Nou, ik heb mijn eerste dag gehad vandaag!
Ik vond het erg leuk maar het was meer meekijken en leerlingen af en toe helpen als ze een vraag hadden. Aangezien zij de talen dan tegelijk krijgen, kreeg ik ook vragen over het vak Duits en Engels. Ik heb maar eerlijk toegegeven dat ik best wil kijken of ik kan helpen met Duits maar dat ik er geen biet van snap.
Leerlingen al individueel gesproken; kort maar krachtig. Ik kon er wel een aantal dingen uithalen, hoe ik de lln de volgende keer het beste kan benaderen.
Ik heb bij een aantal lln 2x gewaarschuwd en de 3e keer gaf ik aan dat het de laatste was, anders zouden zij uit elkaar worden gehaald en dan maar niet meer in het groepje werken. Dit hielp! Ik vroeg me trouwens meteen af waarom zij aan het klieren waren en ik zag dat een van de jongens niet uit de stof kwam, op weg geholpen en tadaa: hij kon weer goed aan zijn werk.
De lln uit het tweede jaar waren wat mondiger, maar ik ben meer aan het observeren geweest en als ik wat zei, eiste ik ook dat het stil was.
En tijdens mijn kennismaking heb ik mezelf voorgesteld, aangegeven hoe lang ik bleef (en welke dagen) En als de lln nog vragen hadden konden ze deze altijd stellen. (ik kreeg trouwens ook vragen van lln, toen ik rondliep)
Wat wel grappig was, dat er lln in de groep zaten die ik voorgaande jaren (lang geleden...) in het basisonderwijs heb gehad. Een leerling die ik in groep 3 had en zelfs 2 jongens die ik een kleuterklas heb gehad.
De leerling 'uit groep 3' herkende mij!
Maar goed, morgen nog een dag kijken en observeren. Volgende week maar eens kijken wat voor instructie of ik ga geven. Bedankt voor de berichten!