[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Verrijkingsklas

Verrijkingsklas

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Verrijkingsklas

Berichtdoor domardo op 25 jul 2006, 10:11

Ik heb zelf een verrijkingsklas opgezet.
En ik merk dat de meeste leerkrachten dit moeilijk vinden, omdat er nu een stukje les niet meer onder toeziend oog van deze leerkrachten gebeurt. Ook zijn zij van mening dat er verrijking in de klas gegeven moet worden, maar dit vinden zij erg moeilijk.
Waarschijnlijk omdat het lastig is om deze ontwikkeling bij te kunnen houden voor de leerkracht.

Nu is er een compromis om de verrijkingsmaterialen bij mij vandaan ook in de klas gemaakt mag worden.
Hoe vinden jullie dit?
Kunnen jullie wel makkelijk of ook moeilijk verrijking aanbieden in de klas?
Geeft het jullie extra les aan deze kinderen?
Welke verrijking kiezen jullie?
Gaat dit in overleg en met wie?
Hoe zouden jullie je ideaalbeeld t.a.v. hb zijn in het onderwijs en dan met name voor jullie leerkrachten?
Wat zijn jullie knelpunten?
Wat gaat jullie gemakkelijk af?

Het zijn wel veel vragen, maar ik ben erg nieuwsgierig. Ook vind ik het prettig om andere visies te horen, zodat ik iets vind wat ik misschien over het hoofd heb gezien.
Alvast bedankt.
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19

Berichtdoor Sylvia op 25 jul 2006, 11:44

Ik kan niet echt antwoord geven op je vragen omdat ik net afgestudeerd ben en nog geen eigen klas heb, maar ik heb op verschillende scholen stage gelopen en merkte dat er eigenlijk geen verrijking/verbreding aangeboden werd.
Hulp voor zwakke kinderen was er altijd wel, maar kinderen die meer aankonden moesten gewoon vooruit werken. Hiermee verschuif je het probleem natuurlijk alleen maar naar de volgende klas.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor JufKim op 25 jul 2006, 11:47

Ik vind het in mijn kleutergroep moeilijk! Ik had dit jaar een kleuter in de klas bij wie tegen het einde van het schooljaar werd geconstateerd dat hij een IQ van 142 had. Ik had het onderzoek, in overleg met de ouders, zelf aangevraagd, want ik vermoedde al zoiets.

Maar toen moesten we verder... Dit kind was niet gebaat bij een uitzonderingspositie in de groep. Uiteindelijk heb ik een kist gemaakt met daarin allerlei spelletjes e.d. op een hoger niveau. Er zaten AVI- leesboekjes in, rekenspelletjes, een ontdekkist over magneten en nog wat dingetjes. Deze kist heb ik aangeboden aan de hele klas en zoals verwacht was D. er het meest in geïnteresseerd. Toch vond ik zelf dat ik niet genoeg voor hem deed.

Hij gaat na de vakantie naar groep 3. Wel gewoon naar 3, dat leek de ouders en mij het beste. Vooral omdat hij nog niet kan lezen (of misschien wel, maar niemand, ook zijn ouders niet, heeft dat nog gesignaleerd en hij toont zelf ook geen bijzondere interesse in lezen).
Website: http://www.groep1-2b.nl
Op zoek naar een kleutermusical? Neem eens een kijkje in
JufKim
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 14 okt 2002, 16:57
Woonplaats: Scheveningen
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 29 jul 2006, 11:01

Ik vind het verschrikkelijk moeilijk om zulke ll. goed te begeleiden. Het blijft meestal bij 'af en toe' iets aanbieden, zelden structureel.

Knelpunten:
-Mede door het hap-snap gebeuren worden deze kinderen nooit echt gemotiveerd (ieders interesse ligt weer ergens anders, dus je kunt er geen eenheidskoek van maken) en dit demotiveert de leerkracht weer.
-Daarnaast geeft hb de leerkracht vaak het gevoel incompetent (lees dom) te zijn.
-Gebrek aan materialen op de meeste scholen
-Te weinig aandacht in de opleiding aan besteed, zou vast onderdeel moeten zijn
-Onbegrip

Een verrijkingsklas is super. Ik bewonder leerkrachten die verder kunnen kijken dan hun neus lang is en zo flexibel zijn om in te kunnen spelen op de wisselende behoefte van deze lln. Zo zijn er helaas erg weinig.
Laatst bijgewerkt door Joke op 30 jul 2006, 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor domardo op 30 jul 2006, 17:20

Joke,
bedankt voor je duidelijke reactie.
Wij gaan namelijk komend schooljaar hier weer mee van start en kan ik zeker wel een paar punten meenemen, naar begrip van de andere leerkrachten toe.
Ik ben het eens met jouw knelpunten en een aantal denk ik te kunnen opvangen in mijn omgeving. Hb is ook erg gecompliceerd en ieder kind heeft andere behoeftes en belangen.

Wij hebben er 6 in de verrijkingsklas, maar we moeten veel wisselen met de manier van aanpak, om het voor ieder een leuke ochtend te maken. En soms iets doen wat niet leuk is, maar wel nuttig is ook leerzaam. Maar het begrip van deze leerlingen ontwikkeld zich wel steeds meer, naarmate de verrijking meer in het lesaanbod geintegreerd is.

Het is wel jammer, dat het ook vaak aan het materiaal ligt, wat scholen al hebben. Je kunt namelijk voor niet al te veel geld best een structurele oplossing bedenken.
Vervang 1 keer per week een half uur-3 kwartier voor Kranten en Artikelen en/of Kinderliteratuur (van het SLO - ongeveer 34 euro per pakket groep 3-8, dus maar 2x dit bedrag) en je hebt hele mooie verrijking van je taallessen.
Dit is al een mooi voorbeeld van niet veel kosten en leuke onderwerpen en projecten, die toch structureler zijn dan losse werkbladen.
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast