door Marlen op 02 aug 2007, 13:33
Hoi Domardo,
Ik zou eerder kijken naar t aantal fouten in combi met wat voor soort fouten.
10 fouten maar allemaal van hetzelfde soort kan gezien worden als 1 onderwerp niet begrepen bijvoorbeeld.
Als jij rekent in groep 5 maar je niveau zit op groep 6 maar je scoort een b omdat je delen nog nooit hebt gehad dan is dat logisch en zou ik toch naar groep 5 gaan en hem een spoedcursus delen geven.
Inderdaad, tijdens het doortoetsen is het belangrijk om te weten waar de 'valkuilen' liggen.
Doortoetsen laat je een leerling nooit alleen doen (terwijl anderen hun cito-toetsen doen).
Soms is het voor een leerling voldoende om 'even' aan te geven wat er bijvoorbeeld met procenten bedoeld wordt.
Een kind wat iets nog niet aangeboden heeft gehad, kan moeilijk goed daarop scoren.
We zien dan vaak ook dat zo'n leerling na een kleine uitleg, gewoon alle volgende sommen goed uitvoert (ja, het zijn vaak
erg snelle leerders!).
Doortoetsen is dan ook een vak op zich geworden.
En ja, dan denk ik ook doortoetsen tot een C-niveau (dan heeft het nog iets te leren, i.p.v. te vervelen).
groetjes
Marlen
Specialist in gifted education (ECHA), remediaal specialist, beelddenkonderzoeker.
Beelddenker, intelligent en overexcitabilities (BIO) ? Grote kans dat je hoogbegaafd bent.