[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Als ouder van een hoogbegaafd kind

Als ouder van een hoogbegaafd kind

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 16 feb 2011, 09:28

Wil ik graag jullie aandacht vragen voor dit topic, voor ons verhaal. Eigenlijk in de (misschien ijdele) hoop dat jullie als leerkrachten je gaan beseffen dat hb in een flink aantal gevallen wel degelijk een onderkend probleem is en dat in deze er echt serieus wat moet gaan gebeuren.

Ik ga terug naar een aantal jaren geleden. Onze zoon liep vrij laat, hij was 1.5. Wat wij toen niet wisten is dat deze kinderen een hekel aan oefenen hebben, zo ook onze zoon. Lopen oefenen deed hij niet, hij kroop wel; dan kwam je namelijk ook vooruit. Nooit vergeet ik de dag dat hij zich plotsklaps optrok aan de oven en hard! en goed door de kamer liep, met een grijns van oor tot oor (zie je wel, ik kan het!). Zo is het eigenlijk met alles gegaan. Oefenen doen we niet, we doen iets goed, of we doen het niet....Zijn kleuterperiode brak aan. In de eerste kleutergroep werd veel gestempeld door de kinderen. Anders dan andere kinderen wilde onze zoon perse altijd met letters aan de gang. Hij zocht met de stempels uit hoe je een bepaald woord schreef. De verbazing op het gezicht van zijn eerste juf.....onze zoon was net vier, zat een paar weken in de groep en stempelde zonder slag of stoot Giraffe, met het plaatje erbij. We sloegen er weinig acht op, immers binnen een paar weken gingen we verhuizen, we zouden wel verder zien wat er ging gebeuren.

Dat hebben we geweten. We verhuisden naar een dorp in Gelderland waar onze zoon verder ging in een kleutergroep op een openbare reguliere basisschool. Hij had les van een wat oudere en een wat jongere juf. Binnen twee maanden was het foute boel. Onze zoon had geen zin in de groep, vond de juffen stom, vond de lesjes saai en eigenlijk waren alleen de meiden leuk om mee te spelen. Nog een tijdje later werd hij zelfs agressief in de groep. Hij begon te slaan, schoppen en schreeuwen. Hij was de kleuter die aan een andere kleuter om het aubergine kleurige blokje vroeg. Na vier keer vragen pakte hij zelf het blokje, noemde zijn klasgenootje een domkop en ging verder met zijn eigen spel. Als hij gestoord werd in zijn spel werd ie agressief. Hij had en heeft zijn eigen ideeen, die veelal kloppen. Zijn woordenschat was/is enorm, interesses zeer divers. In de kring had hij geen interesse echter in het zoveelste verhaaltje over het weggehupste konijntje, het bezoekje aan oma of de nieuwe sokken van een bepaald kind.

Zodra echter de verhalen gingen over dinosaurussen, de wereld, het heelal of andere dergelijke onderwerpen was zijn interesse gewekt. Dat was dan ook het enige wat zijn juf opviel. Onze zoon had twee juffen, eentje op leeftijd en eentje nog wat jonger. Beiden zagen niet wat er werkelijk speelde en omdat wij nog geen ervaring hadden togen we naar een kinderpsycholoog. We hebben nog een zoon , die vier jaar ouder is, maar totaal verschillend van onze jongste.

Onze zoon kreeg een onderzoek bij een kinderpsycholoog. Hieruit kwam niets naar voren. Echte kenmerken van pdd nos, andere vorm van autisme had hij niet, ja hij was wat agressief, maar wat daar de oorzaak van zou zijn was onbekend. Wel viel de kinderpsycholge op dat onze zoon (toen vijf, bijna zes jaar) erg intelligent was en een hoge woordenschat had. Haar advies was om het kind bij 6 jaar en 4 maanden te laten testen op zijn iq. Zogezegd zo gedaan. School echer wilde perse een vinger in de pap hebben en wilde dat Marant (sbd) werd ingeschakeld. Ook voor thuisbegeleiding. Die laatste hebben we niet gedaan, een iq test vonden we prima. We wisten er te weinig van, nu weten we dat je een kind nooit moet laten testen door iemand van Marant. Er is gewoon te weinig kijk op, weinig ervaring, ze zitten teveel in een tunnelvisie. Tegenwoordig is het zo dat vrijwel elk kind wel wat mankeertbc.

Bij onze zoon werden de punten voornamelijk naar beneden gehaald door zijn schrijven, en wat ze mee hebben genomen is dat het kind bijv. totaal niet wist wat een pruim was, gefixeerd was op pruimen ipv rekensommen. Dit werd uitgelegd als; het kind begrijpt totaal de bedoeling van de sommen niet. Het kind maakte thuis breuken, deelsommen, dook in de geschiedenis van van alles en nog wat en had thuis een zeer grote interesse in techniek en computers. De conclusie vngfyran Marant was dat hij zeker niet hoogbegaafd zou zijn (iq 128) en dat er veel kenmerken van autisme aanwezig waren, evenals odd. Dit kind hoorde thuis op een rec4 waar ie prima begeleiding zou krijgen.

Wij waren het niet eens met de uitslag van dit onderzoek, deze iq test. We sloegen een particulier psychologe in de arm en vroegen om een onderzoek buiten de school om. Bewust gaven we haar geen gegevens van school omdat we wilden dat zij er blanco indook. Dat deed ze. Omdat er uit onderzoek wederom niets naar voren kwam, behalve dat het een zeer intelligent kind leek, werd wederom een iq test afggenomen. De SoNR deze keer. De psychologe schrok van zijn uitslag. Hij zat op 144. We namen aan dat er een gemiddeld iq zou zijn van 135, omdat volgens deze psychologe een SON hoger uitvalt dan een WISC, later bleek dit een illusie. ons kind was niet zomaar hoogbegaafd, hij was knetter hoogbegaafd. Hij was aan het onderpresteren, was depressief, gefrustreerd .

Met deze gegevens togen we terug naar zijn basisschool die inmiddels jeugdzorg hadden ingeschakeld. Het gedrag van onze zoon was voornamelijk mijn schuld Ik zou hem veel te oud benaderen, het kind kon het allemaal niet aan. School hield vol dat het kind zeker PDD nos had en niet thuis hoorde op een normale school. Na ruzie gehad te hebben met de directrice lieten we onze zoon plaatsen op een Dalton basisschool. Het leek allemaal zoveel beter. Immers, Dalton is individueel, de mogelijkheid op eigen nivo te werken is groter dan in een normale reguliere klas. toen hij daar net was geplaatst kwam naar voeren dat hij op zijn voorlaatste school totaal niets had geleerd. De kinderen moesten bijv. rekenen, kreeg ook een telraam en zat met balletjes te spelen. Het rekenen beheesrte hij al, wat moest hij met een telraam? Lezen werd bij onze zoon niet gedaan,immers hij zou geen begrip hebben voor de onderwerpen. Dus als anderen llazen, ging hij tekenen.

In januari van hetzelfde jaar startte hij op een daltonbasisschool . In groep drie. De eerste drie maanden ging het redelijk. Het kind werd uitgedaagd, mocht lezen, mocht rekenen, werd doorgetoetst. Het kind vond het prachtig; eindelijk mocht hij leren!

eind van het schooljaar werd hij nog eens gecitoot en toen bleek hij op nivo M5/E6 te zitten. Er werden plannen gemaakt voor de start in groep vier.

In groep vier kwam onze zoon terecht bij een onervaren juf, nog geen klas zelfstandig gedraaid, geen ervaring met een hoogbegaafd kind. Op dag 1 was het al hommeles. Ik sprak op die dag met zijn juf en zei: als jij zo doorgaat met onze zoon dan verzeker ik je dat je rond de herfstvakantie een onhandelbaar kind in je groep hebt. Er werd om gelachen; dat zou allemaal wel meevallen.

Hoe anders was de waarheid. Onze zoon mocht naar een plusgroep. Echter in deze plusgroep stond geen ervaren leerkracht, tenminste niet de ervaring met hoogbegaafde kinderen. Er was niet voldoende uitdaging, herhaling herhaling herhaling was het devies. En dat is nou net waar deze kinderen de pest aan hebben. Begin oktober gebeurde waar we al bang voor waren. Onze zoon ontplofte. In de plusgroep. Het kind was enorm faalangstig, kreeg geen begeleiding in de groep. Hij is in ddee groep gaan gooien met schriften en is gaan schreeuwen. Later bleek; compleet overspannen. Op zevenjarige leeftijd.

De huisarts adviseerde om onze zoon tot na de herfstvakantie thuis te houden. Om hem wat rust te geven. Om te kunnen slapen kreeg hij wat melatonine. Het kind was oververmoeid. Na de herfstvakantie ging het wat beter. De direkteur vond dat het kind terug mocht naar school maar alleen in de plusgroep om mee te beginnen. De ib belde later met de mededeling dat onze zoon niet in contact mocht komen met zijn klasgenoten, dit om de veiligheid??? te waarborgen, want onze zoon was een gevaar voor zichzelf en voor zijn omgeving. Intussen had school een REC4 tracject/op de rails in gang gezet. Dit wisten wij echter niet. Kwamen we later pas achter.

Uiteraard gingen wij niet akkoord met het voorstel van de ib van school. De dag later belde de directeur op met de mededeling dat onze zoon dan helemaal niet meer welkom zou zijn op school, voorlopig niet. Hij mocht gewoon niet meer komen. Daar zaten we dan.

Een zevenjarig kind, gewoon thuis. Geen onderwijs. De leerplichtambtenaar kwam na een paar weken in beeld. Volledig eens met school. Ons kind was gevaarlijk, had pdd nos en moest naar een rec 4. Er lagen inmiddels drie tegensprekende rapporten van psychologen. De laatste psychologe die ons kind had kwam met regelmaat op school . Ze weerd niet geloofd, school had zijn oordeel al geveld. Daar deed niets of niemand meer wat aan. Ouders velden net zo hard hun oordeel. Kinderen mochten niet meer met onze zoon spelen. Kind was alleen. Als op een soort eialnd. Door niemand begrepen. Hij had alleen ons nog. Dat kljnkt niet alleen heel dramatisch, het was ook heel dramatisch. In de tijd dat onze aoon thuis was moest er gezocht worden naar een oplossing. Alles binnen een straal van 10 km werd afgebeld, er volgden gesprekken met scholen, met directie van scholen. Die vervolgens weer contact opnamen met de directie van de daltonschool in ons dorp. Na een gesprek met deze directeur werd ons kind standaard afgewezen. Nergens konden we meer terecht. Onze zoon was kapot gemaakt door een 27 jarige directeur, of tenminste iemand die zich directeur noemde. Verstand van zaken had hij totaal niet. Totaal ongeschikt als onderwijzer, laat staan als directeur. Inmiddels hadden wij ook contact opgenomen met de Leonardostichting. Uren aan gesprekken volden met dhr Hendriks. Hij was het die ons aanraade contact op te nemen met een school in Westervoort. Een goede, kleinschalige school, met veel kennis en begrip voor hb kinderen. En een leonardo gedeelte. Vanwege de afstand lieten we dat nog even liggen, in de hoop dat er een andere oplossing zou aandienen. Die kwam er niet. In maart vorig jaar nam ik met de moed der wanhoop contact op met de bewuste school. Wat een verademing! Het kon dus toch! Er waren mensen die idd begrip hadden voor hb kinderen, die kennis van zaken hadden. Onze zoon kon niet geplatst worden in een leonardo klas maar wel in een montessoirklas. Daar waren we uiteraard bang voor, na alle eerdere ervaringen. We kenden deze school nog niet immers. Na een besoekje aan een speelmiddag van Pharos en een gesprek met een onderwijzeres op de mogelijk toekomsteige school van onze zoon, besloten we de stoute schoennen aan te trekken en de sprong te wagen. Onze zoon startte half maart op deze school. In de bovenbouw. Als kleine smurf van 7 jaar, klein van stuk, zat hij tussen 10/11/12 jarigen die allemaal een stuk groter waren dan hij. Met de nodige aanpassingen, begeleiding en nukken van onze zoon ging dit stukje bijstukje beter . Onze zoon werd weer gelukkig, begon weer te zingen en te dansen. iets wat hij harstikke leuk vind.

Onze zoon ging/ hard. In september startte hij in groep zes. Het kan hem niet snel genoeg gaan; leren is leuk, hoe meer hoe beter. In november kwam de mededeling dat onze zoon onverwachts toch geplaatst kon worden in de leonardogroep. Daar zit hij nu in. Het eerstte verslag ligt er en hoe fantastisch is dat. Het kind zit heerlijk in zijn vel, wil alles leren, doet aan alles enthousiast mee, speelt weer met jongens ipv meiden. Hij zit nu met gelijkgestemden in de groep en hoe goed doet hem dat. Echt heerlijk.

Met dit lange verhaal wil ik proberen duidelijk te maken aan jullie om asjeblieft op te letten , een kind wat druk is in de kals heeft niet meteen adhd, een teruggetrokken kind heeft niet meteen autisme en een agressief kind lijd niet meteen aan odd en moet naar een rec4. Een kind wat zijn werk verveel laaat ligeen, dat wil niet zeggen dat hij het niet begrijpt. Misschien begrijpt hij het wel te goed, . Een hoogbegaafd kind wil geen herhaling, hij wil aanpassing, hij wil gelijkgestemdend, hij wil begrip van zijn juf. Asjeblieft, let daar op, kinderen hebben niet altijd rugzakjes en stempels nodig, echt niet.

Mocht je meer informatie hwillen hebben over welke school ik tikte (bij ons in het dorp) dan mag je me altijd prive mailen. Ook als je zowieso meer informatie wil. Misschien kan ik je helpen, ik durf te zeggen dat ik inmiddels voldoende ervaring heb als ouder van een hb kind.
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Anita op 16 feb 2011, 16:34

Wat een heftig verhaal! Fijn dat je het met ons wilt delen. Ik denk dat het grootste probleem onwetendheid is. Veel mensen (helaas ook leerkrachten) staan niet open voor de mening en kennis van anderen. Terwijl het toch zo zou moeten zijn dat het kind en de ouders moeten kunnen aangeven wat zij inmiddels uit ervaring weten, zodat dit soort verhalen voorkomen zouden kunnen worden.

Waar ik persoonlijk nog wel heel benieuwd naar ben is de manier waarop onderwijs wordt gegeven op zo'n Leonardoschool. Ik neem aan dat er wordt gekeken of kerndoelen beheerst worden, maar ik vraag me af hoe er verder gewerkt wordt. Zijn er bijvoorbeeld projecten waar een hele groep aan werkt, of kiezen kinderen individueel iets volgens interesse? Ik hoop dat je daar nog wat meer over wilt vertellen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 16 feb 2011, 20:19

Tuurlijk wil ik dat. Onze zoon zit pas sinds begin december in Leonardo. Hij is wel op dezelfde school gebleven als waar hij vorig jaar maart gestart is. Voor wat we nu weten is dat de kinderen met regelmaat getoetst worden, om te kijken of ze de basis die ze in elk geval moeten hebben ook beheersen. Als dat niet zo is word daar individueel verder aan gewerkt. Onze zoon zit in de middenbouwgroep . Dat is groep 3,4, 5 en 6 bij elkaar. Lijkt veel maar het gaat op dit moment om 12 kinderen. Ieder werkt op zijn eigen nivo. Wanneer een kind qua leeftijd in groep 5 hoort (zoals onze zoon dus) maar qua nivo hoger ligt, dan word het werk direct aangepast. Door het vrij regelmatig toetsen krijgt de juf inzicht in zijn kunnen en kan het werk op maat aangepast worden. Onze zoon werkt nu in groep 6/7. Hij maakt op dit moment zijn eerste project mee. Dat gebeurd gezamenlijk. Ze behandelen nu Egypte. Half maart word dit project afgerond. Ze gaan dan naar een museum in Leiden om dit project af te ronden. Aan extraas krijgen de kinderen hier Spaans , Engels, muziek en filosofie. Elk op hun eigen nivo.
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Anita op 16 feb 2011, 20:54

Oké, bedankt voor je antwoord. 12 kinderen klinkt mij als een heerlijkheid in de oren, maar het zijn natuurlijk wel 12 aparte programma's, heel wat voor een leerkracht. Ik heb nu 33 in mijn groep en zou bij voorkeur ieder kind een helemaal op maat geschreven programma geven, maar zoveel uren zitten er helaas niet in de dag dus moet je kinderen gaan clusteren.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 16 feb 2011, 20:58

Er is een maximum van 16 kinderen, als het goed is word het opgeschroefd tot 18 maar dat is nog ff afwachten. De klas moet dus wel gevuld worden.
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Sjantil op 16 feb 2011, 23:09

Dat is inderdaad een heftig verhaal. Het klinkt me bekend in de oren en toen ik daarna je naam las, dacht ik gelijk aan het hb-forum waar ik regelmatig meelees. Volgens mij heb ik het daar gelezen.

Ik ben blij dat je zoon nu een plek heeft gevonden waar hij zich begrepen en uitgedaagd voelt, in dit geval bij Leonardo. Als ik dit soort verhalen lees, kan ik me haast niet voorstellen dat er scholen zijn die op zo'n manier met hoogbegaafdheid omgaan. Helaas weet ik uit ervaring dat het voorkomt; ik heb een aantal kinderen in mijn leonardogroep die op vorige scholen helemaal stuk zijn gelopen. En nu, na een half jaar zijn het hele andere kinderen geworden en hebben ze weer plezier in school. Maar ook meer interesse in het ondernemen van activiteiten buiten school; dat is wat ik van ouders ook terug hoor. Ik zal eerlijk zeggen dat ik er zelf ook ontzettend van geniet om die kinderen te zien opbloeien.

De laatste tijd heb ik weinig van me laten horen omdat ik het erg druk heb gehad met het opstarten van onze groep. Ik wil nu wel wat meer over de werkwijze vertellen, omdat de ervaringen van alle kanten positief zijn.

Ik vind het als leerkracht erg hard werken, maar vooral ontzettend leuk en uitdagend. Het eerste halfjaar was heel erg zoeken voor mij (en mijn duo), maar nu heb ik mijn draai daarin gevonden. Ik heb zestien kinderen in mijn groep en die hebben allemaal een leerlijn op maat. Dat kan betekenen dat een kind van groep 3 rekent op groep 4 niveau, maar met taal gewoon nog in groep 3 zit. De praktijk wijst uit dat er per vak meestal meerdere kinderen op hetzelfde niveau zitten, op die manier kun je enigszins clusteren. Dat is handiger met het geven van instructie. Met taal en spelling kunnen de niveaus echter weer heel anders zijn. Wij werken met de reguliere methodes die we compact aanbieden; herhaling schrappen we voor zover dat mogelijk is. Je ontkomt er niet helemaal aan, omdat bepaalde dingen gewoon geautomatiseerd moeten worden. Ondanks dat dit voor sommige kinderen moeilijk en vervelend is; gelukkig zijn er leuke en afwisselende manieren om dingen te automatiseren. Daarnaast bieden we veel verdieping aan aan de hand van o.a. Plustaak en Rekentijgers. We hebben in januari/ februari weer een toetsronde gehad en op basis daarvan zijn de niveaugroepen weer opnieuw ingedeeld voor na de voorjaarsvakantie.

Daarnaast zijn er de extra vakken die Moon ook al noemt: Engels, Spaans en schaken door een vakdocent. Filosofie geven we zelf aan de hand van een methode. Verder werken we altijd met een thema wat we verder uitdiepen; daarmee leren ze de zaakvakken, onderzoeksvaardigheden, samenwerken en Leren Leren. Dit gebeurt in de aanbieding klassikaal, maar aangezien het een combinatiegroep is, vindt de verwerking weer op verschillende niveaus plaats. Daarnaast is er Leonardotijd waarin ze een eigen onderwerp mogen kiezen en daar onderzoek naar doen, bij ons vanaf groep 4’. Dit verwerken ze in een presentatie, werkstuk etc. Verder hebben ze natuurlijk ook gewoon nog gym, schoolzwemmen en besteden we aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden. En aangezien sommige van mijn kinderen nog jong zijn, is er ook nog ruimte om te spelen, spelletjes te doen etc.

Als leerkracht loop ik van hot naar her en loop ik in elk geval tot de pauze van het ene naar het andere groepje om instructie te geven, te helpen etc. Want ook deze kinderen hebben hun instructie gewoon nodig. De instructie bieden we anders aan en is soms heel kort, maar ze krijgen het wel als ze dat nodig hebben. Zo niet dan beginnen ze gewoon, maar de ervaring is bij ons dat ze dan vaak te snel beginnen en niet goed lezen. Daar trainen we ze in. Wij hebben ook groep 3 erbij zitten, dus die vragen nog wat extra aandacht. Meestal werken we ook maar tot de pauze aan de vakken schrijven, taal, rekenen en spelling. We geven ook niet elke dag al deze vakken. Daarna vinden vaak de vaklessen en het werken aan het thema plaats. Soms maken ze later op de dag hun dag/weektaak nog af, maar de meeste kinderen zijn voor de pauze ook gewoon klaar.

Daarnaast zijn het kinderen die je anders hoort te benaderen en omdat je een groep vol hebt, kan dat ook gemakkelijker. Er zijn kinderen in mijn groep die over bepaalde onderwerpen meer kennis hebben dan ik. Daar kom ik dan ook eerlijk voor uit naar de kinderen toe en dat vinden ze geen probleem. Ik zeg altijd: ik weet niet alles, maar ik kan het wel opzoeken en doe dat dan ook. Gelukkig heb ik zelf een brede algemene ontwikkeling en ben ik net zo nieuwsgierig als zij. Ik heb ook discussies in mijn groep die leeftijdsgenootjes echt niet zullen voeren, maar daar geniet ik van. Ik geef eerlijk toe dat het af en toe ook heel vermoeiend is, al die bijdehante kinderen. Vooral als je niet fit bent of moe, maar over het algemeen vind ik dat ik een hele leuke baan heb. Zwaar, maar leuk.

Wie meer wil weten of vragen heeft, vraagt het maar. Ik kan nog wel even doorgaan.
Sjantil
PABOforum Peuter
 
Berichten: 171
Geregistreerd op: 14 sep 2008, 16:46
Woonplaats: Het Hoge Noorden
Groep: 0
Schooltype: Algemeen
PABO jaar: 0
Functie: divers

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 17 feb 2011, 09:40

Hoi Sjantil, mijn verhaal heeft niet op het hb forum gestaan, dus dat kan je daar niet hebben gelezen, tenminste niet van ons.

Er zit op dit moment een invaljuf in de groep, die ik vanochtend ff kort sprak. Ik schrok van haar uitspraak namelijk dat ze geen verschillen zag vergeleken met deze groep en een groep kinderen in het regulier onderwijs, vaak is dat nog veel harder aanpassen dan in dit kleinere groepje. Volgens haar zijn de kinderen structureel niet anders....

Sja en daar gaat het dan ergens fout (zeker in mijn denken tegenover de invaljuf)
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Joke op 17 feb 2011, 14:52

Heb je bedenkingen over de werkwijze van die invaljuf, Moon?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 17 feb 2011, 17:24

Hoi Joke

Ja dat heb ik idd. Nou weet ik al dat ze morgen voor het laatst voor de groep staat en dat ze volgende week weer in originele setting draaien wat fijn is voor de groep.

Ik heb het woord vertrouwen even laten vallen bij de invaljuf. Het kwam zo; er zou voor onze zoon een beloningssysteem ingesteld worden. Daar schrok ik van. Onze zoon is erg op de hygiene, tot op het overdrevenen af. Niet luek maar ik weet ook even niet wat we ermee moeten. Omdat onze zoon op bepaalde viezigheden van zijn vriendje vrij hard reageert (hij kan daar niet tegen, zijn vriendje smeerde slijm op de tafel van onze zoon) moet hij met een beloningskaart gaan werken. Wat er met het vriendje gebeurd weet ik niet.

Ik weet dat het in het verleden juist zeer averechts heeft gewerkt . Dat heb ik ook verteld aan de invaljuf en maandag ga ik ook een gesprek aan met zijn vaste juf. Daarbij heb ik laten vallen dat ik ongeveer nu op school een vertrouwen van zeg 40 procent heb , wat voor mij erg veel is, aangezien ik voorheen een vertrouwen in scholen had van -20 minstens.....
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor MeesterD op 17 feb 2011, 18:50

Moon, hoe kijk je precies naar de toekomst? In een Leonardoklas zitten alleen hoogbegaafde kinderen; iets dat in tegenstrijd is met de huidige maatschappij. Je kind zit dan dus de komende jaren alleen maar tussen de hoogbegaafde kinderen; vrees je niet voor het voortgezet onderwijs en 'het echte leven', waar je zoon straks weer voor komt te staan? In andere woorden: dit is een prachtige oplossing, maar mij lijkt dit meer een oplossing op kort termijn (dat wil zeggen: voor de komende jaren op de basisschool - aangezien ik nergens lees hoe je je zoon wil voorbereiden op de maatschappij waarin hij ook geregeld niet begrepen zal worden)
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Anita op 17 feb 2011, 19:03

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Als volwassenen maak je eigen keuzes voor een beroep, voor een sport, hobby etc. waardoor je automatisch toch gelijkgestemden tegen zal komen. Je hoeft niet zoals een kind verplicht in een groep met niet gelijkgestemden mee te draaien onder leiding van iemand die er niets van snapt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Joke op 17 feb 2011, 20:47

En als er Leonardobasisscholen zijn, komt er in de toekomst vast en zeker ook Leonardovervolgonderwijs.
Daar kun je gewoon niet onderuit. Er zijn trouwens al een hele tijd middelbare scholen in gespecialiseerd.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 18 feb 2011, 07:08

@meesterD

Moon, hoe kijk je precies naar de toekomst? In een Leonardoklas zitten alleen hoogbegaafde kinderen; iets dat in tegenstrijd is met de huidige maatschappij. Je kind zit dan dus de komende jaren alleen maar tussen de hoogbegaafde kinderen; vrees je niet voor het voortgezet onderwijs en 'het echte leven', waar je zoon straks weer voor komt te staan? In andere woorden: dit is een prachtige oplossing, maar mij lijkt dit meer een oplossing op kort termijn (dat wil zeggen: voor de komende jaren op de basisschool - aangezien ik nergens lees hoe je je zoon wil voorbereiden op de maatschappij waarin hij ook geregeld niet begrepen zal worden)] Sja wat moet ik hier nou op antwoorden..... Heb jij mijn stukje wel goed laten lezen en het ook tot je laten doordringen?

Wij hadden geen keuze. Ten eerste werd het kind na zijn tweede basisschool overal geweigerd. De enige keuze die we hadden was het kind laten plaatsen in een *op de railsproject* waarin hem dan ook moedwillig en diagnose aangemeten zou worden, zodat ie daarna geplaatst kon worden in een Rec4 (voor gedragsproblematische kinderen) Op deze scholen is totaal geen aandacht voor een hoger iq van een kind, laat staan dat er er kijk is op de achterliggende problemen die dit iq met zich meebrengt, vooral als een kind al jaren verkeerd is gezien, waardoor ie een zelfvertrouwens heeft van ookal 0. Als onze zoon niet was geplaatst in het leonardo was ie dit jaar (hij word in juni 9) genoodzaakt geweest naar een VO te gaan, hoe kijk JIJ daar tegenaan? Een kind van 9 die naar een VO moet? Omdat ie klaar is met de basis?

De toekomstige school hebben we al uitgezocht, we zitten niet stil. Dat gaat een school worden met een aparte afdeling voor hb kinderen (geen leonardo), zodat vooral de jongere kinderen bij elkaar zitten en zich nog niet hoeven te mengen tussen de dertienjarige tieners. Deze school heeft ook veel kennis op dit gebied. Natuurlijk kan je met zon kind niet naar willekeurig welke basisschool gaan, de kans is groot dat we dan weer dezelfde problemen gaan krijgen.

Wat ik me eigenlijk ook nog afvraag; waarom is het zo dat (of het lijkt zo) men zich alleen maar bij hb kinderen binnen het leonardo afvraagt hoe zij zich gaan redden later in de maatschappij en waarom stelt men zich niet dezelfde vraag bij (vermeende) kinderen met autisme of adhd die in het sbo belanden?

En de verdere toekomst? Ik denk dat dat wel goedkomt, hoe ouder iemand word, hoe beter iemand zijn eigen keuzes kan maken....

Gut dit voelt alsof ik me moet verantwoorden tegenover een meester die , hoe jammer ook, geen kijk heeft, geen ervaring heeft met hb kinderen......
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Joke op 18 feb 2011, 11:40

Dat is 'grappig' dat je dit zo ervaart. MeesterD heeft zelf verscheidene HBkinderen in de groep.
Hij stelt meestal vragen vanuit een, in mijn ogen, 'ouderwets' gezichtspunt en lokt hiermee vaak veel commentaar uit.
Ik ben er zelf nog niet helemaal achter of het gezichtspunt dat hij naar voren brengt zijn eigen mening is, bedoeld is om reacties uit te lokken óf om voor zichzelf een mening te vormen, door de meningen van anderen vanuit zo'n beetje elk gezichtspunt te bekijken. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 18 feb 2011, 11:48

Ok, dan blijft de vraag; hoe staat deze meester tegenover hb kinderen en zijn dat wel werkelijk hb kinderen. Natuurlijk geeft niet elk hb kind een probleem dat begrijp ik. Zo weet ik ook dat meisjes makkelijker zijn in een groep dan jongens, hoewel meisjes veel minder snel opvallen met mogelijk hb dan jongens, wat het dan ook weer lastig maakt natuurlijk.

Idd een ouderwetse visie, eentje die mijn nekharen (als ik die zou hebben) rechteroveind zou laten zetten en mijn voelsprieten nog een metertje hoger zou laten groeien.....Ik heb het niet op deze visies, waarschijnlijk ook daardoor is het met onze zoon zo fout gelopen, sorry
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron