Koptelefoons in de klas

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Koptelefoons in de klas

Berichtdoor Mar-Tine op 14 maart 2016, 20:19

Beste lezers,

Ik studeer momenteel voor Docent Beeldende kunst en vormgeving en voor het vak Cognitieve Psychologie doe ik onderzoek naar onderwijsconcepten.
Aan ons de eer een probleem uit te kiezen en daar een creatieve oplossing voor te verzinnen.

Nu wil ik mij richten op de geluidsoverlast in een klaslokaal. Leerlingen die moeite hebben met concentratie, de leraar slecht kunnen verstaan, afgeleid raken door lawaai van de gang etc.

Tegenwoordig heb je al geluidskappen die het geluid dempen maar uit mijn onderzoek zijn ook de voordelen van ondersteunende muziek naar voren gekomen evenals sensorische ondersteuning ( leerling die ergens aan friemelt zodat hij/zij beter luistert ).

Nu is mijn plan om voor leerlingen in het basisonderwijs die daar behoefte aan hebben te laten werken met mp3 spelers/ipods. De leerlingen kunnen hiermee de docent beter verstaan dmv een microfoon die de docent kan aanzetten tijdens een uitleg, ondersteunende muziek aan zetten tijdens het werken ( uptempo voor creatieve bezigheden of juist rustig voor denkwerk ), met oorkappen zich afsluiten voor lawaai van buitenaf en aan het snoer kunnen ze zelf touwtjes binden, klittenband, kralen, e.d. zodat ze iets vast kunnen pakken.

Ik ben benieuwd wat jullie daar van denken en of dit een toevoeging zou zijn in de klas.
Mar-Tine
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 14 maart 2016, 20:08
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Koptelefoons in de klas

Berichtdoor Joke op 19 maart 2016, 21:23

Klinkt niet gek, wat mij vooral bevalt is de optie van een directe verbinding met een leerkracht (en dat gefriemel). Zeker nu Passend Onderwijs is ingevoerd en niet iedereen met hetzelfde werk bezig is.

(Maar deze keuzes moeten wel (ook) door de leerling gemaakt kunnen worden.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.