Hey allemaal, zijn hier mensen die ervaring hebben met kinderen die en autisme hebben en hoogbegaafd zijn?
Ik kom het op mijn werk steeds meer tegen en ben benieuwd naar ervaringen hoe jullie hier mee om gaan.
Let je bijv. erg op je taalgebruik tegen deze kinderen?
Waar ik vooral tegen aan loop, is dat deze kinderen vaak 'moeilijke'/volwassen woorden gebruiken, en dat ik niet zeker weet of ze deze wel begrijpen. Als ik bijv. aan ze vraag wat het betekent, weten ze dit meestal wel uit te leggen, maar in hoeverre praat je dan zelf in 'deze taal' tegen hen?
Of blijf je ze gewoon aanspreken op hun 'kalenderleeftijd'?
Bij een gezin begeleid ik een jongetje dat erg hoogbegaafd is, maar op sociaal emotioneel gebied onder zijn niveau presteert om het zo maar even te noemen.
Op welke leuke, speelse manier kan ik hier extra aandacht aan besteden? Het gaat om een zes jarige (groep 2).
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips!
Alles is welkom..
Misschien heeft iemand nog leuke werkbladen over gevoelens om dat onderwerp bijv. bespreekbaar(der) te maken?
Of weet iemand leuke tips m.b.t. sociale-emotionele ontwikkelingen en dingen hiervan tekenen? Bijv. een dag doorspreken en hierbij tekeningen maken? Ook hierin zoek ik afwisseling...!
Autisme komt slechts bij 0,58% van de bevolking voor.
waarvan
0,08% klassiek autisme.
0,38% stoornis van Asperger en
0,12% PDD NOS
80% van de autisten heeft daarbij een zwakke begaafdheid. De rest 20% van 0,58% heeft een gemiddelde tot hoge intelligentie. De kans dat je een autistisch hoogbegaafd kind tegenkomt is dus uiterst zeldzaam.
Waarschijnlijk verwarren jullie autisme met de symptomen welke een hoogbegaafd kind vertoont als het ver onder zijn of haar niveau moet presteren.
Het hoeft denk ik geen betoog dat het werken aan symptomen terwijl met de oorzaak daarvan niets gedaan wordt extra beschadigend voor het kind is.
Om verder op je vragen in te gaan. Uiteraard is het zeer verstandig het kind op zijn/haar niveau aan te spreken. Als een kind volwassen praat praat dan ook volwassen terug. Je neemt het kind anders niet serieus en een kind voelt dat haarfijn aan.
Een hoogbegaafd kind loopt bij binnenkomst groep 1 gemiddeld twee jaar voor in hun ontwikkeling van zijn/haar leeftijdsgenootjes. Het kind wordt door de groep gedwongen zich zowel cognitief als sociaal emotioneel aan te passen aan kinderen die veel minder ver zijn in hun ontwikkeling. Draai het eens om en zet één gemiddeld begaafd kind in een groep waar het gemiddelde niveau niet boven IQ 70 uit komt. Verwacht dan wel van dit kind dat het vriendschap sluit op gelijkwaardig niveau en spreek het aan alsof het een zwakke begaafdheid heeft. Zie je maar eens te handhaven!
Dat is wat we eisen van hoogbegaafde kinderen. Geen wonder dat zoveel 50 tot 80% van de hoogbegaafden afhaken.
Wil je echt dat het kind sociaal emotioneel op niveau presteerd, neem het eens mee naar een bijeenkomst van soortgenootjes wedden dat je een heel ander kind ziet dat sociaal emotioneel top is? Je moet ze eens zien spelen! Wedden dat je diep onder de indruk bent?