stage niet naar mijn zin

Enkele leerkrachten stromen door naar het VMBO. Ook dat kan een prima uitdaging zijn!

Moderator: timgearz

stage niet naar mijn zin

Berichtdoor super_juf op 17 sep 2010, 14:42

Ik had al in een ander topic aangegeven dat ik hier een duidelijker verhaal zou neerzetten.

Ik loop dus nu stage in het vmbo. Ik was erg gemotiveerd omdat deze school op een andere manier werkt dan ik zelf gewend ben (dus niet de klassieke manier)
Het probleem begon al voordat ik begon. Ik kreeg een mentor aangewezen die fulltime lesgeeft in de bovenbouw en terwijl ik had aangegeven dat ik in de onderbouw wilde. Dit leek mij ook het meest logisch omdat ik nog aan de pabo studeer en zo de 'overgang' van het bo naar het vo kan ervaren.
Dit vond de coördinator ook wel logisch maar ze zei dat er geen docenten Nederlands in de onderbouw beschikbaar om mij te begeleiden ('waarom zeg je dat niet eerder dan...vraag ik me af :shock: )

De docenten in de onderbouw waren óf zelf bezig met nog een opleiding óf waren niet opgeleid tot opleider van stagiaires.
Ik gaf aan dat dit laatste geen probleem was voor mijn Hoge school, dus kreeg ik een lerares Duits als mentor. Aangezien ik stage loop in de Leerwerkruimtes en zij daarbij aanwezig was, leek me dit geen probleem.
Alleen is het op de dagen dat ik er ben: aftekendag (dus het opgegeven huiswerk moet worden gecontroleerd en afgetekend) Dus ik heb alleen nog maar rondgelopen en afgetekend. Ik heb instructies bijgewoond van verschillende docenten, omdat ik ook met 4 verschillende docenten Nederlands te maken heb.
Het is voor mij enorm verwarrend allemaal: wat voor niveau heb ik nu voor me? Is dit nu de eerste of de tweedejaars? Ik werk namelijk met de volgende niveaus: Basis1, BasisKader1 en 2, TL 1 en 2. Dit zijn in totaal 230 leerlingen.
Ik heb dus ook geen vaste docent met wie ik meeloop, op de dagen dat ik er ben wordt er alleen in het 4e uur instructie gegeven aan de TL2 en de instructie voor de 1e jaars worden op een andere dag gegeven.
Ik vind het allemaal maar verwarrend! Of ligt dit nu aan mij? Ben ik dan niet geschikt voor het VO, omdat het overal zo werkt?

Ook is het een christelijke school en hier heb ik totaal geen problemen mee! Ik pas mij namelijk goed aan (tenminste dit vind ik zelf, en heb van andere chr. scholen ook nooit commentaar gehad) Nu begon het op mijn eerste dag al dat mijn mailadres niet professioneel genoeg was. Ik vind dit privé en daar hebben ze niets mee te maken. Ook vind ik het niet professioneel als zij dus achter mijn rug om praten en dit tegen elkaar vertellen als ik er bij sta. Dus half tegen mij maar verder voornamelijk tegen elkaar. :shock: Of is dit niet achter mijn rug om...Ik vind het in elk geval erg vervelend.
Toen was er een commentaar over mijn kleding. Terwijl ik er totaal niet bloot bij loop! Heb juist alles 'potdicht' zitten. Wat ik ook vind horen, omdat je met pubers werkt.
Last but no least: (ik heb zelf maar gevraagd of er verder nog iets was..)ik moest maar niet met naam en toenaam vertellen dat ik samenwoonde, maar mocht het wel tussen de regels door laten schemeren
Ik vroeg of er hier ervaring mee was, binnen het team. Het antwoord: 'Ja, we hebben wel vaker van dat soort gevallen gehad' :shock:

Het is niet zo dat ik de school wil aanvallen ofzo hoor, maar wilde het even kwijt. Ik vraag me af of ik er met mijn mentor over moet praten. Mijn IV docent zegt dat het grotendeels geloofskwesties zijn en dat je hier niet uit gaat komen. Ik hoef hier ook niet uit te komen, maar ik vraag me af of ik me hier wel prettig bij ga voelen.
Wat ik vervelender vind is dat de begeleiding voor mij totaal geen structuur heeft. En klasgenoten zeggen dat ik als beginnende docent beter niet dit soort onderwijs had kunnen kiezen. (beetje lastig uit te leggen, maar het heeft wel wat weg van Dalton onderwijs. De lln zitten met 3 klassen in een lokaal en krijgen 3 vakken. Er staan ook 3 docenten op. Ze werken met een weekplanning)

De reden dat ik voor deze school heb gekozen was vanwege 'de nieuwe vorm van onderwijzen in het voortgezet onderwijs' want ik wist inderdaad vooraf dat dit een christelijke school was.
Ik ga denk ik me wat meer distantiëren van de docentenkamer, al weet ik niet of mij dat ten goede komt in mijn beoordeling.
En anders kijken naar een andere school. Dit is overigens nog niet zo gemakkelijk, heb ik gemerkt.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: stage niet naar mijn zin

Berichtdoor miek op 18 sep 2010, 07:49

ik vind het heel raar dat ze met elkaar over jou praten en doen alsof jij er niet bijstaat. Ook de opmerking waarbij ze jou als een 'geval' zien vind ik vreemd. Als ik het zo lees voel je je er nu al niet prettig, het lijkt me inderdaad slim om naar een andere stageplek te zoeken.
Het lijkt me niet heel handig om uit de buurt van de docentenkamer te blijven. Ik kan me voorstellen dat de problemen dan alleen nog maar groter worden. Het lijkt me voor jou handiger als je stageloopt bij iemand met wie je de hele dag mee kunt. Je ziet dan wel veel verschillende groepen maar hebt in ieder geval dezelfde begeleider en kunt makkelijker afspraken maken...
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: stage niet naar mijn zin

Berichtdoor Anita op 19 sep 2010, 09:09

Wat een vervelende situatie. Toch zul je moeten proberen het beste ervan te maken als je op deze school blijft.

Ik weet natuurlijk niet hoe je met je rooster op de Pabo zit, maar wij hadden regelmatig lesvrije dagen. Heb je misschien de optie om op zo'n dag stage te lopen zodat je toch momenten van instructie meemaakt / kunt doen?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: stage niet naar mijn zin

Berichtdoor super_juf op 19 sep 2010, 12:50

Als ik geen andere stageplek kan vinden, is het misschien een idee om op andere dagen stage te lopen.
Ik heb nu een semester dat ik los sta van de pabo en op donderdag en vrijdag vrij ben. Dus dat is inderdaad iets waar ik nog niet aan gedacht heb.
Morgen geef ik mijn eerste instructie en vind het heel spannend! Maar dan heb ik het maar gehad ;-)

Ik vind het dus ook heel vreemd dat ze over mij praten. Ik hoop maar dat het morgen beter gaat. Ik wacht nog een telefoontje af van een andere school en anders is het helaas pindakaas en moet ik het er mee doen.
Ik kan namelijk ook niet tever van huis af omdat ik een chronische aandoening heb, waardoor te ver reizen veel te vermoeiend is.

Bedankt voor de reacties! Is wel fijn om te weten dat ik dus niet gek ben 8)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: stage niet naar mijn zin

Berichtdoor super_juf op 21 sep 2010, 20:58

Even een update :D

Ik heb gisteren mijn eerste les gegeven. De les werd ook gefilmd en het ging goed!
Mijn collega's zagen dus blijkbaar dat ik goed ben in wat ik doe (klinkt niet verwaand hoop ik?) en het lijkt of ze als een blad aan de boom zijn omgedraaid!
Vanmiddag een vergadering gehad en ik bracht ook een paar dingen in en ze namen mij serieus! Zo fijn is dat!

Natuurlijk hou ik wel een slag om de arm, maar zoals het de afgelopen 2 dagen ging: Top! Dat houd ik wel een half jaar vol :D
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: stage niet naar mijn zin

Berichtdoor Anita op 22 sep 2010, 13:38

Ik kan me een heel klein beetje voorstellen dat het dan misschien ook te maken had met het feit dat je van de Pabo komt. Dat ze daarom dachten dat de lessen wel niets zouden zijn? Fijn dat je je nu in ieder geval voor een deel hebt kunnen bewijzen!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar VMBO

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron