaan differentieren.
Zelf doe ik dit in mijn groep 6 op de volgende manieren:
* Korte klassikale instructie, in de meeste gevallen max. 10 min. De betere leerlingen kunnen daardoor snel aan de slag, en zitten niet lang passief te luisteren (en zich te vervelen) tijdens uitleg van stof die zij al begrijpen. (Verlengde instructie aan de kinderen die hier wel behoefte aan hebben, hoort hier automatisch bij.)
* Voor de "allerslimsten" van de klas, is klassikale instructie vaak niet nodig. Per vak, heb ik een lijstje met leerlingen die helemaal niet met de klassikale instructie meedoen. voor hen schrijf ik alleen de opdrachten op het bord. Ze bekijken wat ze moeten doen, en beslissen zelf of ze met (delen van) de instructie meedoen. Na elke toets, stel ik indien nodig een nieuwe "snelle-starters groep" samen.
(Bij sommige onderwerpen, waarbij ik merk dat ook de snelle starters problemen hebben, verplicht ik hen alsnog om mee te doen.)
* Ik zorg voor voldoende extra werk. Dit werk komt uit methodes, leerspellen of ik maak het zelf. Bij elk vak horen andere verdiepingstaken. "Ga maar even lezen/tekenen/computer." gebeurt af en toe wel, (Vooral omdat de leerlingen dit leuk vinden als afwisseling.) Maar het is geen standaard "zouthoudertje" voor de snelle leerlingen.

Misschien dat je hier een klein beetje aan hebt.
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Re: Scriptie - Hoogbegaafde kinderen

Berichtdoor Lespakket op 21 feb 2005, 18:52

Mijn vraag aan jullie is: Wat doen jullie met hoogbegaafde kinderen?
Flink zout en peper toevoegen, 3 minuten in de magnetron, en dan een sausje erover!

He flauw... Wij hebben op school toevallig net een protocol hoogbegaafdheid gekregen (gemaakt door de IB-ers). Ik heb het nog niet digitaal, maar wil wel even kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen. Als ik dat heb, kan ik het online zetten.
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jojojo op 23 feb 2005, 08:57

Mooi! Ik ben al blij met jullie antwoorden. Ik merkte op andere scholen ook al dat leerkrachten wel weten dat ze er iets aan moeten doen....maar wat...?

Dat protocol zou ook mooi zijn, Biebels! Het is volgens mij wel iets waar meerdere scholen mee zitten!

Alvast bedankt en ik blijf hopen op meer reacties! ;) :D

Groetjes, José
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor thomas op 23 feb 2005, 09:28

Op dit moment zitten wij op school in een soort testfase met hoogbegaafde en + kinderen. Het zijn vooral +kinderen.

Het rekenen wordt bij ons gecompact tot 3 dagen (elke dag 1 taak)rekenen, 1 dag kienrekenen en dan een project met een onderwerp naar keuze. Hier hebben ze als onderwerpen het helaal, de dampkring, beugels etc. gekozen. En hier gaan ze zeer actief mee aan het werk. Op dit moment loopt dit heel goed en zijn wij erg tevreden ermee.

voordeel is dat je de leerlingen echt weer kunt raken met school. Het leren wordt weer uitdagend en dus leuk.
Nadeel is dat je als school er iemand voor vrij moet roosteren om dit te begeleiden. Wij hebben pluscoördinatoren en die nemen het werk voor ons uit handen. Het is best veel werk om ze te begeleiden zodat ze ook goed met het project gaan werken.
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Berichtdoor juf Hannah op 23 feb 2005, 20:59

Op het moment laat ik (vanwege de vastenactie) tijdens de weektaak al mijn leerlingen een "werkstuk" maken over Tanzania. Ze krijgen hierbij in zoverre begeleiding dat ik een website heb gemaakt waarop een aantal vragen staat en alvast enkele links waar ze informatie kunnen zoeken. Tijdens het werken, begeleid ik de kinderen met name op technisch gebied, dus knippen & plakken e.d.
Ik merk dat deze manier van werken vooral bij de +kinderen, om die term maar even te gebruiken, enorm aanslaat. het is een vrij open opdracht, waar ze op hun eigen niveau aan kunnen werken. Veel kinderen vinden het zelfs zo leuk, dat ze er ook buiten school mee bezig zijn. Ik weet nog niet hoe, maar ik ben vast van plan vaker op deze manier te gaan werken. Een website die daarvoor ook heel geschikt zou zijn is
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor Joke op 03 sep 2005, 16:25

Een boek voor hoogbegaafde kinderen:

Hoogbegaafd, nou �n?
Ontdek-boek over hoogbegaafdheid.
Voor kinderen van 5 tot 99 jaar!

Afbeelding

door Wendy Lammers van Toorenburg
Illustraties: Erica Ringelberg http://www.ringelding.nl

Wat is dat nu precies, hoogbegaafd zijn?
Wanneer ben je dan hoogbegaafd?
En moet je daar dan iets mee, met dat hoogbegaafd?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Miriam21 op 09 apr 2006, 18:01

Ik zit nu middden in mijn liostage!! En heb de komende 6 weken als doel: een handelingsplan maken en uitvoeren!! Ik heb hiervoor 1 kind gekozen waarvan wij denk dat hij of hoogbegaafd is of ver boven zijn niveau al is!!

Hij zit in groep 1 en is al erg bezig met letters en cijfers.... Hij speelt niet echt met andere kinderen of hij speelt naast andere kinderen!!

Hoe moet ik dit testen? Hoe kom je er achter dat een kind hoogbegaafd is? Hebben jullie hier ervaring mee?

Groetjes
Miriam21
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 14 jan 2005, 12:23
Groep: 7
Schooltype: speciaal onderwijs
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 09 apr 2006, 20:15

http://hoogbegaafd.startpagina.nl/
Je kunt hoogbegaafdheid niet zelf testen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

scriptie hoogbegaafdheid

Berichtdoor Raampje op 17 mei 2006, 09:32

Ik hou mijn scriptie over hoogbegaafdheid. Ik zou graag ook gebruik maken van meningen en praktijk verhalen, dus daarom wil ik een paar vragen stellen.
Wat is jullie ervaring met betrekking tot versnellen? Ook wil ik graag weten welke materialen jullie gebruiken voor hoogbegaafde kinderen en welke jullie mij kunnen aanraden of juist afraden. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van plustaak? En hebben jullie ervaring met Spaans als extra taal op de basisschool?

Alvast heel erg bedankt!
Raampje
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 17 mei 2006, 09:21

Berichtdoor LD op 22 mei 2006, 12:35

Net als bij jou gaat mijn scriptie, ondertussen bijna afgerond, over hoogbegaafdheid. Op de basisschool waar ik mijn project uitvoer, werkten ze eerst met Plustaak als verrijkingsmateriaal, maar omdat de kinderen het niet leuk vonden om te doen, hebben ze mij gevraagd naar ander materiaal op zoek te gaan. Ik sta dus niet positief tegenover Plustaak.
Nu gaat het waarschijnlijk de nieuwe versie van Kien worden. Maar we hebben ook gekeken naar de volgende materialen die ons wel aanspraken:
- Rekenmeesters
- Rekentoppers
- Varia-Extra
- Bolleboos
Misschien dat je daar iets aan hebt.
LD
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 29 mei 2005, 17:50

Berichtdoor zomerjuffie op 22 mei 2006, 13:20

Ook juf Anita (van dit forum) is bezig met hoogbegaafdheid. Misschien kun je haar ook het een en ander vragen?

Zelf werk ik op een zmlk-school en dus zit ik even niet in de stof ;) Wens jullie wel veel succes ermee!
Juf op een zmlk-school
Avatar gebruiker
zomerjuffie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 424
Geregistreerd op: 25 feb 2004, 18:11
Groep: 0
Schooltype: ZMLK-onderwijs
Functie: leerkracht

Berichtdoor Jamar op 20 jul 2006, 22:13

Ik heb zelf een hb-zoon, dus voel me zwaar deskundig. 8)

Ik heb een proefpakket Rekentijgers aangeschaft en mijn zoon vindt dat geweldig. Dat doen we af en toe thuis, als ie mag spijbelen van mij.

Ik geloof dat Rekentijgers vanaf groep 6 is.

Verder nog Vierkant voor Wiskunde, is ook erg leuk.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor domardo op 25 jul 2006, 14:40

De plustaken van rekenen is meer van hetzelfde. Dit geeft dus niet de meer uitdaging, die je een hb kind zou willen geven. Voor de slimme kinderen is dit meestal wel weer leuk.

Rekentijgers is meer inzicht in het geheel en is er vanaf groep 6. Dit kan heel goed naast het compacten van de gewone leerstof staan.
Vierkant voor wiskunde is ook heel leuk, maar dan moet je toch wel goed rekenen voor beheersen. Het beste om te doen is vanaf groep7-8, naast of in plaats van het gewone rekenwerk. Let wel, dat je dit zelf ook moet beheersen.

Ik ga zelf spaans geven aan de hb kinderen, dit is dan i.p.v. een instructie. Zij volgen dus 1 instructiemoment minder. Erg leuk. Juan y Rosa is een hele goede methode. Hierbij is het wel van belang, dat die kinderen dit niet alleen doen op de hele school, want anders kun je het niet toepassen. En geen ervaring uitwisselen, ook moet je bepaalde opdrachten samen doen.

Vooruit is heel leuk, maar er zit geen doorgaande lijn in. Maar wel leuk voor alle slimme kinderen, als zij klaar zijn met hun werk. Het zijn kleine en leuke leerzame projecten.

Bolleboos is ook heeeeel leuk. Afwisselend en een mooi programma.

Voor begrijpend lezen is De zwerftochten met Korilu een aanrader. (va. groep 6)
Of Villa Alfabet voor groep 3 t/m 8 en met een goede doorgaande lijn.

Ik hoop, dat je er nog wat aan hebt.
Is allemaal erg betaalbaar.

Wat trouwens ook leuk is voor de slimme kinderen, die al klaar zijn met het werk: Rushhour, Set, Go Getter, enz. Dit zijn goede denkspellen, waar je maar even voor nodig hebt.
Of een cursus schaken voor een stel kinderen. Zo word het leren denken geleerd.

Wat betreft je andere vraag:
JA ik ben een voorstander m.b.t. versnellen. Maar dan wel met 2 leerjaren in 1 doen, niet een hele klas overslaan. Zo weet je tenminste waar de evt. hiaten zitten en kunnen deze op tijd behandeld worden.
Dit helpt de kinderen toch op eigen niveau aansluiting te vinden en niet te erg afwijkt van de klas. Een uitzondering blijf je toch, maar als je geen aansluiting hebt, is de uitzondering zijn nog veel erger.

Ik heb zelfs een lezing bijgewoond, waarbij ze zeiden dat het voor hb en ook meerbegaafde kinderen goed is om een keer te versnellen.
Wel dat het zo vroeg mogelijk moet gebeuren of groep 7 en 8 in 1 jaar.
Voor de mb kinderen zou het voldoende zijn om zo een goede leerlijn te volgen en bij hb kinderen moet je dan nog veel verrijken en verbreden.
Ik heb voldoende goede ervaringen in mijn omgeving.
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19

Volgende

Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast