[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Inhoudscomponent

Inhoudscomponent

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Inhoudscomponent

Berichtdoor Lina Hz op 19 jan 2013, 14:08

Hallo,

Mijn naam is Lina. Ik loop stage in groep 7/8.
Ik heb een school opdracht, waarvoor ik de definitie van een aantal begrippen moet geven incl. een voorbeeld waarin het woord voor komt.
Nou ben ik al best ver, maar zit ik vast bij een begrip; Inhoudscomponent.
Ik heb op vele sites gekeken, maar kom niet verder dan dit zinnetje:
"Inhoudscomponent geeft aan welke leerinhoud de leerling moet kunnen uitvoeren. Dus die betreft de leerstof."

Wie o wie, kan mijn helpen met een goede definitie/uitleg van het woord?

Bij voorbaat dank.


Groet.
Lina Hz
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 19 jan 2013, 13:49
Groep: 8

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Joke op 19 jan 2013, 16:26

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Joke op 19 jan 2013, 17:01

Kijk eens op www.leermiddelenvo.nl/files/eindtermen_formuleren.doc

Ik hoop dat je hier wat aan hebt:
 Een hoofddoel heeft betrekking op de hele lessenserie (wordt aan het einde gerealiseerd)
 Een subdoel heeft betrekking op een les, en wordt in de loop van een les gerealiseerd.
Alle doelen moeten bestaan uit zowel een gedragscomponent als een inhoudscomponent.
Eindtermen bestaan uit:
a. een gedragscomponent --> handelingswerkwoord (waarneembaar en beoordeelbaar leerlinggedrag)
De gedragscomponent geeft duidelijk aan wat de leerling met de inhoud moet kunnen doen en bevat in ieder geval een werkwoord dat waarneembaar gedrag uitdrukt.
Het is belangrijk dat je leerdoelen formuleert die te ‘controleren’ zijn bij je leerlingen. Vermijd dus werkwoorden als ‘leren’, ‘weten’, ‘hebben kennis van’, ‘kennen’ of ‘begrijpen’.
Gebruik werkwoorden als: ‘benoemen’, ‘ontwerpen’, ‘vertellen’, ‘toelichten’, ‘opsommen’, ‘visualiseren’, ‘bediscussiëren’, ‘verdedigen’, ‘illustreren’, ‘voorspellen’ of ‘demonstreren’.
Handelingswerkwoorden die specifiek zijn voor één vak, zoals herschrijven (Nederlands), aanwijzen (Aardrijkskunde) of vermenigvuldigen (Wiskunde) zijn niet opgenomen.
b. een inhoudscomponent -->ten aanzien van welke stof de leerling de handeling moet kunnen uitvoeren
Een heldere afbakening zorgt ervoor dat er voor degene die verder gaat met het ontwikkelen van de lesstof, de toetsen e.d. geen misverstanden kunnen ontstaan m.b.t. de lesinhoud.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Lina Hz op 20 jan 2013, 17:09

Beste Joke,

Bedankt voor je reactie.
Ik had beide sites al eerder gebruikt, maar kon er niet veel uit halen.
Dat bestand van: 'Eindtermen formuleren', begreep ik niet helemaal.

Ik heb een paar zinnen achter elkaar geplakt. Ik heb nu:
Een leerdoel moet een inhoudscomponent bevatten. Dit geeft aan waarover de leerling iets moet leren.
Inhoudscomponent geeft aan welke leerinhoud de leerling moet kunnen uitvoeren. Dus die betreft de leerstof.
De inhoudscomponent moet zo helder zijn, dat de leerling zeker weet wat de bedoeling is en dat er geen misverstanden kunnen ontstaan m.b.t. de lesinhoud.


De uitleg is niet zo uitgebreid vergeleken de andere begrippen, dus ik moet het hier maar mee doen.


Gr
Lina Hz
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 19 jan 2013, 13:49
Groep: 8

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Erick op 20 jan 2013, 17:25

Ik heb een paar zinnen achter elkaar geplakt. Ik heb nu:
Een leerdoel moet een inhoudscomponent bevatten. Dit geeft aan waarover de leerling iets moet leren.
Inhoudscomponent geeft aan welke leerinhoud de leerling moet kunnen uitvoeren. Dus die betreft de leerstof.
De inhoudscomponent moet zo helder zijn, dat de leerling zeker weet wat de bedoeling is en dat er geen misverstanden kunnen ontstaan m.b.t. de lesinhoud.


Eigenlijk zeggen zin 2 en 3 hetzelfde. Maar kun je er, door het iets anders te formuleren, meer laten lijken dan het eigenlijk is.

De inhoudscomponent heeft betrekking op de leerstof van de leerlingen. Hierin staat geformuleerd welke leerdoelen de leerling aan het eind van de les(activiteit) zou moeten kunnen uitvoeren. De leerling moet zonder al te veel problemen kunnen begrijpen wat er van hem verwacht wordt, wat hij geacht wordt te kunnen en te kennen. Om die reden is het belangrijk dat de inhoudscomponent ook helder geformuleerd wordt, bijv. SMART*.

*(Zo formuleer je de leerkracht- en leerlingdoelen ook in je lesvoorbereiding (denk ik). Het heeft niet direct iets te maken met die inhoudscomponent, maar SMART kan er wel bij worden ingezet.)

Zoiets misschien?
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Lina Hz op 20 jan 2013, 17:54

Beste Erick,

Dat ziet er inderdaad een heel stuk beter uit :D !
Dank je wel.

Gr.


Ik heb een paar zinnen achter elkaar geplakt. Ik heb nu:
Een leerdoel moet een inhoudscomponent bevatten. Dit geeft aan waarover de leerling iets moet leren.
Inhoudscomponent geeft aan welke leerinhoud de leerling moet kunnen uitvoeren. Dus die betreft de leerstof.
De inhoudscomponent moet zo helder zijn, dat de leerling zeker weet wat de bedoeling is en dat er geen misverstanden kunnen ontstaan m.b.t. de lesinhoud.


Eigenlijk zeggen zin 2 en 3 hetzelfde. Maar kun je er, door het iets anders te formuleren, meer laten lijken dan het eigenlijk is.

De inhoudscomponent heeft betrekking op de leerstof van de leerlingen. Hierin staat geformuleerd welke leerdoelen de leerling aan het eind van de les(activiteit) zou moeten kunnen uitvoeren. De leerling moet zonder al te veel problemen kunnen begrijpen wat er van hem verwacht wordt, wat hij geacht wordt te kunnen en te kennen. Om die reden is het belangrijk dat de inhoudscomponent ook helder geformuleerd wordt, bijv. SMART*.

*(Zo formuleer je de leerkracht- en leerlingdoelen ook in je lesvoorbereiding (denk ik). Het heeft niet direct iets te maken met die inhoudscomponent, maar SMART kan er wel bij worden ingezet.)

Zoiets misschien?
Lina Hz
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 19 jan 2013, 13:49
Groep: 8

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Joke op 20 jan 2013, 20:07

Zo zie ik het:
Volgens mij is de inhoudscomponent bedoeld voor de maker van de les (methodemaker, leerkracht, stagiaire etc.) en moet zo scherp geformuleerd zijn zodat de leerling er alleen maar mee kan doen wat de bedoeling van de les is.
Het gedragscomponent is bedoeld voor de leerling en bevat een handelingswerkwoord dat duidelijk waarneembaar en beoordeelbaar leerlinggedrag uitlokt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Erick op 20 jan 2013, 20:16

Zo zie ik het:
Volgens mij is de inhoudscomponent bedoeld voor de maker van de les (methodemaker, leerkracht, stagiaire etc.) en moet zo scherp geformuleerd zijn zodat de leerling er alleen maar mee kan doen wat de bedoeling van de les is.
Het gedragscomponent is bedoeld voor de leerling en bevat een handelingswerkwoord dat duidelijk waarneembaar en beoordeelbaar leerlinggedrag uitlokt.

Maar als de inhoudscomponent bedoels is voor de leerkracht, is het toch zo dat de leerkracht er alleen maar mee kan doen wat de bedoeling is, met als doel de leerling iets te leren?
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Joke op 20 jan 2013, 20:30

Ja, de leerkracht kan er ook alleen maar mee bereiken wat de bedoeling is en de leerling dus ook, daarom moeten die componenten ook zo nauwgezet toegepast worden.
Maar ik heb hier nooit iets over geleerd, dus ik kan hier helemaal naast zitten.
(En wat de methodeontwerper, lessenmaker, leerkracht, stagiair(e) bedoeld heeft moet er door de leerling natuurlijk ook weer uitgehaald (kunnen) worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Inhoudscomponent

Berichtdoor Erick op 20 jan 2013, 20:33

Ja, de leerkracht kan er ook alleen maar mee bereiken wat de bedoeling is en de leerling dus ook, daarom moeten die componenten ook zo nauwgezet toegepast worden.
Maar ik heb hier nooit iets over geleerd, dus ik kan hier helemaal naast zitten.
(En wat de methodeontwerper, lessenmaker, leerkracht, stagiair(e) bedoeld heeft moet er door de leerling natuurlijk ook weer uitgehaald (kunnen) worden.

Ja, de leerling moet het doel er ook uit kunnen halen, maar is op zijn beurt weer afhankelijk van de leerkracht die de inhoudscomponent ook moet begrijpen. Om geen misverstanden te laten ontstaan, moet die component dus eenduidig geformuleerd zijn.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron