door Mba op 27 sep 2011, 18:02
Dat is het grote probleem; de communicatie verloopt zeer moeizaam. De IB'er is er eigenlijk alleen zijdelings bij betrokken, geeft ook aan geen ervaring hiermee te hebben, ze is degene die de afspraken maakt maar lijkt zich verder afzijdig te houden, test zoon niet door en begeleid de juf ook niet. Ze is ook maar twee dagen per week beschikbaar wat het wellicht lastiger maakt? De juf heeft duidelijk moeite met de situatie, geeft aan bij kinderen die niet de middenlijn volgen snel tegen haar grenzen aan te lopen, heeft een gecombineerde klas en werd al bang van het idee van zo'n grote klas begrepen wij uit prive kringen en wij proberen hier tussendoor te schipperen en diplomatiek te zijn naar de juf toe omdat je haar zeer voorzichtig moet benaderen. Wel proberen we ervoor te waken dat het zelfbeeld van onze zoon in de tussentijd geen schade oploopt al in de eerste twee jaar kleuterschool.
Er is niet echt een procedure gevolgd, nee. Er is blijkbaar ook geen protocol voor het signaleren of begeleiden van kinderen met een voorsprong. Er is ons ruim een jaar lang beloofd dat er een begeleidingsplan opgesteld zou worden, maar dat is er tot op heden ook nog niet. We hebben ook inmiddels al talloze malen gevraagd wat nu concreet het probleem is in de klas waar de juf tegen aan loopt, maar hebben er tot op heden nog nooit duidelijk antwoord op gekregen behalve dat hij niet te motiveren was voor de werkjes. De IB'er geeft eigenlijk nergens antwoord op, zelfs niet op zeer gerichte vragen. Wel droeg ze ambulante hulp aan, maar wij wisten niet wat dit inhield en op onze vragen waar precies voor, wat ambulante hulp inhoudt en in welke hoedanigheid deze aangesteld aan zou worden kregen we ook geen antwoord.
Hier kregen wij zo'n naar gevoel van dat we hebben besloten zelf een orthopedagoog in te schakelen. Om het niveau te laten bepalen van onze zoon, te kijken hoe groot zijn voorsprong is, maar ook om de orthopedagoog te laten observeren in het klaslokaal om voor onszelf duidelijker in beeld te krijgen wat precies het probleem is daar. Dus daar zitten we nu volop in.
Wel mag hij sinds deze week af en toe meedraaien in groep 3 en is er een andere juf met hem gaan lezen en wat meer uitdagendere werkjes gaan doen, hij vindt het fantastisch, dus daar zijn we enorm blij mee maar vinden het wel apart dat we alles pas achteraf te horen kregen van de juf via email. Dit hebben we vorig jaar overigens zelf al voorgesteld aan de IB'er in het aandragen van mogelijke oplossingen om het voor hem iets uitdagender te maken in de klas, maar kregen ook daar geen antwoord op van de IB'er. Eigenlijk weten we steeds niets. Het is best frustrerend om telkens tegen een muur aan te lopen met je vragen.