door Juf groep7 op 07 apr 2011, 19:30
Wij zijn op school ook bezig met het uitproberen van zichtzendingen van de nieuwe 'Wereld in Getallen' en de nieuwe 'Pluspunt'. Ik heb nu één blok van WIG uitgeprobeerd en ben erg enthousiast. Het werken op drie niveaus zit heel goed in deze methode verweven. Sowieso het werken met het weektaakwerk op niveau bevalt heel goed. Voor de middengroep en de zwakke groep is er voldoende werk. Voor de zwakke groep zeker, omdat zij na de instructie, verlengde instructie krijgen m.b.v. het bijwerkboek. Mijn leerlingen hadden in ieder geval de hele rekenles wel nodig om dit af te krijgen. Dan is er voor de zwakke leerlingen weinig tijd meer over om aan de weektaak te werken. De groep sterke leerlingen heeft het geplande weektaakwerk wel vlot af. Dit heb ik opgevangen door het pluswerkboek ook verplicht voor hen op de weektaak te zetten. (Aangevuld met verplicht werken aan Kien).
Ik vind de weektaakhoeveelheid precies goed. We werken nu met de oude Pluspunt en dat is regelmatig echt te veel werk in één week. Daarbij moet ik wel zeggen dat wij ook spelling, begrijpend lezen en het oefenboekje rekenen van Malmberg op de weektaak hebben staan.
Verder vind ik het erg prettig aan deze methode, dat je de verlengde instructie kunt geven m.b.v. het bijwerkboek. Je gaat automatisch terug naar de basis van het onderwerp om zo het begrip bij de zwakke leerlingen te behouden. Nu zoek ik voor de verlengde instructie vaak zelf van alles op.
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die al helemaal werken met de nieuwe WIG werken. Dan merk je vaak pas echt wat je mist in een methode. Wij werken bijv. met de oude Pluspunt en missen heel duidelijk de automatisering en de contextsommen. Ook komen sommige nieuwe onderwerpen bijna 'uit de lucht vallen'.
Mocht iemand trouwens ervaringen hebben met de nieuwe Pluspunt, dan hoor ik die ook graag!
Groetjes, Ellen