[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - van groep 2 naar groep 4

van groep 2 naar groep 4

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

van groep 2 naar groep 4

Berichtdoor storm op 21 jun 2006, 20:17

hallo allemaal,

ik heb een vraag wie heeft er ervaring met leerlingen die van groep 2 naar groep 4 gaan.
waar moet ik op letten ??
groetjes,storm
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor tinka op 21 jun 2006, 20:54

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik vind het nogal wat! Waar je denk ik vooral op moet letten is de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor lucia op 21 jun 2006, 21:05

Wij hebben het dit afgelopen jaar gedaan. Extra aandacht werd vooral besteed aan het schrijven. Verder heeft eigenlijk niks echt noemenswaardige problemen opgeleverd. Een deel van de groep kende dit jongetje ook nog uit de kleutergroep waaruit hij kwam.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor jufcj op 21 jun 2006, 21:33

Hou idd de sociaal-emotionele kant in de gaten. Kan dit kind dat aan? Zie jij het al tussen de groep 4 leerlingen? Of kun je misschien beter toch naar groep 3 laten gaan en op eigen niveau laten werken.
Besef heel goed dat je een kind meestal niet terug plaatst als het echt niet wil in groep 4. Dat kun je een kind niet aandoen.Het is een hele moeilijke keus, die wij al wel eens heel uitvoerig met de ouders besproken hebben. Uiteindelijk maken zij de keus...
jufcj
PABOforum Peuter
 
Berichten: 191
Geregistreerd op: 11 sep 2005, 11:02
Groep: 3
Schooltype: CBS
PABO jaar: 0

Berichtdoor jennifervd op 22 jun 2006, 10:41

Het zou perfect zijn als jullie, als school, dit kind de mogelijkheid kunnen bieden om gewoon in zijn leeftijdsgroep te kunnen blijven terwijl bij wel op eigen niveau werkt. Zo kan hij sociaal/emotioneel ontwikkelen met zijn leeftijdsgenootjes en toch cognitief geprikkeld blijven ontwikkelen.
Wij doen dit wel op deze manier en het werkt!
Alleen komt er veel organisatie bij kijken en moet het bij jullie onderwijs passen.
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor sterretje op 22 jun 2006, 17:31

Het is goed om aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele kant, maar er wordt vaak toch wat teveel nadruk op gelegd. Veel (niet alle ;-) ) hoogbegaafde kinderen hebben gewoon meer ansluiting bij kinderen van een hogere groep. Dat is de groep waarbij ze op hun eigen niveau kunnen praten, werken en spelen. Vaak laten deze kinderen b.v. in een kleutergroep gedrag zien wat gemakkelijk te interpreteren is als sociaal nog niet rijp, maar dat blijkt voort te komen uit geen (echte) aansluiting vinden in de groep.
Inderdaad weet ik ook uit eigen ervaring met mijn zoon dat het schrijven eigenlijk het grootste struikelblok was.
sterretje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 18:08
Woonplaats: Sittard

Berichtdoor jennifervd op 22 jun 2006, 17:43

Inderdaad weet ik ook uit eigen ervaring met mijn zoon dat het schrijven eigenlijk het grootste struikelblok was.

Een kleuter is er motorisch eigenlijk nog niet aan toe...
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 22 jun 2006, 18:03

Het zou perfect zijn als jullie, als school, dit kind de mogelijkheid kunnen bieden om gewoon in zijn leeftijdsgroep te kunnen blijven terwijl bij wel op eigen niveau werkt. Zo kan hij sociaal/emotioneel ontwikkelen met zijn leeftijdsgenootjes en toch cognitief geprikkeld blijven ontwikkelen.
Wij doen dit wel op deze manier en het werkt!
Alleen komt er veel organisatie bij kijken en moet het bij jullie onderwijs passen.

Sterretje begon hierop al een beetje te steigeren en ik ook...
Het is inderdaad wat algemeen gedacht wordt, dat je kinderen bij hun leeftijdsgenoten moet laten want dat ze anders sociaal-emotioneel zullen verzuipen.
In de praktijk blijkt juist vaak dat de kinderen in een hogere groep eindelijk aansluiting vinden omdat die kinderen op hetzelfde niveau denken. Kijk dus uit met zulke beweringen en bekijk het per situatie!

Zelf zou ik in de praktijk in ieder geval heel alert zijn op hiaten. Je slaat een jaar onderwijs over, dus het kan best dat je ineens ergens tegenaan loopt dat voor de rest van de klas vanzelfsprekend is maar dat dit kind gewoon nooit aangeboden kreeg.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor sterretje op 22 jun 2006, 21:13

Om nog even op het schrijven terug te komen: mijn zoon heeft ondertussen bijna groep 7 achter de kiezen en schrijft prima hoor. Ook dat loste zich prima op !

Leeftijdsgenoten zijn niet altijd je ontwikkelingsgelijken. Kijk naar jezelf: hoeveel vrienden heb je die even oud zijn als jij ? Daar selecteer je niet echt op; je kijkt naar interesses, hobbies; je zoekt afstemming. Dat heeft een kind ook voor een groot deel nodig om goed te kunnen functioneren op school.
sterretje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 18:08
Woonplaats: Sittard

Berichtdoor storm op 30 jun 2006, 10:14

hallo allemaal,

bedankt voor jullie antwoorden .

ja en wat sociaal-emotioneel betreft gaat dit kind nauwlijks spelen met zijn leeftijds genoten maar altijd met oudere kinderen.


Een kleuter is er motorisch eigenlijk nog niet aan toe...jennifervd
dit kind heeft toevallig een goede fijne moteriek en schrijft keurig alleen nog niet aan elkaar.



Zelf zou ik in de praktijk in ieder geval heel alert zijn op hiaten. Je slaat een jaar onderwijs over, dus het kan best dat je ineens ergens tegenaan loopt dat voor de rest van de klas vanzelfsprekend is maar dat dit kind gewoon nooit aangeboden kreeg.Anita
ja dit is een punt wat je er alleen met cito toetsen waarschijnlijk niet uit haal dat zal de tijd moeten leren.

dit kind is sind dat het weet dat het naar groep 4 toe mag trouwens erg op geknapt praat veel meer maakt grapjes en heeft minder lichamelijke klachten.

groetjes,storm
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor jennifervd op 04 jul 2006, 12:32

Een kleuter is er motorisch eigenlijk nog niet aan toe...jennifervd
dit kind heeft toevallig een goede fijne moteriek en schrijft keurig alleen nog niet aan elkaar.

Gelukkig maar!
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jamar op 20 jul 2006, 21:58

Hallo, ik ben net nieuw op dit forum, vandaar dat ik nu pas reageer.
Mijn jongste zoon heeft vandaag afscheid genomen van groep 2 en gaat na de vakantie naar groep 4. Wel heeft hij de afgelopen maanden de ochtenden al meegedraaid in groep 3.
Ook bij hem is het schrijven het grote struikelblok. Hij krijgt op school fysiotherapie om zijn fijne motoriek te stimuleren en het gaat rap de goede kant op.

Het is al eerder gezegd, maar ik herhaal het nog maar eens: voor hoogbegaafde kinderen is het (meestal) veel prettiger om tussen oudere kinderen te zitten, omdat die beter aansluiten qua ontwikelingsniveau, zowel cognitief als sociaal-emotioneel.

Bedenk wel dat een hoogbegaafd kind zich sneller BLIJFT ontwikkelen, dus dat er waarschijnlijk over een paar jaar een tweede (misschien zelfs derde) versnelling aan zit te komen.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor kaatje op 01 okt 2006, 14:01

Hoe gaat het nu met de eerder genoemde kinderen??
Avatar gebruiker
kaatje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 57
Geregistreerd op: 18 sep 2003, 09:51
Woonplaats: amsterdam
Groep: 3
Schooltype: dalton
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jamar op 01 okt 2006, 14:11

Mijn zoon is van groep 2 doorgegaan naar groep 4. Dus eigen ervaring zeg maar.
Helaas is bij hem de fijne motoriek wel een probleem. Daar krijgt hij fysiotherapie voor en dat gaat zichtbaar vooruit.

Het lastige is dat hij sinds de zomervakantie weer kleutergedrag vertoont, terwijl hij dat zeker al een half jaar niet meer deed. Ik ben er nog niet achter waar dat gedrag vandaan komt, maar we zoeken verder.
Cognitief is hij gewoon hartstikke goed op zijn plek in groep 4 en hij heeft er ook vriendjes, dus dat is ook geen probleem. En toch dat rare gedrag ineens weer.

Maar dat 'kleuter'gedrag is geen reden om hem dan maar terug te zetten naar de kleuters. Het is juist een reden om uit te zoeken waar het vandaan komt, zodat we dat kunnen veranderen.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor storm op 01 okt 2006, 15:41

Hoe gaat het nu met de eerder genoemde kinderen??

ja hoe gaat het .
als je het aan mijn dochter vraagt is het saai de kinderen zijn wel leuk maar het werk is saai.
maar wat wil je als je alles als eerste af hebt en aan alles mee kan doen.
we zijn in gesprek met school hier over hoe nu verder te gaan.
maar de ervaring leert dus dat alleen versnellen niet de oplossing is.
groetjes,storm
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron