Vandaag heb ik mijn dag op het V.O gehad. Wat een ervaring! Geweldig vond ik het!
Het ging daar wel heel anders dan hoe ik het gewend was op mijn middelbare school. Ik was gewend; je hebt 50 minuten les en je moest voornamelijk luisteren en meeschrijven en that's it. Oh ja, als je geluk had dan kon je het laatste kwartier nog aan het werk.
Dit vond ik ook een vervelend punt; als docent zijnde elk uur hetzelfde riedeltje vertellen en ontzettend veel praten.
Vandaag wist ik niet wat ik zag! Vrijwel alle vakken waren daar samengevoegd. Het eerste blokuur was van half 9 tot 11 uur. Dit waren de vakken NE, EN en DU.
Er zaten 3 klassen in het lokaal (ongeveer 60 lln) en uiteraard 3 docenten. Er was binnen dat lokaal nog een extra lokaal en dit was het instructielokaal. Elke klas klas kreeg een instructie van 20 minuten (nu had niet iedere klas bijvoorbeeld Engels dus alleen de klas die was ingeroosterd op Engels kreeg instructie)
De rest van de groep was of achter de pc aan het werk of aan hun tafel. Ze zaten dan ook in groepjes. Ze waren dan met een weekplanning bezig en moesten onderdelen op de pc doen voor NE en voor Duits in het werkboek werken.
Dit wisselde elkaar steeds af; de docenten waren naast de instructie bereikbaar voor extra hulp en de boel in het gareel houden.
Met Mens & Maatschappij liet men een filmpje zien in het instructielokaal en de groep moest aantekeningen maken om hierna zelf aan de slag te gaan; een samenvatting maken van het filmpje. Dit mocht op de pc, een poster maken of gewoon schrijven. Dit gaat allemaal in hun eigen map; het wordt nagekeken en eventueel moet de lln het aanvullen. Om uiteindelijk de toets te leren; leren zij hun eigen samenvattingen en dus niet droog uit een boek.
Ik vond dit echt super om te zien! De docent vertelde ook dat deze methode nog niet zo lang speelde binnen het V.O (?)
Het is trouwens gewoon een reguliere school.
Ik liep zelf ook rond en maakte af en toe een opmerking over hun werk (een meisje was haar samenvatting over de Berlijnse muur aan het tekenen en hier tekst in aan het verwerken; vond het supermooi!) Het meisje glimlachte en kwam later nog eens naar me toe om het te laten zien en hoe zij een bepaald iets kon veranderen.
Ook was er een aanvaring tussen een leerling en een leerkracht. De leerkracht werd om een reden erg boos en de leerling riep (uiteraard) 'Ik deed helemaal niks!' De leerkracht draaide zich om en de leerling stak zijn middelvinger op naar haar rug. Hij had alleen niet in de gaten dat ik het zag.
Ik liep rustig naar zijn tafel, ging door mijn hurken en stelde hem de vraag: 'Wat jij net deed, durf je dat ook recht in haar gezicht?' Hij werd erg rood en zei meteen: "Ja, maar ik deed helemaal niks!" Ik antwoordde dat dat iets was tussen hem en mevrouw... maar dat ik antwoord wilde op mijn vraag. Hij zei dus: Nee dat durf ik niet. Ik antwoordde: Fijn dat je dat toegeeft, maar laat die vinger in het vervolg gewoon bij de rest van de vingers. Want ik vond dat heel erg onbeschoft!
Hij knikte en het was goed.
De leerkracht had het overigens niet gezien, dus ik heb hem niet meer naar deze leerkracht gestuurd omdat hij dan dubbel gestraft zou worden en hij schaamde zich al genoeg tegenover de rest van zijn klasgenoten. Die lachten hem namelijk al uit dat ik hem gezien had.
(of had een van jullie dit laatste wel zo gedaan?)
Ik ben er wel achter dat mijn hart in het BO ligt! maar ik ga de minor wel doen, omdat ik Nederlands ook gewoon super interssant vind! Misschien kan ik het later combineren...Een baan in het BO (parttime) en een paar in het VO?
Of is dit in de praktijk niet mogelijk? Iemand hier ervaring mee?
groetjes!