door Elske op 26 jan 2003, 16:49
Iedere situatie is natuurlijk anders en ieder kind heeft behoefte aan iets anders.
Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen, is dat het belangrijkste is wat je kan helpen, weten dat je er mag zijn, dat je gevoelens er mogen zijn.
Niet die vragen, niet die extra aandacht, niet de mogelijkheid om vakken te laten vallen, opdrachten over te slaan, anders te zijn dan de rest. Enkel het gevoel hebben dat als je wilt huilen, of moet huilen, het dan ook even mag.
Het boek 'ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan je denk' bevat een mooi voorval:
Ik heb nu een meester die is echt heel aardig. Daar kan ik gewoon super mee opschieten. Dat is gewoon het beste jaar wat ik ooit in mijn leven gehad heb. De vorige juffrouw was echt een pokkenwijf. Die zei: 'Zit nou niet zo te huilen. Je bent nu op school om te leren en niet om te huilen.' Ze zei het op een andere manier, maar ze bedoelde het wel zo. Maar deze meester die ziet het als ik het moeilijk heb en dan zegt hij 'Timo, kom eens even hier'. Van hem mag ik huilen. Hij accepteert mij.
(Timo, 10 jaar).
Waar de meeste reacties in dit boek op neer komen, is: Ik vind dat ze je wel even met rust moeten laten. En: Ik vind dat hij het een beetje moet begrijpen, dat ik opeens heel hard ga huilen'
Wil je een juf of meester zijn die er kan zijn voor het kind, begrijp het dan! Bagitaliseer zijn of haar gevoelens niet!
Geef het ruimte, maar maak geen aparte uitzondering van het kind!
Ik wil je veel warmte wensen en sterkte, voor alle moeilijke momenten.
'Laat de wind in je gezicht waaien en adem diep in. De wind streelt je en geeft je nieuwe energie'
(Uit 'Spelen blijft heerlijk' van Michael Joseph)