Ik heb nu 2 jaar met deze methode gewerkt.
Ik vind 'm heel informatief met goede vragen m.b.t. de tekst en ook echt pittige verdiepingsvragen.
Ik weet niet of het ook zo geschikt is voor een school met veel taalzwakke leerlingen, want de teksten en de onderwerpen zijn af en toe best pittig, maar wel heel duidelijk.
Deze methode is heel duidelijk gericht op informatie geven en dus feitenkennis al proberen ze door de onderwerpen die ze aansnijden de leerlingen wel bewust te maken van bepaalde globale ontwikkelingen: b.v. hongersnood, luchtvervuiling, verenigde naties etc.
Er zitten vrijwel geen praktijkopdrachten in.
De handleiding is heel duidelijk en geeft voor de leerkracht ook nog behoorlijk wat achtergrondinformatie.
Ik vind het ook heel prettig dat je als leerkracht alleen de handleiding en de kopieermap nodig hebt: er zijn gelukkig niet ook nog eens aparte antwoordboekjes etc. zoals bij sommige andere methodes (Bij de tijd
) het geval is.
Handig om te weten voor leerlingen die gebruik maken van een daisy-speler: Het leerlingenboek is wel verkrijgbaar op cd, maar het is heel lastig om het volgende hoofdstuk op te zoeken (misschien is er dit jaar een handigere versie). De kopieermap was in ieder geval verleden jaar niet verkrijgbaar op cd (dus toetsen en samenvattingen).
De lessen zijn aldus opgebouwd: les a en b uit het boek en les c is een topoles m.b.t. het gebied waar je het over hebt uit het werkboek. In de toets wordt een deel topo teruggevraagd en een deel informatief.
Voor de toets kan je de leerlingen uit de kopieermap een samenvatting meegeven om thuis te leren.
Naast deze lessen zitten er in de kopieermap topografiekaarten, voor groep 6: Nederlandse provincies, voor groep 7: gebieden in Europa, voor groep 8: gebieden over de hele wereld.
Deze topo staat in principe los van de lessen en je kan zelf bepalen of je het wilt aanbieden.
Ik heb er het laatste jaar voor gekozen om de werkboeklessen te laten vervallen (en dus ook in de toets) omdat ik de topo daarin te beperkt vond en bovendien was voor de werkboekjes geen "blinde kaart" beschikbaar, zodat het voor de leerlingen lastiger was om te leren.
Ik heb de topokaarten uit de map naast de methode gelegd en heb steeds bij een bepaald hoofdstuk ook de topo over ongeveer dat gebied gepakt. Ik toetste de topo dan wel apart.