[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Aardrijkskundemethode Hier en daar

Algemeen - Aardrijkskundemethode Hier en daar

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Algemeen - Aardrijkskundemethode Hier en daar

Berichtdoor suuuuuus op 09 jun 2006, 15:14

Hallo allemaal,
Ik doe een onderzoek naar aardrijkskunde methodes. Nu ben ik bezig met de methode 'Hier en daar' en vroeg ik me af:
Wie maakt er gebruik van deze methode en kan de voor- en nadelen aangeven en kan aangeven of er gebruik wordt gemaakt van de geografische vierslag en van multiperspectivistisch kijken?
Alvast heel erg bedankt!
suuuuuus
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 11 apr 2005, 18:12

Berichtdoor juf1982nancy op 09 jun 2006, 18:48

Misschien heb je iets aan deze site:
http://www.leermiddelenplein.nl/po/gids ... hodes/131/
Veel succes met je onderzoek. Groetjes Nancy
juf1982nancy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 172
Geregistreerd op: 25 jan 2006, 18:49
Woonplaats: Limburg
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor suuuuuus op 10 jun 2006, 18:42

opzich is dat een makkelijke site, maar helaas haal ik er toch nog niet voldoende informatie vandaan. Daarom alsnog mijn vraag naar ervaringen met deze methode.
suuuuuus
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 11 apr 2005, 18:12

Berichtdoor Ginny op 24 jun 2006, 11:23

Ik heb nu 2 jaar met deze methode gewerkt.
Ik vind 'm heel informatief met goede vragen m.b.t. de tekst en ook echt pittige verdiepingsvragen.
Ik weet niet of het ook zo geschikt is voor een school met veel taalzwakke leerlingen, want de teksten en de onderwerpen zijn af en toe best pittig, maar wel heel duidelijk.
Deze methode is heel duidelijk gericht op informatie geven en dus feitenkennis al proberen ze door de onderwerpen die ze aansnijden de leerlingen wel bewust te maken van bepaalde globale ontwikkelingen: b.v. hongersnood, luchtvervuiling, verenigde naties etc.
Er zitten vrijwel geen praktijkopdrachten in.
De handleiding is heel duidelijk en geeft voor de leerkracht ook nog behoorlijk wat achtergrondinformatie.
Ik vind het ook heel prettig dat je als leerkracht alleen de handleiding en de kopieermap nodig hebt: er zijn gelukkig niet ook nog eens aparte antwoordboekjes etc. zoals bij sommige andere methodes (Bij de tijd :evil: ) het geval is.
Handig om te weten voor leerlingen die gebruik maken van een daisy-speler: Het leerlingenboek is wel verkrijgbaar op cd, maar het is heel lastig om het volgende hoofdstuk op te zoeken (misschien is er dit jaar een handigere versie). De kopieermap was in ieder geval verleden jaar niet verkrijgbaar op cd (dus toetsen en samenvattingen).

De lessen zijn aldus opgebouwd: les a en b uit het boek en les c is een topoles m.b.t. het gebied waar je het over hebt uit het werkboek. In de toets wordt een deel topo teruggevraagd en een deel informatief.
Voor de toets kan je de leerlingen uit de kopieermap een samenvatting meegeven om thuis te leren.
Naast deze lessen zitten er in de kopieermap topografiekaarten, voor groep 6: Nederlandse provincies, voor groep 7: gebieden in Europa, voor groep 8: gebieden over de hele wereld.
Deze topo staat in principe los van de lessen en je kan zelf bepalen of je het wilt aanbieden.

Ik heb er het laatste jaar voor gekozen om de werkboeklessen te laten vervallen (en dus ook in de toets) omdat ik de topo daarin te beperkt vond en bovendien was voor de werkboekjes geen "blinde kaart" beschikbaar, zodat het voor de leerlingen lastiger was om te leren.
Ik heb de topokaarten uit de map naast de methode gelegd en heb steeds bij een bepaald hoofdstuk ook de topo over ongeveer dat gebied gepakt. Ik toetste de topo dan wel apart.
Ginny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 97
Geregistreerd op: 09 mei 2006, 16:51

Berichtdoor MarijeBosman op 05 jul 2006, 20:03

Wij werken ook met de methode.
Ik vind het een fijne methode om mee te werken. Alles staat duidelijk in de handleiding, in principe hoef je weinig zelf te bedenken.
De opbouw is duidelijk voor de kinderen, met name dat elk onderwerp aan een gebied wordt gekoppeld is erg fijn.
De werkboekjes zorgen dat ook het kaartlezen goed aangeleerd wordt.
Ook fijn is dat er per hoofdstuk een samenvatting is en een toets, dus in principe heb je ook daar weinig werk mee. Toch maak ik af en toe zelf nog wel eens een toets.

Groot nadeel vind ik de topografie. Deze wordt niet per provincie/land aangeleerd, maar per gebied. Het kan dus zijn dat er hele stukken worden overgeslagen. Onze school werkt daarom met een aparte map voor de topografie, zodat je alles behandeld.
Je zult dan zelf de topo aan de les moeten plakken.

Daarnaast kom je met 1 les per week absoluut niet door de lesstof heen, vaak is er gewoon niet meer tijd dan 1 uur per week, dus behandel je niet alles.Komend schooljaar nog maar eens flink puzzelen hoe we dat gaan doen.
MarijeBosman
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 11 jun 2006, 16:03
Woonplaats: Glanerbrug

Berichtdoor Ciedric op 24 okt 2006, 13:38

Op mijn stageschool gebruiken we ook deze methode. Wat ik er erg leuk aan vind is dat er een kaart bij zit die ook weer eens in opdrachten zit verwerkt. Dat heb je volgens mij niet andere AK methodes (correct me if I'm wrong).

De teksten zijn voor taalzwakke leerlingen moeilijk, ik geef de les klassikaal. Mijn LIO-klas is nl. een combiklas met NT2 leerlingen en oud NT2 leerlingen. Ik zit dus ook nog met een niveauverschil. Maar ik denk dat de meeste zaakvakken voor taalzwakke leerlingen lastig zijn qua teksten.
Ciedric
PABOforum Peuter
 
Berichten: 99
Geregistreerd op: 14 feb 2005, 14:11
Woonplaats: Onder de rook van Den Haag
Groep: 8
Schooltype: PC
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Anita op 24 okt 2006, 15:48

Op mijn stageschool gebruiken we ook deze methode. Wat ik er erg leuk aan vind is dat er een kaart bij zit die ook weer eens in opdrachten zit verwerkt. Dat heb je volgens mij niet andere AK methodes (correct me if I'm wrong).

Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt. Wij hebben de nieuwe methode Wereld van Verschil. De laatste les van het hoofdstuk bestaat steeds uit een kaart / plattegrond in het boek die tijdens het praatgedeelte als praatplaat dient.
In het werkboekje zijn er daarna opdrachten bij een kaart / plattegrond. Wanneer je dit bedoelde zit dat bij deze nieuwe methode dus wel erbij. Goede methode trouwens!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Ciedric op 24 okt 2006, 16:13

@ Anita, tja misschien niet zo handig wat ik posten want zoveel AK methodes ken ik niet. Heb twee jaar in het SBO stage gelopen er daar werken ze nou niet echt met zaak vakken.
Ciedric
PABOforum Peuter
 
Berichten: 99
Geregistreerd op: 14 feb 2005, 14:11
Woonplaats: Onder de rook van Den Haag
Groep: 8
Schooltype: PC
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Anita op 24 okt 2006, 16:48

maakt niet uit, maar ik snapte gewoon niet precies hoe je het bedoelde.

Deze methode (wereld van verschil) is in ieder geval ook echt de moeite waard. Het enige vervelende eraan vind ik dat de lessen 1 + 3 op gekopieerde bladen worden gemaakt en 2 + 4 staan in het werkboekje.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Algemeen - Aardrijkskundemethode Hier en daar

Berichtdoor juf suus op 26 aug 2009, 16:45

Op mijn nieuwe school werken we met deze aardrijkskunde methode. Nou wilde ik aan de slag gaan om bij ieder hoofdstuk filmpjes, extra werkbladen, powerpoints enz. te verzamelen. Maar voordat ik zelf het wiel ga uitvinden, vroeg ik mij af of iemand misschien een site weet waar ik extra materiaal voor deze methode kan vinden, of misschien heeft iemand wel wat op zijn/haar computer staan, of zelf materiaal gemaakt. Misschien kunnen we dan materialen uitwisselen. Ik sta in groep 7.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Algemeen - Aardrijkskundemethode Hier en daar

Berichtdoor Anita op 26 aug 2009, 18:21

Op Klassetv.nl zijn bij vrijwel alle methodes al filmpjes verzameld, maar je moet er als school wel een abonnement opnemen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron