Als ouder van een hoogbegaafd kind

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 22 feb 2011, 18:39

@Anita, dat was ook zeker mijn bedoeling. Ik vind het ook jammer dat het zo gaat. Maar van de andere kant zo gaat het altijd als er een discussie ontstaat he?

Mijn uiteindelijke doel is idd door mijn eigen verhaal hierneer te zetten heel misschien met andere ogen naar een mogelijk hb kind gekeken gaat worden. Ik snap echt dat het moeilijk is om een hb kind te ontdekken, voor ouders is dat ook moeilijk.

Ik heb ook al in dit topic verteld waardoor wij denken dat het bij ons zo de mist in is gegaan, ook dat had met respect te maken , onze mening deed er immers niet toe.

Ik hoop dat jullie ook begrijpen dat door datgene wat wij op basisscholen hebben meegemaakt, wij in elk geval met onze zoon geen andere basisschool meer zouden aandurven. Enige weken geleden was er onrust op school ivm stoppen leonardo en daardoor stoppen van de hele school omdat ie nogal klein is en te weinig leerlingen zou overhouden. Het eerste wat we dachten; geen andere basisschool meer, niet weer een risico lopen dat het mis gaat.

Onze zoon zit nu goed, alle financiele problemen op school zijn opgelost. Hopenlijk kan hij tot zijn elfde op school blijven.
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Anita op 22 feb 2011, 19:06

Fijn dat je zo reageert. Ik hoop dat het topic van af nu weer een discussie wordt met respect voor elkaars mening, zoals we dat in het verleden ook altijd in andere topics voor elkaar hebben gekregen. Je kunt het prima met elkaar oneens zijn en toch respect tonen voor de mening van de ander.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor moimoi op 22 feb 2011, 19:53

Bedankt Anita!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor moimoi op 22 feb 2011, 21:55

Heb in alle rust nog een keer al je reacties en verhalen gelezen Moon. Ik begrijp je frustratie, je woede, je verdriet! Onverwerkt verdriet-heb je daar hulp voor? Ik kan me voorstellen dat het fijn voor jou zou zijn om er over te praten. Het is heel ingrijpend geweest voor jou, voor je kindje, voor je gezin. Dus, ik snap misschien ook wel enigszins je reacties, alhoewel wij met z'n allen niets kunnen doen aan jouw nare ervaring. Iedereen op t paboforum bezoekt t forum om hieruit te leren, elkaar tips te geven, naar elkaar te luisteren, elkaar te respecteren. Ik ben dan ook een groot paboforumfan!
Ik denk, dat je niet moet vergeten, dat leerkrachten een "plafond" hebben. De pabo is hbo-denkniveau.
Een hoogbegaafde heeft een nog hoger denkniveau. Tenminste-dat is mijn ervaring met hoogbegaafden. Vooral met rekenen (terwijl ik keurig wiskunde in mijn pakket op t vwo had) kon ik niet altijd antwoord geven op de vragen van mijn hoogbegaafde leerling.
Verder is een klas een vergaarbak (zeker straks met dat passend onderwijs) van heel veel verschillende kinderen en verschillende problemen. Daarbij komt dat inspectie jarenlang alleen maar wilde zien wat je als school en als leerkracht bereikte met de zwakke kinderen. Als je die maar goed bediende, dan ging t goed met je school. De goede kinderen behielden hun citoscore wel, huppelden wel mee. Nu, eindelijk begint de inspectie zich ook te richten op de goede kinderen.
Het is jammer dat de scholen waarmee jij ervaring had alleen t gedrag signaleerde en niet dat wat er achter zat. Maar, ik weet wel dat gedragsproblemen in een klas een heel groot probleem is voor leerkrachten! Gedragsproblemen vreten energie en kan een leerkracht tot wanhoop drijven!
Ik heb mijn leerpunten gehaald uit jouw verhaal.
Ik hoop dat t zo goed blijft gaan met je zoontje!
Eigenlijk verdient een hoogbegaafd leerling een hoogbegaafde leerkracht.. Jarenlang ging al de rijd, t geld, de aandacht naar de kinderen onderin-maar kinderen helemaal bovenin zijn ook kinderen die speciale zorg nodig hebben... Ik ben blij met de leonardoscholen. Op onze middelbare school-een stad-zit een jongetje van 10 al in 2 gymnasium. En dat is ook niet wat we willen..
Wij hebben net een hoogbegaafd asielzoekers meisje op school gekregen. Ik kan je wel vertellen-het is niet gemakkelijk als school! Vooral niet als het iq en t sociaal emotionele mijlenver uit elkaar ligt. De stof uit de klas is klaar en dan? Versneld doorgaan terwijl je soc. emotioneel ongelukkig wordt in de nieuwe klas?
Wij hebben jarenlang geïnvesteerd in NT2 materiaal, dus het is nu brainstormen en materialen lenen... Of een leonardoschool..
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Als ouder van een hoogbegaafd kind

Berichtdoor Moon op 23 feb 2011, 07:09

@moimoi, inmiddels hebben we het hele verhaal wel behoorlijk verwerkt hoor, ook met medewerking van de huidige school. Niets dan lof voor deze mensen. Toen onze zoon naar leonardo ging wilde zijn juf nog ff kenbaar maken dat als er wat was waar we mee zaten, of iets wat ik uit het verleden nog kwijt wilde dat ik dan altijd bij haar kon aankloppen. Het is idd heel ingrijpend geweest ook voor onze oudste zoon van 13.

Wat jij zegt, pabo leerkrachten dat is een hbo denkniveau, dat klopt natuurlijk, maar dat zegt niets over inzicht in kinderen. Zelf denk ik niet dat hb kinderen een hb leerkracht nodig hebben, wel een leerkracht die veel inzicht heeft in ze, veel begrip en veel kennis van zaken heeft. Onze zoon heeft nu een hb leerkracht, zo af en toe is het zelfs lastiger. Ze vergelijkt zichzelf veel met de kinderen. Of dat nou de manier is? Voor de een wel, voor de ander niet. Onze zoon rekent op zeer hoog niveau, zo zijn er meer in de klas. Voornamelijk de jongens, meiden zijn met taal weer veel verder.

Overigens zijn wij ook met angst en beven dat passend onderwijs tegemoet, lijkt me dat straks alles wat maar een beetje afwijkt van het gemiddelde afvalt en nergens meer naar school kan. Of is dat erg pessimistisch. Verder zie ik ernstig veel overspannen leerkrachten....

Ik ben trouwens blij met je stukkie over de inspectie. Die ervaring hebben wij als ouders ook. Een slim kind komt er wel, de zwakkeren hebben extra aandacht nodig, daar moet de school flink in investeren dan zijn ze goed bezig!

Wat betreft het sociaal emotionele deel, wij hebben ook steeds gedacht dat onze zoon op dat gebied achterliep cq zwakker was. Wat blijkt nou? Als je gelijkgestemden bij elkaar zit, valt dat sociaal emotionele reuze mee. Gemiddelde kinderen en kinderen met een hb die begrijpen elkaar niet, sociaal niet en op leervermogen ook niet. In een Leonardo zit een heel clubje gelijkgestemde bij elkaar. Resultaat? Een klas vol gelukkige kinderen.

Of de loenardoeschool blijft bestaan valt nog te bezien. Er is geen geld meer. Nu al word er een stevige eigen bijdrage gevraagd van de ouders, bij ons op school vanaf september. Waar gaat dat heen?
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron