Dood en verdriet

Hoe ga je om als er een kind, ouder of collega komt te overlijden. Geef elkaar tips en deel de ervaringen met elkaar.

Moderator: miekiemousie

Dood en verdriet

Berichtdoor jufzwartroosje op 23 okt 2008, 16:54

Na de periode van allerheiligen en allerzielen moet ik een 2-tal uur in godsdienst werken rond dood & verdriet.
Ik zou dit graag speciaal aanpakken en het dus niet theoretisch behandelen.
Ik had gedacht om de kinderen een voorwerp, foto,... mee te brengen van iets of iemand die gestorven is (persoon een dier) of iets waar ze verdriet om hadden.
En toen zat ik vast met mijn idee :? Hoe pak je dat aan zo een 'bezinningsmoment' wat kan je allemaal doen tijdens die 2 uur ,....

mercitjes al !!!
Avatar gebruiker
jufzwartroosje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 03 dec 2006, 14:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Dood en verdriet

Berichtdoor JufRian op 23 okt 2008, 18:19

om welke groep gaat het?
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Dood en verdriet

Berichtdoor jufzwartroosje op 25 okt 2008, 13:46

Groep 5 en 6 samen
Avatar gebruiker
jufzwartroosje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 03 dec 2006, 14:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Dood en verdriet

Berichtdoor miekiemousie op 25 okt 2008, 15:40

Ik zo met de kinderen de eerste maal een uitgebreid kringgesprek houden over de voorwerpen. Wat is het voor voorwerp, waar herinnert je het aan. Enz.

Daarna zal ik aangeven dat ik mijn voorwerp altijd op een speciale plek bewaar, omdat ik wil dat er niets mee gebeurd. Vroeger deden ze dat ook, een reliek. De kinderen gaan in de loop van de eerste les, of de tweede les een doosje maken om hun voorwerp/reliek in te bewaren.

Kijk bijv. eens op deze site, krijg je vast ideeën door:
http://www.catharijneconvent.nl//index. ... /index.cfm
http://www.ikzoujehetliefstineendoosjewillendoen.nl/
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Dood en verdriet

Berichtdoor *Monique* op 29 okt 2008, 18:39

Hallo jufzwartroosje,

Een mooie activiteit die ik gezien heb is het volgende:
Je maakt een grote kring in de klas. Ieder kind krijgt een geel vel papier met daarop 3 sterren getekend. Je laat de kinderen daarvoor iets bedenken waar zij mooie herinneringen aan hebben (dit kan te maken hebben met overlijden, maar ook het verliezen van de liefste knuffel, echtscheiding, verhuizing, noem maar op.. wees er op bedacht dat rouw niet alleen na de dood hoeft plaats te vinden).
De kinderen schrijven op iedere ster een mooie herinnering van hetgeen dat zij bedacht hebben. Als de kinderen klaar zijn knippen ze de sterren uit. Inmiddels heb je in het midden van de kring een blauwe doek neergelegd (dit moet de hemel voorstellen). Kind voor kind worden de sterren neergelegd en mogen ze er iets over vertellen (om wie het gaat, vanwaar deze herinneringen etc etc).
Tip: maak zelf ook 3 sterren en begin daarmee! Voor de kinderen geeft dit een veilig gevoel, omdat ook jij jouw verhaal doet.
Tip: maak de sterren vast met speldjes aan het kleed. Het vormt een sterrenhemel. Misschien kan je het even in de klas laten hangen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!
Groet, Monique
'Het leven gaat om dromen... Juffen laten ze uitkomen!'
Avatar gebruiker
*Monique*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 23 okt 2008, 13:35
Groep: 3
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Omgaan met de dood

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron