Koptelefoons in de klas

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Koptelefoons in de klas

Berichtdoor Mar-Tine op 14 maart 2016, 20:19

Beste lezers,

Ik studeer momenteel voor Docent Beeldende kunst en vormgeving en voor het vak Cognitieve Psychologie doe ik onderzoek naar onderwijsconcepten.
Aan ons de eer een probleem uit te kiezen en daar een creatieve oplossing voor te verzinnen.

Nu wil ik mij richten op de geluidsoverlast in een klaslokaal. Leerlingen die moeite hebben met concentratie, de leraar slecht kunnen verstaan, afgeleid raken door lawaai van de gang etc.

Tegenwoordig heb je al geluidskappen die het geluid dempen maar uit mijn onderzoek zijn ook de voordelen van ondersteunende muziek naar voren gekomen evenals sensorische ondersteuning ( leerling die ergens aan friemelt zodat hij/zij beter luistert ).

Nu is mijn plan om voor leerlingen in het basisonderwijs die daar behoefte aan hebben te laten werken met mp3 spelers/ipods. De leerlingen kunnen hiermee de docent beter verstaan dmv een microfoon die de docent kan aanzetten tijdens een uitleg, ondersteunende muziek aan zetten tijdens het werken ( uptempo voor creatieve bezigheden of juist rustig voor denkwerk ), met oorkappen zich afsluiten voor lawaai van buitenaf en aan het snoer kunnen ze zelf touwtjes binden, klittenband, kralen, e.d. zodat ze iets vast kunnen pakken.

Ik ben benieuwd wat jullie daar van denken en of dit een toevoeging zou zijn in de klas.
Mar-Tine
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 14 maart 2016, 20:08
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Koptelefoons in de klas

Berichtdoor Joke op 19 maart 2016, 21:23

Klinkt niet gek, wat mij vooral bevalt is de optie van een directe verbinding met een leerkracht (en dat gefriemel). Zeker nu Passend Onderwijs is ingevoerd en niet iedereen met hetzelfde werk bezig is.

(Maar deze keuzes moeten wel (ook) door de leerling gemaakt kunnen worden.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Koptelefoons in de klas

Berichtdoor PanTheMan op 16 okt 2017, 11:26

Hi,
de koptelefoons zijn in de klas. Ze worden door een deel vd kinderen misbruikt.
Ze zouden wellich minder misbruikt worden als ouders de koptelefoons zelf moesten aanschaffen.
Het gaat er denk ik niet om wat leerkrachten ervan denken.
Het gaat erom of het effect meetbaar is. Daarvoor dient het dus gewoon uitgevoerd worden.
PanTheMan
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 25 mei 2017, 12:51
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: Koptelefoons in de klas

Berichtdoor Erick op 16 okt 2017, 12:10

Het is zeker de moeite waard om te onderzoeken, muziek zal sommige kinderen best helpen om zich te concentreren op een taal.

Net als PanTheMan denk ik dat er soms te snel naar de koptelefoons gegrepen wordt. De leerkracht kan ervoor zorgen dat de werkruis heel laag is. Af en toe geroezemoes of fluisterstemmen als er overlegd moet worden, daar al een leerling toch ook aan moeten wennen want in de toekomst zal het nog veel meer met deze situaties geconfronteerd gaan worden.

Ik weet niet of ik als leerkracht de leerlingen zou willen toespreken, instructies geven of wat dan ook, door via een microfoon met hen te communiceren. Dan zou ik het persoonlijk fijner vinden om het geluid bij de kinderen te kunnen wegdraaien zodat ze weten dat ze hun aandacht op mij moeten richten en dat op dat moment de koptelefoons af (of oortjes) uitgaan.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron