door mien mina op 27 okt 2005, 22:16
Hoi Anita,
Ons thema duurt 4 a 5 weken, dit ligt aan de betrokkenheid van de kinderen en de praktische afweginge zoals vakanties en standaard thema's zoals Sint en Kerst.
Het begin van het thema is steeds anders, bij mijn thema "in grootmoeders tijd" heb ik bijna het gehele thema van de kinderen (groep 5) laten afhangen. Ik begon mij thema met: Wat weet ik al, wat wil ik nog weten... Uiteraard heb ik de kinderen wel een klein beetje de kant opgeduwd waar ik ze graag wilde hebben.
Vervolgens pak ik de belangrijkste taalaspecten en mijn taaldoelen lijst erbij. De taalaspecten die zo ie zo ieder thema aan bod komen zijn: woordenschat, taalbeschouwing, begrijpend lezen, stellen en spelling.
Van hieruit ben ik mijn thema gaan indelen, De kinderen wilden dingen weten over het vervoer vroeger.
Ik heb een tekst gezocht over vervoer van vroeger, hier hebben de kinderen de belangrijkste dingen in onderstreept(begr. lezen), hierna hebben ze een blad gekregen met plaatjes van voertuigen van vroeger, en schreven ze erbij wat ze al wisten(begr. lezen en stellen).
Zo ben ik iedere keer bezig met wat de kinderen bezig houdt.
Bij het thema magie heb ik aan de kinderen gevraagd wat ze nou leuk vonden om te doen bij de kijkavond, de kinderen wilden dat alle ouders zouden weten hoe je een tovenaar kon worden. Dus hup de kinderen hebben een handboek van een tovenaar gemaakt met gedichten, weetteksten, doeteksten, spreekwoorden enz.
Nu begin ik mijn thema met een verhalend ontwerp over een gezonde McDonalds, omdat het thema voeding is.
Als je meer wilt weten kan ik je wel een keer een uitgewerkt thema sturen.
Het werkt zo echt heel goed, de betrokkenheid is zo groot dat kinderen zelfs thuis verder gaan met het thema, zo heb ik al meerdere keren gehad dat kinderen thuis verhalen schreven of uit zichzelf interviews gingen afnemen met opa's en oma's enz.
En de extra tijd die het je kost..... tja maar wat je ervoor terug krijgt maakt alles meer dan goed!!!!