[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Flippende leerlingen

Flippende leerlingen

Enkele leerkrachten stromen door naar het VMBO. Ook dat kan een prima uitdaging zijn!

Moderator: timgearz

Flippende leerlingen

Berichtdoor marjan op 26 sep 2005, 21:25

't Was een vreemde dag. 2 leerlingen zijn volledig geflipt nadat ik ze had verteld wat het huiswerk voor morgen zou zijn. Ik snap nog steeds goed niet hoe het kwam. Toen ze nog aan het werk waren met een andere opdracht, zette ik het huiswerk alvast op het bord met de mededeling dat ik het nog wel even zou toelichten. Opdracht 8 was huiswerk, maar dat was geen opdracht uit hun eigen werkboek, maar een opdracht die ze op stencil zouden krijgen. Begint er ineens een meisje door de klas te gillen: "Waar slaat dat op, die opdracht bestaat niet eens!" Ik vertelde haar dat ik het straks wel zou uitleggen, maar ze bleef maar schreeuwen dat ze het belachelijk vond en dat het nergens op sloeg. Toen ze ook nog las dat ze maandag een so heeft, werd ze helemaal boos en een andere leerling deed mee en schreewde dat ze dat heus niet allemaal ging doen. Ze waren zo boos dat er allerlei scheldwoorden uit hun mond vlogen. Ze 'bedreigden' me zelfs nog: "Denk maar niet dat je dit kan flikken... dan is het snel gebeurd met jou!" Nou ja, zeg! Ik was totaal verbijsterd en de groep ook. Ik heb ze weggestuurd en nadat ik had gezegd dat ze zich moesten melden, riep de ene nog: "Oh ja, dat doen we zeker, ik zal meneer... eens even vertellen wat jij ons allemaal flikt. Denk maar niet dat je er makkelijk vanaf komt." Het kwam allmaal erg dreigend over, hun hele houding (met de handen in de zij).

Inmiddels is er met de twee meiden gesproken, maar ze blijven boos, omdat ze vinden dat ze teveel huiswerk op hebben gekregen. Ik snap er werkelijk niks van, want dat so'tje wisten ze aan het begin van de les al en dat huiswerk was één opdracht, waar ze de laatste 10 minuten van de les aan mochten werken. Bijna iedereen had de opdracht aan het einde van de les af.

Ik heb aangegeven dat ik die 2 meiden morgen niet zomaar weer in de klas wil hebben. Ze hebben zo op me gescholden dat ik ze de klas niet in wil hebben voordat ik een goed gesprek met ze heb gehad. Ik probeer te begrijpen hoe zij zich voelen, maar het lukt me niet... ik heb echt geen idee waarom ze zo boos werden. Morgenochtend heb ik, samen met de mentor, een gesprek met ze. Nou, ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door marjan op 27 sep 2005, 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 26 sep 2005, 21:28

Vervelend hoor. Raar dat die meiden ineens zo reageerden.

Ben benieuwd hoe het gesprek morgen gaat...
in ieder geval heel veel succes, en houdt je poot stijf; laat ze dus niet zonder excuses in je klas terug!!

Succes!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Joke op 26 sep 2005, 21:33

Jammer, Marjan, maar ik hoop dat alles snel weer goed komt.
Wel fijn dat je zo'n goede back-up van de mentor krijgt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 27 sep 2005, 15:13

Begint er ineens een meisje door de klas te gillen: "Waar slaat dat op, die opdracht bestaat niet eens!" Ik vertelde haar dat ik het straks wel zou uitleggen, maar ze bleef maar schreeuwen dat ze het belachelijk vond en dat het nergens op sloeg

Eigenlijk moet je es aan je mentor vragen of er iets speciaals in het dossier van deze leerling staat. Vind het vreemd dat deze meid opeens "op tilt slaat" zonder enige reden.

Ze 'bedreigden' me zelfs nog: "Denk maar niet dat je dit kan flikken... dan is het snel gebeurd met jou!" Nadat ik had gezegd dat ze zich moesten melden, riep de ene nog: "Oh ja, dat doen we zeker, ik zal meneer... eens even vertellen wat jij ons allemaal flikt. Denk maar niet dat je er makkelijk vanaf komt." Het kwam allmaal erg dreigend over, hun hele houding (met de handen in de zij)

Kan me voorstellen dat dat even schrikken is. Tegenwoordig kijk ik niet meer op van dat soort uitbarstingen. Ik maak het niet vaak meer mee dat leerlingen compleet over de zeik gaan, maar heb het wel in het verleden es meegemaakt. Als zo'n jongedame denkt te moeten krijsen als een op tilt geslagen gillende keukenmeid, dan blijf ik gewoon kalm en zeg dat ze vertrekken moet. Blijft ze stampei bouwen, dan vraag ik kalm of ze nu nog niet weg is. Kalmte bewaren is het belangrijkste, want dat verwachten ze niet.

Ook als je de andere kant ziet. Ik maak ook wel es mee dat leerlingen tierend bij een collega de klas uit vliegen. Dan vraag ik meestal wat er is gebeurd, en als ze dan gekalmeerd zijn, merk je dat er vaak iets heel onbenulligs achter zit, of soms ook wel eens "ik moet die vrouw gewoon niet". Vraag je dan waarom, dan kunnen ze je dat ook nog precies uitleggen. Dus sindsdien lig ik er niet meer zo wakker van, moest er iemand tierend en flippend mijn lokaal verlaten.

Inmiddels is er met de twee meiden gesproken, maar ze blijven boos, omdat ze vinden dat ze teveel huiswerk op hebben gekregen.

Misschien kregen de dames het even niet meer geregeld. *Kortsluiting*
Laatst bijgewerkt door Tom op 09 sep 2007, 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor miek op 27 sep 2005, 15:41

en marjan, hoe was het vandaag? Heb je nog met de leerlingen gepraat en hoe was het om ze weer in de klas te hebben?
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 27 sep 2005, 16:14

Allereerst, sorry dat dit allemaal in dit topic staat. Dat was een foutje, het hoort hier niet. Ik ga proberen die laatste berichten in een ander topic te krijgen, maar ik moet eerst even uitvogelen hoe ik dat precies moet doen... (Ah, 't is gelukt :D Ik kan alleen geen geschikte titel verzinnen :? )

Ik heb vanmorgen een gesprek gehad met de twee meiden, samen met hun mentor. We hadden er wel voor gekozen om ze even apart te spreken, anders zouden ze mekaar wellicht (negatief) beïnvloeden. Aan het begin van het gesprek wilden ze beide nog heel stoer doen en aan hun houding wilden ze laten zien dat ze heel zelfverzekerd waren. Maar al snel kwamen de eerste traantjes en konden we open met elkaar praten. Ze gaven toe dat ze fout zaten. Ze konden vrij goed onder woorden brengen waar het fout was gegaan. Het was een heel verhaal, maar het kwam er op neer dat ze 's avonds ouderavond zouden hebben (waar zij zelf ook bij zouden zijn) en daarom geen tijd hadden om huiswerk te maken. Van andere leerkrachten hadden ze geen huiswerk gekregen, maar van mij dus wel. Ja, als ik dat had geweten.., ik wist helemaal niks van die ouderavond. Als ze mij de situatie hadden uitgelegd, was er niks aan de hand geweest en had ik dat huiswerk waarschijnlijk ook wel laten zitten... Maar dat was dus de reden dat ze zo flipten. Ik heb nu met ze afgesproken dat ze naar me toe komen als ze het ergens niet mee eens zijn of als ze niet snappen waarom ik op een bepaalde manier heb gehandeld. Niet meteen boos worden, maar om verheldering vragen.

Met het ene meisje heb ik na schooltijd nog een half uur gesproken (zonder mentor erbij), omdat we 's ochtends te weinig tijd hadden. Dat was een heel leuk, ontspannen gesprek. Ze heeft me toen ook uitgelegd hoe ik het beste kan handelen als ze zo'n woede-aanval krijgt.

Het is nu weer helemaal goed. In de klas was het weer gezellig, dus ik ben blij dat ik met ze heb gesproken.

Eigenlijk moet je es aan je mentor vragen of er iets speciaals in het dossier van deze leerling staat. Vind het vreemd dat deze meid opeens "op tilt slaat" zonder enige reden.
Ik wist al dat dit vorig jaar ook meerdere malen is gebeurd, dus op zich was ik erop voorbereid. Ik ben gelukkig meteen de eerste week op de hoogte gesteld!
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor Priscilla op 27 sep 2005, 16:47

Jeetje Marjan. Wat een verhaal. Knap dat je het allemaal weer goed op een rijtje hebt weten te zetten. Het zal echt niet meevallen. Succes!
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 28 sep 2005, 15:09

Pfffff...wat een verhaal. Goed dat je om opheldering hebt gevraagd en dat de gesprekken zo goed zijn verlopen :)

En dan lees je vandaag dit;
http://www.nieuws.nl/bericht/4/41341
Raar hoor....

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Tom op 28 sep 2005, 15:10

Ik had al wel gedacht dat het zo zou lopen. Je ziet nu ook dat die leerlingen je heel goed kunnen uitleggen waarom ze op een bepaalde manier reageerden.

Wees gerust, het zal nog wel vaker voorkomen!
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor StudEnte op 29 sep 2005, 15:03

het zijn gewoon meiden die heel stoer wilden doen in de klas
waarschijnlijk zitten ze met of: liefdesprobleem, of betrapt op roken, of ruzie met ouders enz enz en was het ze even te veel> natuurlijk reageren ze dat op jou af, want om het huiswerk gaat het niet echt. Zo gaat dat. Ik zou er niet over inzitten. Ze hebben nu wel staf gehad en dan is het goed. En anders zou ik een opmerking maken als: je bent groot genoeg om huiswerk te maken, wegwezen
Avatar gebruiker
StudEnte
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 31 okt 2004, 15:05
Woonplaats: Soest, Utrecht

Berichtdoor Tom op 29 sep 2005, 15:34

het zijn gewoon meiden die heel stoer wilden doen in de klas

Denk dat het niks met stoer doen te maken had. Zoals je boven las hadden ze even een paniek-moment omdat ze het huiswerk niet zouden afkrijgen. Dat flapt er dan uit, maar het is niet zoiets van: "nu ga ik es effe de lerares uitschelden".

natuurlijk reageren ze dat op jou af, want om het huiswerk gaat het niet echt.

In dit geval dus wél hoor. De dames waren bang dat ze door de ouderavond hun huiswerk niet af zouden krijgen.

"je bent groot genoeg om huiswerk te maken, wegwezen"

Daar bereik je wat mee, wil je zeggen?
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 29 sep 2005, 18:14

Bedankt voor je reactie, Studente, maar ik denk dat je het niet helemaal juist hebt. Als ik eerlijk mag zijn, vind ik je een beetje kort door de bocht.

Ik weet zeker dat het geen stoer gedrag was. Het zijn geen meiden die stoer willen overkomen. Ik heb een heel gesprek met ze gehad en ze zijn hierin heel open geweest en ik geloof dat ze heel eerlijk tegen me zijn geweest. Ze hadden geen andere problemen (zoals liefdesverdiet of weet ik wat), ze hadden op dat moment een probleem met mij vanwege het huiswerk dat ik opgaf. En vandaar dat ze ook zo heftig op mij reageerden.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 29 sep 2005, 18:15

Dat vond ik nou ook...

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor miekiemousie op 29 sep 2005, 18:17

Marjan, wat heerlijk dat je op deze manier erachter bent gekomen wat de leerlingen dwars zat. Hierdoor zullen de leerlingen jou beter begrijpen, maar jij de leerlingen ook! Ik vind het echt leuk om te lezen hoe het bij jou allemaal verloopt. Het lukt je zo te lezen erg goed, knap! Blijf het zeker volhouden.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 30 sep 2005, 17:41

Marjan, wat heerlijk dat je op deze manier erachter bent gekomen wat de leerlingen dwars zat. Hierdoor zullen de leerlingen jou beter begrijpen, maar jij de leerlingen ook!

Juist. En daarom zei ik ook, praat tijdens je les ook es over wat anders dan de lesstof. Des te beter wordt je band met de leerlingen, en je weet ook wat hen bezig houdt.
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar VMBO

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast