door Robje op 17 dec 2013, 20:55
In groep 3 op onze school zitten nu toevallig 2 kinderen die heel goed technisch lezen en zich dat ook zelf hebben aangeleerd. De leerkracht het getoetst. Bij 1 kind t/m e5 beheerst, de ander Tot m5 toen is ze gestopt met toetsen omdat ze duidelijk geen idee hadden van wat ze lazen bij die laatste kaart. Technisch zouden ze nog wel verder komen. Het meisje doet alle vakken goed. De jongen heeft moeite met rekenen maar we weten nog niet of dit onderpresteren is. Ik heb ze in groep 2 gehad en toen kwam hij met rekenen wel erg ver. Hij kreeg toen extra uitdaging en was goed met inzichtelijke vraagstukken. De leerkrachten van groep 3 vinden hem erg onzeker en moeilijk denken maar zijn toch begonnen met extra uitdaging om te kijken hoever hij komt.
Ik denk dat je bij een kind dat zichzelf zo goed heeft leren lezen heel goed moet kijken wat zijn mogelijkheden zijn. Ik vind dit zeker iets zeggen van de intelligentie
Ik snap eigenlijk niet waarom een toets voor technisch lezen afgebroken wordt omdat de leerkracht meent dat ze duidelijk niet begrepen wat ze lazen. Wat vinden ouders daarvan? En andere partijen die misschien in beeld komen om voor deze kinderen passend onderwijs te organiseren? Juist discrepanties vergen goede keuzes en dan heb je alle info nodig; deze kinderen lopen misschien 2 jaar voor, maar misschien ook wel 4 jaar, echter, de leerkracht vond het niet nodig om dat boven tafel te krijgen. Die toetsinstructies zijn er toch niet voor niks? De mening (subjectief) van de leerkracht over het leesbegrip zijn belangrijk, maar mogen het toetsprotocol (objectief) niet frustreren. Dan moet je de kinderen (door)toetsen op begrijpend lezen en de discrepantie tussen technisch- en begrijpend lezen aantonen.