Snappet

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Snappet

Berichtdoor juf suus op 28 jan 2017, 10:08

Ik ben heel benieuwd wie van jullie er al werkt met Snappet.
Op de NOT hebben wij een voorlichting gehad en we zijn erg enthousiast geraakt.
Snappet had op de NOT een mooie aanbieding ( kosteloos Snappet Instappakket voor 1 klas van de voorjaars- tot de zomervakantie)
Dat hebben we nu aangevraagd, maar we zijn ook benieuwd naar ervaringen van scholen die al langer met Snappet werken
Waar loop je tegenaan, wat is relevant, tips/tops, enz.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Snappet

Berichtdoor Anita op 28 jan 2017, 17:24

Wij werken ermee sinds de zomervakantie en zijn heel enthousiast. Ik vertel je er graag meer over maar ben op dit moment nogal gaar na ook een bezoek aan de NOT. Ik ga binnen een paar dagen uitgebreid reageren. Stuur je me een berichtje als ik het vergeet?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Snappet

Berichtdoor juf suus op 29 jan 2017, 11:06

Bedankt voor je reactie Anita. Ik wacht je antwoord rustig af. :D
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Snappet

Berichtdoor Anita op 29 jan 2017, 13:22

Wij werken sinds dit jaar met Snappet. Ik werk in Unit 678, mijn collega in 45 werkt er ook mee. Mijn collega van 45 werkt er redelijk 'klassiek' mee. de gewone methodes worden verwerkt via Snappet. Hierdoor heeft ze tijdens de les een goed overzicht en overall een goed inzicht in beheersingsniveau van de leerlingen. Bij ons in 678 viel het samen met een totale verandering van organisatie waardoor wij Snappet heel anders inzetten. Wij werken veel meer vanuit leerlijnen en kijken wat de volgende stap is voor de leerlingen. We volgen op deze manier leerlijnen per jaargroep, maar proberen dit wel te combineren. Omdat we niet vast zitten aan een methode maar het werk flexibel kunnen plannen kunnen we dus bijvoorbeeld alle leerlingen die periode aan het werk zetten met werkwoordspelling. Instructies pakken we dan op verschillende niveaus maar niet noodzakelijk per jaargroep. Omdat we werken met leerlijnen / leerdoelen worden leerlingen veel meer zelfverantwoordelijk voor hun leerproces. Deze week gehoord in mijn groep: "Juf, vindt u het goed dat ik een extra les over het sterke werkwoord klaar zet voor mezelf? Het lukt me maar niet om het doel te behalen.". Dat vind ik dus echt genieten!

In het begin lieten we vrijwel alles op de Snappet doen. Kinderen gaven echter zelf aan dat ze ten eerste het niet fijn vonden om de hele ochtend met zo'n schermpje bezig te zijn, maar ook dat niet alle opdrachten geschikt zijn. Nieuwsbegrip doen we weer gewoon op de grote pc, taalopdrachten met veel schrijfwerk in het schrift.

Maak goede afspraken over de manier van omgaan met de Snappet. Bij ons zijn er al een paar met een scheurtje in het scherm... Door ons gewissel van werkplekken moeten ze wat vaker lopen met de Snappet dan in standaardgroepen, maar pas kreeg ik de tip van iemand om nog duidelijkere afspraken te maken en te zorgen dat ze bijvoorbeeld altijd alleen maar met het hoesje dicht lopen. Klinkt heel logisch, maar ik realiseerde me op dat moment dat dat bij ons inderdaad niet altijd gebeurt.

Ik heb even zoveel mogelijk verteld wat in me opkwam, als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel. Je bent ook welkom om een keer te komen kijken. Zelf heb ik ook veel aan de Facebookgroep 'Snappetwijs'.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Snappet

Berichtdoor juf suus op 30 jan 2017, 20:04

Anita, ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. In eerste instantie is het de bedoeling dat wij de gewone methodelessen via Snappet gaan verwerken.
Dit zal niet voor alle vakken zo zijn. In eerste instantie denken wij aan rekenen en spelling. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen, naast Snappet, ook gewoon opdrachten verwerken in een schriftje.

Uiteindelijk willen we er wel naartoe gaan werken dat we gaan werken met leerlijnen/ leerdoelen. Vooral omdat het goed aansluit bij het proces van eigenaarschap dat we dit schooljaar als school zijn gestart. Onze ervaring is namelijk ook dat als kinderen meer verantwoordelijk worden voor hun eigen leerproces de resultaten omhoog gaan.

Ik ga je overige tips zeker meenemen. Nogmaals bedankt voor je reactie.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron