Kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven.

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven.

Berichtdoor L.Jansen op 29 nov 2009, 09:13

Er zijn veel kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven .
Hierdoor kunnen er problemen ontstaan door dat ze het zich anders hebben aangeleerd dan de methode die ze op school krijgen aangeboden.
Ook het lettertype dat ze gebruiken kan in zoverre afwijken dat daardoor problemen ontstaan.
Om dit soort problemen te voorkomen raden veel ouders elkaar aan om zodra hun kind interesse krijgt in lezen en letters langs een school te gaan om daar werkbladen te halen met de gebruikte lettertypes zodat ze die meteen op de schoolse wijze leren en het later niet hoeven af te leren.

Lastiger is om een kind te begeleiden in het zogenoemde spellend lezen en woorden te hakken en plakken.
Zeker omdat vele van deze vlugge kinderen topdown lezers zijn.

Wat raden jullie deze ouders aan.?
En hoe gaan jullie om met een kind dat zichzelf al heeft leren lezen en daardoor moeite heeft om zich op de schoolse wijze van lezen aan te passen ?
Het belang van leren hoe te leren.
L.Jansen
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 11 nov 2009, 18:47
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: A begeleider

Re: Kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven.

Berichtdoor Sylvia op 29 nov 2009, 14:00

Ik begrijp niet zo heel goed de bedoeling hiervan.
Een kind dat bijdehand genoeg is om zichzelf te leren lezen heeft een ander lettertype zo door.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit problemen hiermee gehad. Ook geen ouders aan de deur die om werkbladen vragen omdat hun kind al kan lezen.
En als een kind al vloeiend kan lezen, waarom zou je het dan nog laten hakken en plakken?
Ook je laatste opmerking begrijp ik niet goed: Hoe gaan jullie om met een kind dat zichzelf al heeft leren lezen en daardoor moeite heeft om zich op de schoolse wijze van lezen aan te passen.
De leerkracht werkt gedifferentieerd, hij past het werk en de manier van lesgeven aan aan de behoefte van de individuele leerling. Elk kind krijgt zoveel mogelijk onderwijs op maat. Ik heb zelf in mijn groep 3 kinderen die al goed konden lezen toen ze binnenkwamen en daar zitten nog 3 kinderen bij die het zo snel hebben opgepikt dat zij ook al heel goed kunnen lezen (maar nog niet alles, de zonkinderen zeg maar) en dan heb ik nog 3 kinderen die iets vlotter zijn dan gemiddeld, een groot aantal dat zich gemiddeld ontwikkeld en 6 kinderen die wat meer begeleiding nodig hebben.
Al deze kinderen krijgen op hun eigen niveau les.
Zit je zelf in het onderwijs?
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven.

Berichtdoor christa1981 op 29 nov 2009, 15:34

Ik heb zelf ook een kind in de klas die zichzelf heeft leren lezen. Hij heeft de hele fase hakken en plakken overgeslagen, maar leest echt als een tierelier. Hij leest bijna 70 woordjes in een minuut.
Bij mij in de klas krijgen alle kinderen de kans om op hun eigen niveau te lezen. Ja, dit kost inspanning van mij als leerkracht, maar daar ben ik tenslotte ook voor. Op dit moment werk ik met 6 leesniveaus in de klas (17 kinderen). Ik vind het heel normaal dat niet elk kind zich hetzelfde ontwikkelt. Er zijn ook kinderen die zichzelf hebben leren schrijven en deze kinderen hebben er echt geen moeite mee om zich bij de methode die wij op school gebruiken aan te passen. Dit gaat echt heel gemakkelijk.
Ik begrijp het idee van de vraag niet helemaal.
Fulltime juf van groep 3!
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven.

Berichtdoor Joke op 29 nov 2009, 17:16

De leesmethode biedt meestal ook mogelijkheden voor kinderen die al kunnen lezen.
Elke methode kent een opbouw met als doel om kinderen lezen te leren. Kun je lezen dan hoef je dus niet die hele weg te doorlopen, want je bent al een heel stuk op weg. Misschien ben je er zelfs al en dan moet je andere dingen gaan leren.
Ik proef tussen de regels door dat je wilt weten of een leerkracht een hb-kind alles nog eens laat doorlopen, ook als alles al beheerst wordt. Of begrijp ik je verkeerd?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven.

Berichtdoor miek op 29 nov 2009, 23:59

wat vind je dan van een kind (groep 2) die op de computer met ambrasoft heeft gewerkt en per ongeluk bij de werkwoordentrainer is uitgekomen. Vervolgens komt ze tegen me vertellen dat ze de ik-vorm heeft geoefend en dat je daarbij -en van de woorden moet afhalen. Ze noemt wat voorbeelden. Roepen wordt dan roep want je zegt ook ik roep en niet ik roepen. Ook ik ruik en niet ik ruiken enz. Ook laat ze het nog zien door bouwen op te schrijven en dan en door te strepen: zo nu heb je de ik-vorm.
Ik wist dat dit een sterk kind is op taalgebied (en zwak op sociaal gebied) maar stond nu toch echt even met mijn oren te klapperen. Dit had ik nou ook weer niet verwacht! Ik heb het op de computer ook bekeken en zag dat ze de eerste drie oefeningen goed afgerond heeft, dit is trouwens meteen doorgegeven aan de IB-er we gaan nu samen bekijken hoe we verder gaan met dit kind.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven.

Berichtdoor Joke op 30 nov 2009, 00:06

Wat knap hè? Ik geniet als kinderen zo genieten van het zelf uitzoeken. Veel succes met haar.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron