door miekiemousie op 18 jan 2005, 11:25
Ik loop zelf ook nog stage, dus ik kan je geen ervaring geven van zelf lesgeven. Toch wil ik wel iet kwijt.
Ik vind het zelf ook leuk om andere lessen te geven als methodelessen. Daarnaast geef ik juist ook de methodelessen, om verschillende redenen. In de eerste plaats wordt in de methode de vast leerlijn van de kinderen gebruikt. De kinderen 'moeten' verschillende dingen leren in een jaar en deze worden in de methode gevolgd. De leerlijn van de kinderen wordt in de methode uiteengezet. Daarnaast zijn de methodes ook de boeken waar je later toch mee aan de slag moet. Daarnaast vind ik in de methodes (zeker de nieuwere) ook al veel goede dingen zitten. Denk aan werkbladen en -vormen. Niet alles moet je zelf gaan verzinnen. En soms zijn methodes hierdoor inderdaad erg makkelijk.
Toch volg ik meestal niet klakkeloos de methode, hier vind ik nu ook weinig uitdaging inzitten. De lessen die ik geef zijn vaak anders als in de methode beschreven wordt. Ik kijk hierbij wel naar het hoofddoel van de les, deze moet vaak wel behaald worden. Ik geef de lessen anders om de kinderen betrokken te krijgen en vooral te houden (betrokken=beter leren) Mijn lessen bouw ik bijvoorbeeld uit met moet en mag opdrachten, de mag zijn vaak leuke dingen. Of ik bouw het bijvoorbeeld uit met uitbeelden van dingen. Zo kan ik nog veel meer dingen verzinnen en heb ik veel meer uitgevoerd. De materialen bewaren en dit kan je de volgende keer weer terugpakken, dus ook nog over 5 jaar! Je moet ze dan natuurlijk wel goed bewaren, maar dat is niet zo moeilijk uit te voeren. Ik heb bijvoorbeeld verkeersposters met opdrachten gemaakt in de eerste, deze heb ik in de tweede en nu in de derde weer in gebruik.
Het is een heel verhaal geworden, maar toch ongeveer hoe ik er nu mee om ga. Veel spullen die ik nu heb worden al hergebruikt in de verschillende groepen en ik denk dat ik dit blijf doen. Ik heb daarnaast ook al hulpmiddelen gevonden om makkelijk nieuwe dingen te maken. Ik ben zeker ook benieuwd hoe anderen die al wel een tijd voor de klas staan dit doen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)