door Geoffrey op 19 sep 2005, 16:37
komen hoogbegaafde kinderen niet in een te grote uitzonderingspositie als je ze niet mee laat doen met klassikale instructie?
Volgens mij is dit hetzelfde als kinderen die extra instructie nodig hebben van de leerkracht. Komen die dan ook niet in een uitzonderingspositie? Ik denk dat dat wel meevalt.
Sowieso zou ik mijn instructie op verschillende niveaus aanbieden. Niet alleen hoogbegaafde, maar ook over het algemeen sterke leerlingen hoeven niet altijd alles voorgekauwd te krijgen. Ik zeg dan ook regelmatig: kijk even allemaal mee naar de oefeningen. Dit, dit en dit moet er gebeuren, en ik ga het nu uitleggen voor de kinderen die dit moeilijk vinden. Als je het al snapt, dan mag je van mij gewoon beginnen.
Bovendien zitten er in je klas bijna altijd wel meer leerlingen die bovengemiddeld intelligent zijn. In mijn LIO-klas waren het er twee, en die heb ik ook als duo aan zelfstandige taken gezet. Zo konden ze elkaar ondersteunen, en toch op hun eigen niveau werken.
Maar alsjeblieft, ga hoogbegaafde kinderen niet vervelen met dingen die ze allang al snappen. De introductie, oké, maar je hoeft ze niet te dwingen te luisteren naar wat ze toch wel begrijpen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.