Ik heb het ook niet.
Ik vond wel nog iets over dit boek in mijn bestanden:
Groep 2
Lesactiviteit 1 ‘Kikker en het vogeltje’
De leerkracht leest het prentenboek ‘Kikker en het vogeltje’ voor. In het verhaal gaat het over Kikker die een dood vogeltje vindt. Deze gaat hij samen met zijn vriendjes begraven. In het boek komt de emotie verdrietig naar voren. Deze activiteit kan gepland en incidenteel gebruikt worden. Incidenteel als er zich een sterfgeval heeft voorgedaan in of buiten de klas. Met de kinderen kun je na het lezen van het boek een gesprekje houden over verdrietig zijn/dood. Wat voel je als je verdrietig bent? Hoe kijk je als je verdrietig bent? Wie is er weleens verdrietig? Waarom kun je verdrietig zijn? Wie of wat kan je helpen om niet meer verdrietig te zijn? enz.
Kennisdoel: De kinderen weten hoe het is om verdrietig te zijn en kunnen erover vertellen.
Vaardigheidsdoel: De kinderen kunnen een koppeling maken tussen het boek en hun eigen gevoelens.
Gedragsdoel: Kinderen vinden troost en hulp bij elkaar en bij de leerkracht in verdrietige situaties.
Uit een lessenserie van Miriam van de Nieuwenhof. Misschien heb je daar nog wat aan?
Hier staat het boek in zijn geheel:
http://www.dbnl.org/tekst/velt008kikk01 ... 1_0001.htmPictoverhaal:
http://www.kleutergroep.nl/Kikker/Kikke ... geltje.pdfverwerkingsmaterialen:
http://www.kleutergroep.nl/Kikker/Kikker%20index.htmHier uitgewerkt voor oudere lln.:
http://home.wanadoo.nl/cenlvellekoop/st ... 0les_2.htmhttp://www.hsmarnix.nl/studenten/ov4/2v ... n_rouw.htmen als dramavorm:
http://members.home.nl/adeters/Kikker%2 ... geltje.htmEn hier een lijst van andere boeken die te gebruiken zijn bij rouw, voor elke leeftijd een paar:
http://www.ziezon.nl/uploadedFiles/152.pdf