[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Gebruik je een methode of je eigen lessen

Algemeen - Gebruik je een methode of je eigen lessen

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Berichtdoor Sjanne op 21 maart 2005, 12:32

Sorry ik ben een tijdje niet op het forum geweest.
Ik loop stage op de Parcival in Hoorn..
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Berichtdoor Doornroosje op 21 maart 2005, 13:23

Tis wat.,,,stel je je vraag drie keer, krijg je nog gen antwoord ;)
Sjanne........is dat dan een Rudolf Steiner school??
Ik denk het niet namelijk, dus ik ben benieuwd wat jij bedoelt met Vrije School.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor Sjanne op 21 maart 2005, 13:24

het is een vrije school, dat is gewoon zo. Inderdaad, er worden de doelstellingen nageleefd van Rudolf Steiner..
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Berichtdoor Doornroosje op 21 maart 2005, 14:04

Ik zal je uitleggen waarom ik dat vraag..........er zijn veel mensen die andere scholen VRIJ noemen, bijvoorbeeld Iederwijs, of Jenaplan, omdat die afwijken van de reguliere pedagogische visies. En enkel scholen die Rudolf Steiners pegagogische en levensbeschouwelijke visie aanhangen en uitdragen mogen zich een Vrije school noemen. Vandaar!
Zo, en nu mijn vraag: werken jullie niet met speciale "Vrije school" methodes (als die er al zijn...), omdat je zelf je lessen moet ontwerpen...? Betekent dat iedere leerkracht zelf ieder jaar opnieuw het ei uitvindt, of ligt het jaarprogramma op een andere manier vast?
En kun je dan iest vertellen over bijvoorbeeld de inhoud van een rekenles door een leerkracht op jullie school?
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor Sjanne op 21 maart 2005, 14:13

Er zijn op mijn school geen 'vrije school methodes', en die bestaan ook niet volgens mij.. De leerkracht maakt de lessen voor zijn of haar klas. Er zijn in de klassen vaak grote verschillen in niveaus dus er wordt vaak op verschillende niveaus gewerkt. Ook bijvoorbeeld bij rekenlessen werkt iedereen in het boek, (hiervoor hebben ze dan wel een methode namelijk wereld in getallen) op eigen niveau. En er zijn kinderen die extra begeleiding krijgen bij kienen. Klassikale lessen zijn best moeilijk te realiseren, daar loop ik ook tegenaan.
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Berichtdoor mien mina op 27 okt 2005, 16:25

Ik werk op een school waarbij in de gehele school de taal, lees, en spellingmethode is afgeschaft!!!
Wij hebben alle doelen van het expertisecentrum Nederlandse taal, daarin staat exact vermeld wat de einddoelen en tussendoelen zijn van jouw klas en op welk taalgebied.
Wij hebben iedere 4a5 weken een nieuw thema, alle taal-, spelling- en begrijpend lezen teksten hebben met het thema te maken.
We vinken af hoe vaak we een bepaald doel behandeld hebben en klaar is kees.
Ook zijn wij afgestapt van toetsen, hoe vaak toets je niet iets waarvan je de uitkomst allang weet, wij doen alleen nog de CITO toetsen en verder niet.
Wij werken zo nu 4 jaar en de CITO resultaten zijn juist omhoog gegaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat er nog zo veel leerkrachten zijn die de methode nog zo vaak gebruiken. Ik dacht dat het ontwikkelingsgericht en adaptief onderwijs al meer aanhangers had.
Ik ben in ieder geval een grote voorstander en kan het iedereen aanraden om die methodes gewoon los te laten.
Maak je lesjes lekker zelf, is leuker voor jou en de kinderen!!
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Anita op 27 okt 2005, 20:09

Klinkt goed Mina. Kun je misschien nog wat uitgebreider vertellen hoe zo'n periode ingekleed wordt? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor mien mina op 27 okt 2005, 22:16

Hoi Anita,
Ons thema duurt 4 a 5 weken, dit ligt aan de betrokkenheid van de kinderen en de praktische afweginge zoals vakanties en standaard thema's zoals Sint en Kerst.
Het begin van het thema is steeds anders, bij mijn thema "in grootmoeders tijd" heb ik bijna het gehele thema van de kinderen (groep 5) laten afhangen. Ik begon mij thema met: Wat weet ik al, wat wil ik nog weten... Uiteraard heb ik de kinderen wel een klein beetje de kant opgeduwd waar ik ze graag wilde hebben.
Vervolgens pak ik de belangrijkste taalaspecten en mijn taaldoelen lijst erbij. De taalaspecten die zo ie zo ieder thema aan bod komen zijn: woordenschat, taalbeschouwing, begrijpend lezen, stellen en spelling.
Van hieruit ben ik mijn thema gaan indelen, De kinderen wilden dingen weten over het vervoer vroeger.
Ik heb een tekst gezocht over vervoer van vroeger, hier hebben de kinderen de belangrijkste dingen in onderstreept(begr. lezen), hierna hebben ze een blad gekregen met plaatjes van voertuigen van vroeger, en schreven ze erbij wat ze al wisten(begr. lezen en stellen).
Zo ben ik iedere keer bezig met wat de kinderen bezig houdt.
Bij het thema magie heb ik aan de kinderen gevraagd wat ze nou leuk vonden om te doen bij de kijkavond, de kinderen wilden dat alle ouders zouden weten hoe je een tovenaar kon worden. Dus hup de kinderen hebben een handboek van een tovenaar gemaakt met gedichten, weetteksten, doeteksten, spreekwoorden enz.
Nu begin ik mijn thema met een verhalend ontwerp over een gezonde McDonalds, omdat het thema voeding is.
Als je meer wilt weten kan ik je wel een keer een uitgewerkt thema sturen.
Het werkt zo echt heel goed, de betrokkenheid is zo groot dat kinderen zelfs thuis verder gaan met het thema, zo heb ik al meerdere keren gehad dat kinderen thuis verhalen schreven of uit zichzelf interviews gingen afnemen met opa's en oma's enz.
En de extra tijd die het je kost..... tja maar wat je ervoor terug krijgt maakt alles meer dan goed!!!!
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor marjan op 27 okt 2005, 22:18

Klinkt goed zeg!
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor miek op 28 okt 2005, 12:13

klinkt echt goed! ik zou zo ook wel les willen geven maar weet niet goed of ik het ook durf om de methode zo los te laten.
Voor taal begrijp ik nu wel ongeveer hoe je het doet. Hoe doe je dit voor rekenen. Hoe zou je bijvoorbeeld een onderwerp als breuken aan bod kunnen laten komen binnen jouw thema?
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor mien mina op 31 okt 2005, 20:01

Wij laten de rekenmethode nog niet helemaal los. Wel proberen we de lessen aan te passen aan het thema.
Ik heb groep 5, in de rekenmethode komt nu het begin van het delen en er komen veel geldsommen. Ik heb nu een supermarkt in de winkel. De kinderen werken hier met geld, ook liggen daar recepten waarbij ze weer veel moeten delen.
Als ik breuken zou moeten inpassen in het thema voeding, zou ik ze ook met recepten laten werken. Bijvoorbeeld een recept voor 4 personen nemen, de kinderen moeten erachter komen hoeveel ze voor 1 persoon nodig hebben, dus 1/4. Ook zou ik ze pizza's, taarten enz kunnen laten snijden, ieder stuk is een zoveelste deel enz...
Ook laten wij bij ieder thema veel verhaaltjessommen terug komen, veel kinderen hebben hier moeite mee, maar in een context waar ze de hele dag al over werken gaat het vaak een stuk beter.
Heb ik al een paar mensen enthousiast gemaakt?
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Anita op 31 okt 2005, 20:36

Kun je eens aangeven hoeveel tijd het voorbereiden je ongeveer kost?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor mien mina op 31 okt 2005, 21:00

Het brainstormen met mijn parallel kost meestal maar een klein uurtje. Ik weet niet precies hoeveel tijd ik daarna nog bezig ben met werkbladen enz. omdat ik heel veel gaandeweg het thema bezig ben. Net weer twee werkbladen gemaakt en dat koste me maar een minuut of tien.
Het kost je in ieder geval minder tijd dan lessen van de methode ombouwen omdat je doelen opener zijn.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Anita op 31 okt 2005, 23:11

Het gaat steeds beter klinken! Tijdens de kinderboekenweek ben ik ook wel ongeveer zo aan het werk geweest, maar bij ons op school zijn ze nog lang niet zover dat je echt zo zou kunnen gaan werken --- helaas :?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor juf_miriam op 01 nov 2005, 12:13

Dit klinkt echt super!!
Ik sluit me wel aan bij Juf Anita...bij ons zijn er veel leerkrachten die het moeilijk vinden de methode los te laten...en niet meer frontaal les te geven, maar MET de kinderen.
Maar het lijkt me echt toppie!!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

VorigeVolgende

Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten