Punt-/Plusbladzijdes Pluspunt-3 voor groep 5

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Punt-/Plusbladzijdes Pluspunt-3 voor groep 5

Berichtdoor Erick op 26 sep 2014, 06:32

Hoi,

Dit jaar zijn we op school gestart met Pluspunt versie 3. In het opdrachtenboek van Groep 5 staan op de punt- en plusbladzijden respectievelijk twee sterren en drie sterren. Deze komen in de rest van het blok nauwelijks aan bod. Een enkele keer is er bij een les in het opdrachtenboek een opdracht met 3 sterren. Deze opdrachten zijn voor de bovengemiddelde groep.

Echter kan ik de sterindeling op genoemde pagina's niet helemaal plaatsen, want op de taakbriefjes die de leerlingen na de toets krijgen, maakt iedereen die een toetsonderdeel goed maakt, de bijbehorende plusbladzijde (waar de drie sterren bij staan). Dit houdt in dat een leerling uit de ondergemiddelde groep (1 ster) die een toetsonderdeel goed maakt, toch de verdiepende (3-sterren) opdracht moet maken en dat blijkt te lastig.

Mijn vragen in het kort:
- Welke functie hebben de twee en drie sterren op de punt- en de plusbladzijde?
- Hoe gaan jullie om met het laten maken van de plusbladzijdes door de leerlingen die doorgaans in de ondergemiddelde groep zitten?

Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Punt-/Plusbladzijdes Pluspunt-3 voor groep 5

Berichtdoor Joke op 26 sep 2014, 08:56

Ik weet niet of je er wat aan hebt. In de oude versie werd in het (rode) plusboek ook gedifferentieerd.
De leerlingen hadden een hekel aan dat rode boek, want het hoofdstuk werd steeds moeilijker.
Ik denk dat dat nog steeds hetzelfde werkt.
Pluspunt differentieert op drie niveaus: minimum, basis en plus, dus ik zou zeggen dat twee sterren de basisstof is.
Als je de basisstof beheerst kun je dus 'drie sterren'stof proberen, maar twee sterren hoort bij je niveau.
(Een stokpaardje van inspecteurs trouwens, die groei willen zien, maar in de praktijk werkte dat niet zo.
Het niveau van de leerlingen blijft door de jaren heen gelijk ook al blijf je moeilijkere stof aanbieden.)
Misschien heb je hier wat aan? Er staan wat artikelen bij, o.a. van Volgens Bartjens, misschien word je daar wijzer van.
Ik hoop dat er iemand informatie uit de praktijk voor je heeft.
http://methodes.wikiwijsleermiddelenple ... el/164024/
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Punt-/Plusbladzijdes Pluspunt-3 voor groep 5

Berichtdoor Anita op 26 sep 2014, 15:59

Vanaf groep 6 wordt er veel duidelijker gewerkt met de indeling in de sterren, zijn er zelfs aparte werkboeken.

Ik denk dat je de bladen op twee manieren in kunt zetten:

- met gedifferentieerde taakbriefjes op basis van de toetsscores.
- leerlingen zitten vanuit groepsplan op bepaald niveau en maken ook deze bladen op dat niveau.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Punt-/Plusbladzijdes Pluspunt-3 voor groep 5

Berichtdoor Sowieso op 26 sep 2014, 16:39

Toevallig had ik gisteren dezelfde discussie met mijn collega van groep 4.

In mijn ogen slaat de methode de plank mis met deze plus/punt bladen.
Deze bladen zijn bedoeld om zelfstandig te werken. Leerlingen moeten deze bladzijden zelf kunnen maken, zodat de leerkracht zijn/haar handen vrij heeft om te remediëren. Als je werkt met de taakbriefjes loop je inderdaad tegen het probleem aan dat zwakke leerlingen veel te moeilijke opgaven moeten maken.

Ik ga hier als volgt mee om:
De sterke rekenaars zijn bij mij '3-sterren-kinderen'. Zij maken als basis bij de zelfstandige lessen de bijbehorende sommen. Ook bij de plus/punt bladen maken zij de bladzijden met 3 sterren. Alle andere kinderen maken gewoon altijd de puntbladzijden (2 sterren). Als de leerlingen willen kunnen ze altijd één of meerdere opgaven van de andere bladzijde maken.
Mocht een '3-sterren-kind' moeite hebben met een bepaald onderdeel, zoals klokken, kun je altijd nog kiezen voor een puntblad.

Overigens werken wij op school met de Pluspunt die we ongeveer 3 jaar geleden hebben aangeschaft. Of dit nog steeds de nieuwste versie is weet ik zo niet.

Vanaf groep 6 is de verdeling met 1, 2 of 3 sterren trouwens een stuk duidelijker, en persoonlijk vind ik dat mijn werkwijze daar goed op aansluit :)
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Punt-/Plusbladzijdes Pluspunt-3 voor groep 5

Berichtdoor pippi78 op 26 sep 2014, 18:01

Wij werken ook met Pluspunt. Zelf werk ik in groep 3/4.
In groep 4 krijgen ze de taakbriefjes.
Wij doen het als volgt: bij een score van 80% of hoger maken de leerlingen de plusbladen, bij een score van 60 t/m 80 % maken ze de puntbladen. Onder de 60% wordt het een remediëringsblad bij mij.
Kinderen waarvan ik weet dat ze zwak zijn maken (op bepaalde onderdelen) alleen de puntbladen. Degene die de plusbladen moeten maken en het toch te moeilijk vinden of vragen hebben, gaan dan uit zichzelf de puntbladen maken. (Soms is het bij mij ook zo dat ze de bladen allemaal maken, omdat ze het gewoon leuk vinden om).

In het werkboek moeten de "plusgroep"kinderen de drie sterren opdracht maken. De basisgroep mag het proberen.
pippi78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 24 maart 2002, 12:28

Re: Punt-/Plusbladzijdes Pluspunt-3 voor groep 5

Berichtdoor miek op 26 sep 2014, 23:28

Ik doe het net zoals pippi. De kinderen weten ook dat als + niet lukt ze zelf moeten overstappen naar ●. Ik ben dan met verlengde instructie bezig met de r-bladen en heb geen tijd om ook nog eens de + bladen uit te leggen. De + bladen zijn soms echt pittig.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron