Ervaringen rekenmethode

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor jannekev87 op 16 maart 2012, 09:39

Wij zijn op school nu bezig met het oriƫnteren op een nieuwe rekenmethode. Onze school is een Dalton school waar zelfstandig werken een belangrijk onderdeel van het onderwijs is. Op dit moment werken we met de oude versie van Alles Telt, de meningen binnen het team over de kwaliteit hiervan zijn erg verdeeld.

Daarom de vraag aan jullie om je ervaringen te delen, zodat wij dit mee kunnen nemen bij het maken van een goede keus.
Wat zijn jullie bevindingen van de nieuwe methodes?
Wat werkt wel, wat werkt niet?
Hoe wordt er geautomatiseerd? (veel/weinig, op wat voor manier?)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes, Janneke
jannekev87
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 16 maart 2012, 09:18
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor juf suus op 16 maart 2012, 17:38

Wij zijn sinds dit schooljaar overgestapt op de Nieuwe Alles Telt. Hiervoor hadden wij Pluspunt.
Wat wij als een groot nadeel ervaarde aan de "Oude Pluspunt"was dat de methode veel te talig is.
Soms leek het meer een begrijpend lezen les dan een rekenles. Mijn ervaring is dat Alles Telt ook op een hoger niveau ligt dan Pluspunt

wij zijn op school tevreden over de Nieuwe Alles telt. Iedere les start met hoofdrekenen.
Zelfstandig werken lessen worden afgewisseld met instructielessen.
De methode werkt op drie niveaus. Voor de zwakke kinderen is er het maatschrift en voor de kinderen die meer aankunnen het Plusschrift.
Wat ik een groot voordeel vind is dat er maar 1 onderwerp per les wordt behandeld. Je geeft dus gericht instructie op 1 onderwerp.
In de methode is veel ruimte ingebouwd voor automatisering. Als de kinderen klaar zijn met het boek/ werkboek kunnen ze achter in het boek verder werken met Even Snel, Verder of Plussommen.
Bij de methode zit een mooi softwareprogramma voor het digibord, maar ook de toetsen voor de kinderen zijn digitaal beschikbaar.

Vorig schooljaar ben ik samen met 2 collega's ook helemaal gedoken in een aantal methodes. als je dus nog specifieke vragen hebt wil ik die graag voor je beantwoorden.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor Robje op 16 maart 2012, 19:57

Wij hebben vorig jaar het hele "keuze-traject" doorlopen. Ik zal kijken wat ik op school nog kan vinden want we hebben toen wel e.e.a. op papier gezet. Wij zijn ook daltonschool en zijn vanuit de oude Pluspunt overgestapt op de nieuwe Wereld in Getallen en die bevalt enorm goed bij kinderen, collega's en qua toetsresultaten! Je merkt dat er op het gebied van automatiseren meer gevraagd wordt van de kids dus dat was wel even wennen...
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor miekiemousie op 17 maart 2012, 08:38

Wij zijn overgestapt op Rekenzeker. Een redelijk kale methode die veel doet aan het automatiseren/memoriseren. Het niveau ligt erg hoog, maar dit zullen we vooral dit jaar heel erg merken. De volgende periode zullen de kinderen er meer aan gewend zijn. Wij zijn heel erg fan van de methode!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor juf suus op 17 maart 2012, 11:53

Wij hebben inderdaad ook een keuze traject doorlopen. Wat daar ook eigenlijk heel duidelijk naar voren kwam is dat er geen "goede / slechte" methodes bestaan, maar dat je vooral als school heel goed voor ogen moet hebben wat je zoekt in een nieuwe methode. met andere woorden wat past het beste bij jouw school:
- welke visie heeft jullie team over rekenonderwijs op school
- Hoe is de schoolpopulatie
- zijn er homgene groepen en/of combinatiegroepen
- wordt er frontaal gewerkt of wordt er veel aandacht besteed aan zelfstandig werken.
- wat vind je positief/ negatief aan je huidige methode
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor Joke op 17 maart 2012, 12:24

Goede tips, juf suus.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor Arwin op 01 apr 2012, 14:50

Heeft iemand het artikel "Sommen op proef" gelezen in de wetenschapsbijlage van het NRC dit weekend? Hoe goed is de bijgeleverde software van de verschillende methodes naar jullie ervaring? Zijn het gewoon droog de sommen ter uitrbeiding / vervanging van het oefenboek, of wordt er hier ook uitleg gegeven, statistiek verzameld over de leerlingen, mogelijkheden tot diagnostiek, etc.?
Arwin
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 06 maart 2011, 19:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen rekenmethode

Berichtdoor juf suus op 01 apr 2012, 18:57

Wij werken bij ons op school met een weektaak. Daarop staat ook enkele keren oefenen op de computer met Alles telt. Dat gaat ontzettend goed. Les 1 van Alles telt is een instructieles, les 2 is een zelfstandig werken les. Vervolgens kunnen de leerlingen de oefensessies die bij les 1 en 2 horen oefenen. Het programma legt de stof nog een keer uit aan de hand van animaties. Vervolgens gaan de leerlingen met de stof aan de gang. De software speelt in op hoe de leerlingen de sommen maken. Maakt een leerling de sommen goed, dan worden automatisch moeilijkere sommen klaargezet. Vindt een leerling de sommen lastig, dan worden de sommen makkelijker en de leerling krijgt extra uitleg. De leerlingen kunnen volledig zelfstandig met de oefenstof van Alles telt uit de voeten. Via het leerkrachtmenu kan ik precies zien welke kinderen wat hebben geoefend en met welk resultaat. Ik kan ook het gemiddelde resultaat per blok bekijken. Dat kan per leerling en voor de hele groep. Ik zet nu telkens de juiste oefenstof klaar voor mijn leerlingen, zodat deze aansluit bij wat we die week behandelen. Als ik zie dat een leerling een bepaald onderdeel nog niet beheerst, speel ik daarop in. Zo kan ik b.v. een speciale sessie instellen voor leerlingen die moeite hebben met de breuken. Heel handig! Wij hebben de toetsen ook digitaal. Na zoā€™n toets zet de software op basis van het behaalde resultaat automatisch oefenstof neer waar het kind baat bij heeft. Ik ben ook blij met de materialen voor het digibord. Die gebruik ik vrijwel allemaal. Dat ik de paginaā€™s uit het boek op het bord kan laten zien is praktisch en de instructie aan het begin van elk onderdeel maakt de les aantrekkelijker. Je ziet dan een kort filmpje waarin de hoofdsom wordt uitgelegd en gemaakt. Die uitleg sluit precies aan bij hoe het in het boek staat. Het duurt hooguit Ć©Ć©n Ć  twee minuten en daarna ga ik verder met mijn eigen instructies. Zoā€™n filmpje geeft afwisseling en dat maakt de rekenles aantrekkelijker.ā€ "Wat de leerlingen heel leuk vinden, is het onderdeel Reken maar. Daarmee kunnen ze een paar sommen oefenen op het digibord.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast