[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - 4 jaar en dan groep 2 of groep 3

4 jaar en dan groep 2 of groep 3

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

4 jaar en dan groep 2 of groep 3

Berichtdoor domardo op 25 jul 2006, 10:11

WIj hebben een meisje bij ons op school, die cognitief ruim groep 3 beheerst. Het nadeel is, dat zij net 4 jaar is.
De kleuterjuf heeft aangegeven, dat zij soc. emotioneel niet toe zou zijn aan groep 3, cognitief zal ze in groep 3 ook voorlopig niet iets leren.
De ouders van dit meisje geven een heel ander beeld van haar en denken dat het beter is om haar wel door te laten gaan.
Zij zijn bang voor aanpassen in groep 1/2. Nu heeft de kleuterjuf
aangegeven, dat zij wel in groep 2 mag beginnen met de stof van groep 3.

Ik ben bang, dat ze hiermee een uitzondering zal zijn en dit niet gemakkelijk zal vinden of dit zelfs niet gaat doen.
Ook ben ik van mening, dat als het beeld van de ouders klopt, dat zij ook niet in groep 2 soc. em. op haar plek zal zijn.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar groep 3 en hier zoeken naar het juiste niveau en de juiste aansluiting bij de kinderen. Dan kunnen we haar altijd nog aangepast werk geven in de klas waar zij zich op haar gemak voelt.
WIe heeft hier ervaring mee en wil hier op reageren.
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19

Berichtdoor CilXX op 25 jul 2006, 10:42

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik wil graag mn mening geven.

Ik ben het denk ik niet met je eens.
Het kind is blijkbaar cognitief zo sterk dat zij waarschijnlijk groep 3 aan zou kunnen, geldt dit trouwens ook al voor haar fijne motoriek?

Maar sociaal emotioneel nog niet, door haar gelijk naar groep 3 te zetten geef je dus aan dat haar cognitieve kunnen belangrijker is dan het sociaalemotionele aspect. In groep 2 kan zij wennen aan de school, het dagritme, het omgaan met andere kinderen en kan zij qua lesstof beginnen aan lesstof groep 3.

Ik denk dat je uit moet gaan van het kind zelf, waar zou zij zich het prettigst voelen? Ik zou waarschijnlijk kiezen voor groep 2 en ervoor waken dat ze niet wordt achtergehouden zodat ze qua cognitief niveau gelijk komt met de andere kinderen, maar blijf haar uitdaging bieden. Het is voor de leerkracht waarschijnlijk de optie met het meeste werk, maar ik denk voor het kind de beste optie.

maar nogmaals.... ik heb hier geen ervaring mee, het is meer mijn gevoel, is er iemand anders met ervaring, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Juf van een groep 3 schakelklas, met 14 kinderen.
Avatar gebruiker
CilXX
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 263
Geregistreerd op: 03 feb 2004, 13:05
Woonplaats: Den Haag
Groep: 3
Schooltype: OBS
PABO jaar: 0

Berichtdoor domardo op 25 jul 2006, 10:55

Hoi CilXX,

De fijne motoriek is niet slecht, ze kan goede blokletters schrijven en binnen de lijntjes. Het aanelkaar schrijven is nog niet geprobeerd. Verder met de ontwikkelingsmaterialen heeft zij geen problemen met haar fijne motoriek.

Het nadeel is dat zij zich nu al aan het aanpassen is. En dat met nog maar 2 maanden onderwijs.
Haar tekeningen waren prachtig en ook zeer compleet en ook met een grote voorsprong. Nu is ze weer aan het krassen en niet meer netjes aan het kleuren. Dit baart mij ook best zorgen, want hoe zorg je ervoor dat zij zich niet gaat aanpassen.
En trouwens ze wil toch ergens bijhoren, dit is toch ook geen probleem.
Dat zij nu zich gaat aanpassen aan de jongste baart mij wel zorgen.
Hoe bied deze juf haar dan volledige uitdaging?

Ook mijn vraag waarom zou er meer naar het soc.em. moeten kijken en niet naar het cognitieve? Bij hb kinderen zie je vaak dat als zij aan hun cognitieve trekken moeten komen en dan pas soc.em. uit de bus kunnen komen? En zij is dan niet getest, maar heeft wel een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong.
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19

Berichtdoor JufKim op 25 jul 2006, 11:28

Het struikelblok ligt hier inderdaad op het gebied van de sociale en emotionele ontwikkeling. Dit is ook meteen het moeilijkste te onderzoeken. Want is zij inderdaad op soc.en emot. gebied nog jong of lijkt dat alleen maar zo?

Dit vind ik altijd het allermoeilijkste om in te schatten bij hb kleuters, of beter gezegd, kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. En waar doe je dan goed aan. Heel moeilijk.

Ik was zelf een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong, maar sociaal en emotioneel ECHT jong. Die ontwikkelingsvoorsprong was op het gebied van het cognitieve en eigenlijk ook wel het emotionele, maar niet op het gebied van het sociale en het lichamelijke. Ik heb de basisschool "gewoon" doorlopen, geen klassen overgeslagen ofzo en ben ook niet hoogbegaafd (gewoon erg slim :) ), maar werd wel altijd in de combinatieklassen bij de oudere kinderen geplaatst (groep 5 van de 5/6-combinatie bijvoorbeeld). Voor mij was dit helemaal niet goed. Ik pastte helemaal niet bij die grote kinderen. Daarom vind ik het extra moeilijk.

Ik weet dat hb-kinderen gedrag kunnen vertonen wat gezien wordt als "emotioneel jong", maar wat eigenlijk een heel andere oorzaak heeft. Toch weet ik dus ook hoe het kan zijn als je als intelligent kind of kind met een ontwikkelingsvoorsprong bij oudere kinderen wordt geplaatst terwijl je hier eigenlijk nog helemaal niet past.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat iemand (moeder van 3 hb-kinderen) eens tegen mij gezegd heeft dat sociaal en emotioneel altijd ten onrechte aan elkaar gekoppeld worden. Hier ben ik het roerend mee eens. Emotioneel ver is niet perse hetzelfde als sociaal ver.
Laatst bijgewerkt door JufKim op 06 okt 2006, 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Website: http://www.groep1-2b.nl
Op zoek naar een kleutermusical? Neem eens een kijkje in
JufKim
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 14 okt 2002, 16:57
Woonplaats: Scheveningen
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jamar op 25 jul 2006, 11:39

Ha, mijn stokpaardje.

HET argument tegen versnellen is altijd dat een kind er sociaal-emotioneel niet aan toe zou zijn. Maar...............

Ten eerste: sociaal-emotioneel zijn eigenlijk twee afzonderlijke begrippen: sociaal en emotioneel.

Ten tweede: wil je een goed beeld krijgen van die ontwikkeling moet je daar een gedegen psychologisch onderzoek naar doen. Dat kun je niet of nauwelijks vaststellen als leerkracht. Je kunt hooguit zeggen dat een kind nog wat jong lijkt, of speels, maar of dat dan komt omdat een kind nog niet aan meer toe is, of dat een kind het niet laat zien omdat het gewoon niet op de juiste plek zit, dat onderscheid is lastig te maken.

Ten derde: uit studies en verhalen blijkt over het algemeen dat de hb-kinderen die niet (genoeg) versnellen er slechter aan toe zijn dan die kinderen die wel (2 of 3x) versnellen.

Kortom: ik ben een fervent voorstander van versnellen, omdat deze kinderen over het algemeen ook in hun verdere ontwikkeling (laten we dat dan maar soc.-emo. noemen) veel sneller gaan dan andere kinderen.

Mijn oudste zoon is bijna 8 en sociaal niet zo heel sterk. Lijkt het. Want nu hij sinds een half jaar naar een verrijkingsklas gaat, blijkt hij daar ineens gewoon te kunnen omgaan met andere kinderen. Emotioneel is hij sowieso zijn leeftijd ver vooruit. Hij heeft in zijn huidige groep dan ook geen enkele aansluiting met andere kinderen. En daardoor LIJKT hij sociaal zwak. Uiteindelijk wordt zo'n kind dan ook sociaal zwak, omdat hij nauwelijks op zijn eigen ontwikkelingsniveau kan oefenen.

Dus wat mij betreft: naar groep 3 met dat kind bij domardo op school.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor JufKim op 25 jul 2006, 11:54

Ten eerste: sociaal-emotioneel zijn eigenlijk twee afzonderlijke begrippen: sociaal en emotioneel.
My thoughts exactly! Maar dat had ik al gezegd :lol:

Verder ben ik het ook wel met je eens, maar blijf wel waken voor aspecten van de ontwikkeling. Ik was in de bovenbouw van de basisschool diep ongelukkig tussen de meiden die al bezig waren met jongens, verkering en zoenen enzo. Maar ik ben dan ook niet (echt) hoogbegaafd.
Laatst bijgewerkt door JufKim op 25 jul 2006, 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Website: http://www.groep1-2b.nl
Op zoek naar een kleutermusical? Neem eens een kijkje in
JufKim
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 14 okt 2002, 16:57
Woonplaats: Scheveningen
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jamar op 25 jul 2006, 11:55

Ten eerste: sociaal-emotioneel zijn eigenlijk twee afzonderlijke begrippen: sociaal en emotioneel.

My thoughts exactly! Maar dat had ik al gezegd :lol:

Ik was druk aan het typen toen jij jouw bericht postte, vandaar een beetje dubbel dus. :lol:
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor domardo op 29 sep 2006, 13:00

Helaas
het meisje moest naar groep 2 (dus 1 versnelling) en dan met werk van groep 3. Inmiddels in de b-boekjes. Dus gaat rap.
Zij wil nu niet meer werken, want het lukt niet met de omgevingsgeluiden van de klas. Heel sneu. Geeft thuis aan, dat ze groep 3 thuis wel afmaakt en dan hier naar groep 4 gaat. Ook zegt ze tegen de juf, dat ze pas wil werken in groep 3. Er wordt verder weinig aandacht aan gegeven, ze mag gewoon spelen.
School ziet een kleuter, die gewoon meekomt. Thuis is een kind, dat schreeuwt en alleen maar wil werken. Moeder gooit het op onderpresteren en aanpassen. Heeft hier op school wel het schrijven ook aangeboden gekregen en dit gebeurt wonderbaarlijk goed.

Moeten wij hier nu iets mee?? Wie heeft er tips, suggesties??
niets is zo onrechtvaardig als de gelijke behandeling van ongelijken
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19

Berichtdoor storm op 29 sep 2006, 13:44

hoi,

Geeft thuis aan, dat ze groep 3 thuis wel afmaakt en dan hier naar groep 4 gaat. Ook zegt ze tegen de juf, dat ze pas wil werken in groep 3. Er wordt verder weinig aandacht aan gegeven, ze mag gewoon spelen.
[quote]


Wat hier eigenlijk van groot belang is dat er gepraat word met het kind en niet dat ouders en leerkracht denken te weten wat het kind denkt dus wel aandacht aan besteden het gaat hier ook om de ontwikkeling van de emotionele intelligentie.
mischien als je met dit kind praat zijn er wel dingen die ze leuk vind op school om te doen of te leren maak hier dan een programma voor en doe dit niet vrijblijvend .
dit kind moet ook leren dat er regels zijn en dat er gewerkt en geleert moet worden ook al is het nog jong.
voor thuis kan je de ouders aanraden het kind dingen te laten doen zonder plafon dit in houd dingen doen waar je nooit de beste in kan worden op korte termijn.
spelletjes zoals rush hour en river crossing,schaken ,lego,knex en dan deze laatste twee niet nabouwen maar zelf bedenken.
mandela kleuren op patroon .

dit kind zal altijd extra prikkeling nodig hebben of je nu een of twee keer versnelt dit is voor scholen en ouder heel lastig probeer goed naar elkaar te luisteren want van elkaar kun je ook weer leren.
groetjes,storm
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor mien mina op 29 sep 2006, 15:47

Het is altijd een moeilijk punt..
Een kind kan inderdaad sociaal-emotioneel niet sterk overkomen of misschien niet toe zijn aan versnellen.
Mijn grote vraag is dan altijd zal een kind sociaal-emotioneel sterker worden als ze bij de kleuters blijft. Dit kind valt dan echt buiten de boot, ze doet ander werk, de kinderen bij haar in de klas hebben een ander niveau dan haar.
Bij ons op school wordt over het algemeen altijd versneld omdat een kind zich dan toch beter aanpast is onze ervaring.
Vaak wordt een kind als het versneld ook goed opgenomen door de oudere kinderen.
Maar dit zijn mijn ervaringen en ik weet natuurlijk niet hoe dit kind zich verder gedraagt.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Jamar op 29 sep 2006, 17:08

hoi,



dit kind moet ook leren dat er regels zijn en dat er gewerkt en geleert moet worden ook al is het nog jong.


Ik begrijp juist dat dit kind heel graag wil leren, maar dat dat op school niet lukt, o.a. vanwege de vele geluiden in de klas en het feit dat ze niet graag andere dingen wil doen dan de rest van de klas.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor storm op 29 sep 2006, 17:18

hoi,



dit kind moet ook leren dat er regels zijn en dat er gewerkt en geleert moet worden ook al is het nog jong.


Ik begrijp juist dat dit kind heel graag wil leren, maar dat dat op school niet lukt, o.a. vanwege de vele geluiden in de klas en het feit dat ze niet graag andere dingen wil doen dan de rest van de klas.

hoi,
het gaat om de kern van mijn verhaal en niet om deze enkele zin.
nu heb je het er over dat jij begrijptmaar jij of ik moet het niet begrijpen er moet met dit kind gepraat worden om te kijken waar de intressens liggen en om daar werk aan te koppelen dat gemaakt moet worden .
en niet dat een kind dit kan ontduiken daar gaat het om.
groetjes,storm
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor Jamar op 29 sep 2006, 17:24

Ja, maar waar het ook om gaat is of dit kind op haar plek zit in groep 2. Ze wil graag de stof van groep 3 doen en is daar ook aan toe. Als zij nu in groep 2 het werk van groep 3 gaat doen valt ze eerder buiten de klas dan wanneer ze groep-3-werk in groep 3 kan doen.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor domardo op 29 sep 2006, 18:47

Jamar heeft hier wel een goed punt. ik denk namelijk ook dat zij wel wil, maar of niet de uitzondering wil zijn of dat het niet lukt door de omgevingsgeluiden. In de hogere klassen is het toch een stuk rustiger, als er gewerkt moet worden.

Het kind wil heel graag groep 3 werk doen. (geeft dit ook thuis aan) School heeft de houding van het mag, maar wel in groep 2. Zij loopt cognitief ruim anderhalf jaar voor op haar versnelde groep.
Kun je dit van een kind verwachten?
Mag het kind zo'n uitzondering worden, als het misschien minder opvalt in groep 3?

De ouders hebben ervaring met een getest hb kind (ander in het gezin)en zij bieden naar eigen zeggen dit ook aan. Zij heeft wel interesse in dit soort denkspelletjes. Alleen op school is het een kind wat duidelijk ander gedrag vertoont dan thuis.

Hier een klein gesprekje met het kind:
Het kind geeft duidelijk aan dat het nu ook wel wil spelen, want dat doet X ook. En als X dan een werkje gaat doen? Nou, dan wil ik dat ook, maar X hoeft niet een groep 3 werkje te doen. De bouwhoek is ook wel leuk hoor. En wat wil je leren? Ik wil in groep 3 pas leren.
niets is zo onrechtvaardig als de gelijke behandeling van ongelijken
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19

Berichtdoor storm op 29 sep 2006, 18:47

als je dit kind stof aanbied waar het intresse in heeft dit hoeft geen lezen of schrijven te zijn kan dit kind heel goed op zijn plek zijn in groep 2.
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Volgende

Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron