door joyce1982 op 21 apr 2004, 21:11
Eind maart heb ik hetzelfde meegemaakt bij een meisje bij mij uit de klas (groep 6). Haar moeder was overleden. Dit bericht kwam voor de school nog vrij onverwachts, ondanks dat we wisten dat ze ongeneeslijk ziek was.
Toen we het bericht te horen kregen, ben ik samen met de directeur naar de klas gegaan waar we het hebben verteld. De kinderen hadden het al wel gehoord.
Daarna heb ik samen met de kinderen getekend / gepraat enz.
In de klas hebben we samen een gedenktafel gemaakt. Deze is helemaal ingericht naar de wens van de kinderen.
Ook in de hal van de school is een gedenkhoek gemaakt. Op deze tafel stond een foto van de moeder, bloemen, kaarsjes en er lag een mapje waar je wat in kon schrijven. Dit hoekje heeft er een tijdje gestaan.
De kinderen kregen ook een brief mee naar huis waar in stond dat de moeder was overleden.
De volgende dag hebben de kinderen van de overblijf groep iets gemaakt voor in de map. De moeder was namelijk ook overblijfmoeder.
Namens de school hebben we ook nog een stukje geplaatst in de krant.
Op de derde dag kwam het meisje samen met haar zus en vader en tante op school om naar de gemaakte tafels te kijken en om in even in de klas te zijn. Helaas was ik hier zelf niet bij aanwezig, omdat ik toen op een andere school les gaf.
Het hele team is naar de avondwake en/of mis geweest. De kinderen konden ook gaan, maar dan wel onder begeleiding van de ouders. De crematieplechtigheid was in besloten kring.
De eerst volgende vergadering hebben we het geheel nog eens nabesproken. Gedurende een week heeft de gedenktafel in de klas gestaan. Het meisje bij mij in de klas heeft samen met een aantal vriendinnetjes de gedenktafel opgeruimd. Dat geldt ook voor de tafel in de hal. Alle spullen hebben we bewaard en er een boekwerk van gemaakt. Deze willen we binnenkort gaan overhandigen aan de familie.
O, ja in de klas is ook nog het boek van kikker en het vogeltje voorgelezen. Nu ligt er in mijn klas nog steeds een boek dat te maken heeft met rouwverwerking. Dat is boek 'Ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan je denk'
Verder is het heel belangrijk om het kind goed in de gaten te houden. De leerling uit mijn klas is heel gesloten, maar in een 1 op 1 situatie wil ze best praten. Verder is het heel belangrijk om te doen wat je gevoel zegt. Dat heb ik in de klas met de kinderen ook gedaan en ik heb heel veel complimenten gekregen van zowel ouders als het team. Het team vond dat ik het keurig had opgevangen. Vooral voor het eerste jaar voor de klas. Op school hadden ze zoiets nog niet meegemaakt.
Juf van groep 3. Daarnaast IBer en opleider in de school.