door Luni op 21 jul 2011, 18:49
Wij werken of gaan er mee werken. Ik heb er onderzoek naar gedaan tijdens mijn laatste half jaar deeltijdpabo en ben er erg enthousiast over. Het is niets nieuws onder de zon wat betreft aanpak maar wel dat je het gestructureerd elke dag zo aanpakt.
Mijn enthousiasme is overgeslagen naar meerdere collega's en de resultaten zijn goed! Maar, volgend jaar heb ik de school dan zover dat de dependance waar ik werk helemaal met schraven gaat werken. Ik krijg er 60 taakuren voor om het allemaal te regelen.
Ik heb nu alle planningen vastgelegd voor leeslijn per leerboek, ik ga alle leerkrachten deze planningen per 2 weken geven en monitoren hoe het gaat. De leesles wordt hiermee voor het instructiegedeelte door de hele school uniform volgens schraven. Voor de klankzuivere periode moet ik nog even goed kijken hoe we dit het beste in kunnen bouwen op dagelijkse basis.
Voor spelling gebruiken we woordbouw. De dagelijkse dictee's volgens de categorieën van Schraven moet ik hier nog voor plannen, ook hier wordt alles dus op een presenteerblaadje aangereikt om maximaal resultaat te krijgen.
Verder gaan we niet kijken naar de leerrendementen, de methode van Schraven is al bewezen effectief waardoor, als je het precies zoals voorgeschreven uitvoert (dat klinkt niet zo gezellig, maar begrijp je wat ik bedoel) dan zullen de rendementen stijgen.
We gaan dus kijken naar veranderingen op leerkrachtgedrag. Laten leerkrachten het gedrag zien dat wenselijk is bij Schraven? Door hier op te sturen zal het effect dus ook groot zijn.
Nou ja, zulke dingen. Als je meer specifieke vragen hebt zal ik daar op antwoorden ,dit was een beetje mijn algemene verhaal!