door Moon op 07 mei 2011, 05:31
De aanpak: in een aparte school of klas (Leonardo, plusklas) of in de eigen klas, vooruitlopen of bij de groep blijven? Het kan in de eigen klas: met een weektaak. Het kind krijgt op maandag een schema met alle gecompacteerde taken van de groep + extra werk. Komt na iedere taak bij docent, die afvinkt en het volgende geeft. Daarmee houdt docent goed feeling met wat de leerling aankan, leuk vindt, snel doet, uitstelt. En aandacht is geregeld. Inhoudelijk doet de leerling het werk zelfstandig. Doet wel in alle andere dingen met de klas mee, hoort erbij. Dit model werkt prima als er adaptief onderwijs gegeven wordt in de groep, als het normaal is dat verschillende kinderen eigen taken hebben en niveauverschillen in de klas geaccepteerd zijn, liefst voor ieder vak apart ingerecith. Want je kunt goed zijn in taal, maar niet zo in rekenen, etc (meer herhaling, extra oefenstof, extra werk, instructiegroepje)
Graag wil ik hier op reageren, ouder. Dit stukje klopt namelijk helemaal niet en ik wil graag wat dingen *rechtzetten* omdat door deze reaktie wederom een verkeerd beeld geschetst wordt van het echte hoogbegaafde kind.
Ten eerste , misschien bedoel je het niet zo maar het komt wel zo over; namelijk een Leonardo is GEEN aparte school, nergens niet en is absoluut ook niet te vergelijken met een plusklas. Zoals ik al las is een plusklas bijvoorbeeld niet opgezet voor hoogbegaafde kinderen, waarschijnlijk ook niet voldoende voor een meerbegaafd kind (maar dat zal aan de school liggen), wel voor kinderen die wat meer aankunnen dan de rest van een groep. Leonardo is een aparte klas in een normale school die wel opgezet is voor een hoogbegaafd kind met een iq van minimaal 130.
Een echt hoogbegaafd kind kan negen van de tien keer niet prima funktioneren in een normale klas, ook niet met aangepast werk. De kinderen zijn ongelukkig in een normale klas; vaak omdat ze totaal geen aansluiting hebben met de kinderen in de groep en zeer veel onbegrip ervaren bij de leerkrachten. De meeste leerkrachten zijn niet goed op de hoogte van de denkwijze van een hoogbegaafd kind en vaak hebben ze zich er totaal niet in verdiept. Natuurlijk zijn er sporadisch leerkrachten die dit wel kunnen, op 1 hand te tellen helaas nog. Ouder, jij schept een ideaalbeeld wat er niet is. Een hb kind wil zich namelijk net zoals elk ander kind geaccepteerd voelen, niet anders zijn, zich kunnen spiegelen aan anderen, wil kunnen zijn wie hij/zij is; en dat redt je echt niet met alleen wat extra aandacht van de leerkracht en extra werk. Bij mijn weten is de aandacht er voor het hb kind niet. Niet omdat leerrachten dat perse niet willen maar simpelweg omdat er gewoon helaas geen tijd , en geen geld voor is. Daarnaast, nogmaals , is de kennis niet aanwezig. Dat is ook al een ding.
Een andere heel belangrijke ; een hb kind heeft een hekel aan herhaling; laat staan veel en al helemaal niet op de manier zoals dat in rguliere klassen word gedaan. Want je heb namelijk herhaling en herhaling. Bij veel herhaling slaat de enorme verveling toe wat kan omslaan in negatief gedrag.
Een instructiegroepje prima, maar dan wel met gelijkgestemden; anders heeft het namelijk ototaal geen zin. Het hb kind zal zich dan nog steeds moeten aanpassen aan de rest van de groep waar ie in zit. Heel soms werkt het, maar heel vaak juist ook niet.
Mijn zoon zit in het leonardo, krijgt filosofie, spaans, engels en wiskunde. Extra uitdaging naast de reguliere vakken. Er blijft anders teveel tijd over voor verveling.....Denk daar ook eens aan?