Algemeen - Tips voor methode beeldende vorming

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Algemeen - Tips voor methode beeldende vorming

Berichtdoor Juf Le op 18 dec 2006, 17:00

Hallo,

Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik op zoek naar een nieuwe methode beeldende vorming voor mijn stageschool.
Dit onderzoek verloopt doormiddel van visies en vragen op beeldend vormen.
Mijn vraag aan jullie is nu...
- wat is jullie visie op beeldend vormen?
- wat is jullie visie op een nieuwe methode beeldend vormen?
- welke eisen stel je aan een methode beeldend vormen?
- welke methode gebruiken jullie?
- welke methode zouden jullie het liefst willen gebruiken en waarom?

Heb je verder nog tips en adviezen voor het aanschaffen van een nieuwe methode beelden vormen, zijn deze natuurlijk ook altijd welkom.

Dankjewel alvast...
Liefs juf Le


"Doen wat je zegt en zeggen wat je doet."
Juf Le
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 27 jan 2005, 19:51
Woonplaats: midden Limburg

Berichtdoor balero op 18 dec 2006, 17:22

- wat is jullie visie op beeldend vormen?
Mijn visie op beeldende vorming is dat de creativiteit vooral uit de kinderen zelf moet komen. Ik vind dat kinderen de kans moeten krijgen om zichzelf op dit gebied te ontwikkelen. En dat gebeurt (naar mijn idee) niet door werkjes aan te bieden en te zeggen: 'zo moet het, kijk goed naar het voorbeeld, zo moet het en anders niet, dit moet geel, dit moet paars etc'. Zo krijg je allemaal precies dezelfde werkjes (wat er overigens best leuk uitziet hoor) en zit er weinig eigen inbreng van kinderen in.

- wat is jullie visie op een nieuwe methode beeldend vormen?
Ik vind dat de methode beeldend vormen het bovenstaande moet bevorderen en ook lessen met verschillende materialen aanbiedt.

- welke eisen stel je aan een methode beeldend vormen?
Eigenlijk wat hierboven staat; dus het aanbieden/gebruik maken van verschillende materialen en het stimuleren van eigen inbreng van kinderen.

- welke methode gebruiken jullie?
'Moet je doen'

- welke methode zouden jullie het liefst willen gebruiken en waarom?
Ik ben tevreden met deze methode, er worden diverse lessen aangeboden (ook met diverse onderwerpen) en er wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen. Tevens wordt er eerst iets goed beschouwd (bijvoorbeeld, je hebt een les over de tijger, dan wordt er eerst gekeken naar een uitvergrote foto van een tijger; hoe ziet een tijger eruit, is hij overal even dik etc) voordat de kinderen aan de slag gaan. Ook vind ik dat je bij deze methode verschillende resultaten krijgt van kinderen en dat vind ik het mooist, want zo kunnen kinderen trotst zijn op hun EIGEN werk.

De methode 'uit de kunst' schijnt ook leuk te zijn, maar hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
balero
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 20 maart 2006, 18:16

Re: Algemeen - Tips voor methode beeldende vorming

Berichtdoor Lotteke op 15 jun 2007, 12:49

Dit jaar zat ik op een stageschool waar geen methode was voor Beeldende Vorming. Eerst vond ik het maar niets, maar nu ben ik daar juist wel enthousiast over. Ik zie methodes Beeldende Vorming meer als een keuzemogelijkheid en niet als een lijn die je een heel jaar volhoud. De lessen die erin staan moeten jou en je klas ook aanspreken en daardoor vallen er ook wel eens lessen af bij een methode. Het voordeel van een methode is uiteraard dat je de kerndoelen volgt, maar ik ben niet voor een Beeldende Vorming methode les op les volgen.
Lotteke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 58
Geregistreerd op: 23 mei 2007, 09:50
Woonplaats: Gouda


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron