nieuwe methode begrijpend lezen

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor marjolein84 op 06 sep 2007, 11:13

Hallo,

Vanmiddag hebben we werkgroepvergadering, over de aanschaf van een nieuwe methode voor begrijpend lezen. Ik heb al even op het forum gezocht naar de methoden die er allemaal zijn. Maar ik zou graag willen weten of er nog meer methoden zijn en natuurlijk ook graag de ervaringen:

Goed Gelezen: (de oude is niet zo positief, de nieuwe wel, kunnen ze met de baklessen ook zelfstandig aan de gang?)
Tekstverwerken:
Tussen de regels:
Ondersteboven van lezen:
Leeszin:

Welke methoden zijn er nog meer.

Alvast bedankt!
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor Vereltje op 06 sep 2007, 17:45

Ik wil alleen even melden dat bij ons op school niemand tevreden is over Ondersteboven van Lezen. Iedereen klaagt erover en de kinderen vinden het ook vreselijk. Ik kan er zelf nog niet zo goed over oordelen omdat ik er pas 2 lessen uit gegeven heb en de methode nog echt moet leren kennen, maar mijn 1e lessen vond ik ook niet geweldig moet k zeggen...
Vereltje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 461
Geregistreerd op: 28 aug 2005, 10:08
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor Anita op 06 sep 2007, 18:14

Ik heb gewerkt met de oude versie van Tekstverwerken en Goed gelezen. Beide redelijk, maar niet heel geweldig. Verder wil je natuurlijk niet alleen lessen geven om later goed te kunnen scoren op Cito, maar het is toch wel fijn als je met je methode enigszins kunt oefenen wat er gevraagd wordt in de toets... Bij beide methoden ben ik echter gewend om er met het Cito-hulpboek naast te werken.

Op een invalschool hadden ze Leeszin. Ik weet niet wat de resultaten zijn met betrekking tot Citotoetsen, maar ik vodn het wel de fijnste methode. Om en om een leerkrachtgebonden les en een les in het werkboek die echt zelfstandig te doorlopen was door de duidelijkheid van stappen en herhaling van instructie bij de opgaven.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor miekiemousie op 06 sep 2007, 18:27

Ik werk op dit moment met de oude methode van goed gelezen. Wat een crime. Maar de nieuwe methode is veeeeeeeeeeeel beter!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor marjolein84 op 07 sep 2007, 12:25

@ Anita, Wij willen idd dus ook dat de methode verschillende vraagstellingen hanteert, zodat de kinderen bij bijvoorbeeld een cito niet voor verrassingen komen te staan.

@ de rest, alvast bedankt voor jullie reacties, meer reacties zijn altijd welkom
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor marjolein84 op 19 sep 2007, 17:43

We hebben op dit moment twee zichtzendingen:

Ondersteboven van lezen
en
Goed gelezen (nieuwe versie)

Ondersteboven lijkt mij erg saai, maar ik mag de advocaat van de duivel spelen en de positieve punten eruit zoeken, maar ik denk wel dat het de nieuwe goed gelezen wordt.

Wat zijn jullie ervaringen met beide methoden??
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor miekiemousie op 19 sep 2007, 18:09

Bij mij heb ik goede ervaringen met de nieuwe methode van goed gelezen. Enkele pluspunten die me nu nog bijblijven:
- differentiatie bij de bakkaarten, ook aandacht voor de lagere AVI (avi geen invloed op begrijpend lezen)
- teksten op cd-rom aanwezig
- duidelijke stappen
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor jufRenata op 19 sep 2007, 18:28

Ik heb op mijn stageschool ervaring opgedaan met Tussen de Regels. De leerkracht was er tevreden over, volgens hem waren de scores voor begrijpend lezen na de invoering van die methode omhoog gegaan, maar ik was er niet echt kapot van. Het is heel traditioneel stukjes lezen en daar vragen over maken. Ik vond niet dat de kinderen door deze methode strategieen voor begrijpend lezen leerden. Maar goed, dat is mijn (bescheiden) mening...
Juf van groep 5 met 15 schatjes, meestal dan!
Avatar gebruiker
jufRenata
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 24 feb 2007, 14:49
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype: rk
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor juffie op 19 sep 2007, 18:44

ik heb gewerkt met methode tekstverwerken. Ik vond de lessen erg leuk en goed. De kinderen waren erg enthousiast en dat is natuurlijk ook heel belangrijk om er iets van op te steken. Leuke eigentijdse teksten.We werken er nog niet lang genoeg mee om cito-uitslgen te kunnen vergelijken.
juffie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 113
Geregistreerd op: 06 mei 2005, 21:03

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor JufRian op 19 sep 2007, 19:57

ik werk nu met de methode leeszin en vind het geen aanrader. Best een moeilijke methode, moeilijke teksten,
weinig afwisseling.
Twee jaar geleden heb ik met goed gelezen gewerkt, vond ik erg prettig. Ook dat er ook aandacht was voor
kinderen met een lage avi, dat mis ik nu heel erg in Leeszin. Dat is jammer!
Van goed gelezen staat mij ook nog bij dat de verhalen op de kaarten wel aanspreekbaar waren.
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor thomas op 20 sep 2007, 16:55

Ik werk nu 4 jaar met ondersteboven van lezen en ik ben echt niet ondersteboven van ;)
De methode is erg moeilijk voor kinderen te begrijpen, erg leerkracht gestuurden en wordt steeds vager en onbegrijpelijker richting de bovenbouw. Wij hebben bij de implementatie hulp gehad (2 jaar lang :shock: ) en hebben nu alweer iemand die ons helpt met het eigen maken en enthousiast brengen van de methode. En dat worden we nog niet....
Kinderen zuchten altijd als we het leesboek gaan pakken, ik probeer het zo leuk en adaptief mogelijk te brengen maar het blijft een crime! Mijn advies is bij ondersteboven van lezen niet doen!

Achterop de prima stond reclame voor een leesmethode die mij wel leuk leek, weet zo gauw niet meer welke dit was. Zal ff kijken op school.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor Monique20 op 23 okt 2007, 13:06

Wij werken met Leeszin.
Kinderen vinden het verschrikkelijk!
Aan het einde vh jaar komen enkele leuke lessen.
De teksten zijn moeilijk en vaak saai, telkens heen en weer geblader, weinig uitdaging omdat het te moeilijk is....

Groetjes Monique
juf van groep 6/7!
Monique20
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 31 okt 2002, 17:16
Woonplaats: Limburg
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en ib in opl.

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor daan op 23 okt 2007, 13:27

wij werken met de nieuwe taalleesland methode (taal, spelling, begrijpend lezen, stellen en woordenschat enz.)
Hierin zit dus ook het begrijpend lezen. Het is geen losse methode alleen voor begrijpend lezen.
Maar ik wilde het toch even hier melden omdat wij er erg enthousiast over zijn. Dit omdat de resultaten er omhoog zijn gegaan bij de kinderen en ze er graag mee willen werken. Het is erg afwisselend de les bestaat uit twee tot drie 'vaste' onderdelen en daarnaast zijn er drie tot vier keuze onderdelen die de kinderen zelf kunnen kiezen.
Er zijn leerkracht gebonden maar ook zelfstandige of duo opdrachten
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor Dianne op 08 nov 2007, 21:45

Wij hebben de nieuwe methode Goed gelezen en dat bevalt prima!
Dianne
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 08 nov 2007, 21:33
Groep: 7
PABO jaar: 0

Re: nieuwe methode begrijpend lezen

Berichtdoor marjolein84 op 13 nov 2007, 12:17

De nieuwe Goed Gelezen is besteld, we gaan donderdag praten over de implementatie.
Iemand nog tips? [/b]
Want eigenlijk moet je de methode ana het begin van het jaar of aan het eind van het jaar implementeren, wij gaan dus middenin doen.
Beginnen bij blok 1 of ergens halverwege in het boek? (begr.leesniveau is bij ons op school niet hoog).
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron