[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Boeken over overlijden van ouders

Algemeen - Boeken over overlijden van ouders

Hoe ga je om als er een kind, ouder of collega komt te overlijden. Geef elkaar tips en deel de ervaringen met elkaar.

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Boeken over overlijden van ouders

Berichtdoor BSO op 18 jul 2003, 10:42

Ik werk op een buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 t/m 8 jaar. Nu heb ik in mijn groep 2 broertjes waarvan de vader een ernstige ziekte heeft en niet lang meer zal leven. Andere knderen kunnen zich het moeilijk voorstellen. Nu ben ik dus op zoek naar (prenten)boeken die ik in de groep kan voorlezen en erover kan praten. Weet iemand daar leuke/ goede boeken voor????

Alvast bedankt
BSO
 

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor juf Maartje op 18 jul 2003, 10:51

Kikker en het vogeltje van Max Velthuijs.
Kikker vind een vogeltje, maar dat blijkt dood te zijn.
Echt een mooi boek voor kleuters (ook voor de iets oudere kinderen) om dit onderwerp bespreekbaar te maken.

Ik heb een cursus gevolgd over rouwverwerking, maar kan me even geen boeken meer herinneren verder.

Zal kijken of ik het nog vinden kan tussen de rest van de stapel, dan laat ik je nog iets weten.
op het moment juf van groep 1-2 tot aan de kerst... daarna zien we wel weer...
Avatar gebruiker
juf Maartje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 06 maart 2003, 18:28
Woonplaats: Limburg

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor marjan op 18 jul 2003, 12:13

Op deze site staan titels van boeken die over de dood gaan. Misschien kun je er iets mee.

http://www.ouders.nl/xdood.htm
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor Thange op 18 jul 2003, 22:32

Sorry, ik heb geprobeerd het te negeren maar het lukt niet. Kan iemand 'overleiden' vervangen door 'overlijden'? Het doet pijn aan mijn ogen.

Inderdaad erg vervelend, ik heb het maar ff veranderd!
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor jade35 op 19 jul 2003, 08:45

ik dacht al dat het aan mij lag............of is het mei lach ? ;)
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor Rick op 19 jul 2003, 10:25

[quote author=BSO link=board=30;threadid=2558;start=0#msg21281 date=1058521340]
Ik werk op een buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 t/m 8 jaar. Nu heb ik in mijn groep 2 broertjes waarvan de vader een ernstige ziekte heeft en niet lang meer zal leven. Andere knderen kunnen zich het moeilijk voorstellen. Nu ben ik dus op zoek naar (prenten)boeken die ik in de groep kan voorlezen en erover kan praten. Weet iemand daar leuke/ goede boeken voor????

Alvast bedankt
[/quote]

Ehm.. nou heb ik nog niet écht ervaring in het onderwijs maar ik heb hier zelf zo m'n twijfels over om die kinderen direct te confronteren met de dood van hun vader omdat ze als het eenmaal zover is ze nog genoeg verdriet ervan zullen hebben. Ik denk dat ze zelf ook wel beseffen dat het niet goed is met hun vader (ze zijn iets van 5 of 6 jaar, dat besef zullen ze wel hebben denk ik) en om ze er dan ook nog in de klas mee te confronteren lijkt me een beetje ver gaan. Ik zou bijvoorbeeld me er als kind niet prettig bij voelen als de hele klas weet dat m'n vader op sterven ligt.. maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Tís jouw feestje :-\
Rick
 

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor ManonH op 19 jul 2003, 14:55

Eh, sorry hoor is effe off topic maar moet ik zeggen

Het is overlIJden, met lange 'IJ' ;)


Het is al veranderd...
totaal onervaren, maar aanstormend juf
Avatar gebruiker
ManonH
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 04 jun 2003, 19:07

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor nou moe op 19 jul 2003, 18:04

ik weet dat er boeken te vinden moten zijn over het overlijden van vaders. voor moeders is het lastiger en is er echt niets te vinden ( naar mijn weten dan) ik weet dat er iets is over een vader die naar de hemel gaat. of het boek ook zo heet???? het is in ieder geval te koop bij de slegte. als je echt niets kunt vinden kun je boeken over een opa gebruiken en de tekst aanpassen..
als het eenmaal aan de orde is is het misschien een tip om te vragen wat de moeder er thuis over verteld heeft. is papa een sterretje geworden? of hebben ze het anders uitgelegd? dan kun je in die trant verer gaan. het zou verwarrend zijn als jij met een nieuw en ander verhaal aan komt.
'juf wat wil jij later worden?'
Avatar gebruiker
nou moe
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 14 jan 2003, 20:29
Woonplaats: brabant

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor juf_miriam op 21 jul 2003, 11:41

Ik denk dat voordat je andere kinderen wil duidelijk maken wat er aan de hand is, je daarvoor eerst toestemming aan de ouders voor moet vragen. Het is toch wel erg prive en misschien willen de ouders wel niet dat iedereen weet wat die vader heeft (want die vraag krijg je...). Verder zou ik ook met de ouders bespreken (misschien kun je vader ook wel erbij betrekken) hoe zij willen dat het gaat als vader overleden is...wat vertellen zij tegen hun kinderen?, hoe gaan zij om met het overlijden...??

Het is supermoeilijk zoiets, maar het is wel de taak van de leerkracht / leiding om er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Stel dus bijv. vooraf een plan op, zodat je weet hoe je het aan gaat pakken!!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor Thange op 21 jul 2003, 12:09

Bedankt, juf_miriam!

Ik bedacht me ineens dat de OBD (Onderwijsbegeleidingsdienst) materiaal heeft voor dit soort situaties. Misschien kun je daar als BSO ook gebruik van maken? Het kan in ieder geval geen kwaad om het te vragen. Ik weet niet in welke regio je zit en dus bij welke OBD je moet zijn, maar dat is vast wel op internet te vinden.

Daarnaast is overleg met de ouders natuurlijk absoluut noodzakelijk, zoals juf_miriam al zegt.

Succes en sterkte!
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor juf jolanda op 21 jul 2003, 12:42

hi..

Ik weet dat er wel een boek is voor het kind zelf. Dit kan het kind gebruiken na het overlijden van vader. Hierin kan het tekenen, dingen plakken etc.
Het is ook te bestellen via de site van engeltjes (weet het adres niet)
Kinderen bij ons op school hebben hier mee 'gewerkt' en hadden hier veel steun aan.

Heel veel sterkte.
En inderdaad betrek de ouder(s) er zoveel mogelijk bij.

gr jolanda
juf jolanda
 

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor marjan op 06 okt 2003, 13:54

Ik heb hier nog wat titels van boeken bij het thema 'de dood':

- Als je dood bent, word je dan nooit meer beter?
(ISBN 90-6069-873-8)
- De 'O' van opa (ISBN: 90-269-0803-2/CIP)
- De sneeuwgans (ISBN: 3-314-40010-1)
- Derk Das blijft altijd bij ons (ISBN: 90-69-552-6)
- Zoals vroeger (ISBN: 90-6565-388-0/CIP)
- Vaarwel Rune (ISBN: 90-6963-014-1)
- Mijn opa (ISBN: 90-239-0373-1)
- De vlieger van opa (ISBN: 90-317-0741-4)
- Marianne denkt aan oma (ISBN: 90-617-4286-2)
- De prinses van de moestuin (ISBN: 90-214-6594-9)
- Van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen
(ISBN: 90-258-3938-X)
- Grootvader en ik: praten over doodgaan
(ISBN: 90-297-0766-6)
- Oma is niet dood (ISBN: 90-276-2790-8)
- Oma boven & oma beneden (ISBN: 90-608-4731-8)
- Kleine Sofie en Lange Wapper (ISBN: 90-364-0020-1)
- Gisteren veranderde alles (ISBN: 90-276-0710-9)
- Matthijs en z'n opa (ISBN: 90-214-7838-2)
- Dag Siem, dag Tom! (ISBN: 90-696-3195-4)
- Fred (ISBN: 90-616-9331-4)
- De zwanenhemel (ISBN: 90-617-4801-1_
- Ik dacht dat er van mijn botten een hond werd gemaakt
(ISBN: 90-304-0363-2)
- Dat is heel wat voor een kat, vind je niet?
(ISBN: 90-215-0338-7)
- Annes oma is dement (ISBN: 90-050-7039-0)
- Een hand om vast te houden (ISBN: 90-209-1704-8)
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Re:boeken over overlijden van ouders??

Berichtdoor Mirandaaaaaaaa op 05 nov 2003, 21:11

Hoi!

Ik heb een leskist gemaakt rondom overlijden. Hierin heb ik ook het boek 'Dood zijn, hoe lang duurt dat?' verwerkt. Hierin wordt op een voor kinderen duidelijke manier antwoord gegeven op vragen die zij zouden kunnen stellen. Ik vond het zelf een heel helder boek, waar kinderen echt iets aan kunnen hebben. Ook heb het boek 'ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan je denk' gelezen. Hierin staan verhaaltjes van kinderen die zelf iemand verloren hebben en hoe dat allemaal gegaan is. Ik denk dat je daar ook wel wat aan kunt hebben.

Nog even wat betreft de discussie over het feit of je dit wel in de klas moet bespreken: ik denk van wel. Ik denk ook wel dat je het misschien eerst even met de ouders moet overleggen van die broertjes, maar als zij het goed vinden zou ik het zeker doen. Dan hoeft het niet perse over die vader te gaan, maar hou het algemeen: dood zijn, wat is dat nou eigenlijk? Dan worden de broertjes een beetje voorbereid en de andere kinderen krijgen er ook een beter beeld van en dat is nooit verkeerd.

Sterkte ermee!
Groetjes Miranda
Mirandaaaaaaaa
 

Re:Algemeen - Boeken over overlijden van ouders

Berichtdoor juf naomi op 17 nov 2003, 21:05

Je kunt ook bij de plaatselijke bibliotheek vragen of ze een kist kunnen maken met boeken over dat onderwerp
bij mij in de klas is een meisje overleden en wij hebben zo;n kist aangevraagd
http://www.jufnaomi.nl (lessen voor het basisonderwijs)
Avatar gebruiker
juf naomi
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 04 nov 2003, 11:52
Woonplaats: Hoogezand

Re:Algemeen - Boeken over overlijden van ouders

Berichtdoor kaat op 12 maart 2004, 23:37

ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan je denk van ineke van essen
hierin ervaringen/verhalen van kinderen, inzicht in de leefwereld van het rouwende kind

http://www.kennisnet.nl/po/leerlingenzo ... nrouw.html

http://www.achterderegenboog.nl
http://www.trimbos.nl
http://www.in-de-wolken.nl

of een verdrietkoffer aanvragen bij de GGD of thuiszorginstelling.
dit is een soort leskist.
Ook kun je voor jezelf bij de GGD aankloppen/hulp vragen bij de begeleiding.
kaat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 57
Geregistreerd op: 20 sep 2003, 22:02

Volgende

Keer terug naar Omgaan met de dood

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast