tweedegraads bevoegheid

Enkele leerkrachten stromen door naar het VMBO. Ook dat kan een prima uitdaging zijn!

Moderator: timgearz

tweedegraads bevoegheid

Berichtdoor sazia op 25 jul 2013, 18:04

Ik ben een aantal jaren geleden afgestudeerd aan de pabo. Sindsdien ben ik werkzaam in het vmbo.
Helaas moet ik mijn tweedegraadsbevoegdheid halen.
Nu heb ik geïnformeerd op de fontys te Tilburg over de vrijstellingen, dat vind ik erg tegenvallen. Alleen voor 2 modules flankerend onderwijs en je werk kun je als stage zien.
Ik ben heel benieuwd wie ook bezig is om de tweedegraadsbevoegdheid te halen en hoe het elders is wat betreft vrijstellingen.
sazia
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 25 jul 2013, 17:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: tweedegraads bevoegheid

Berichtdoor Anita op 25 jul 2013, 18:38

Ik proef duidelijk uit je berichtje dat je er totaal geen zin in hebt. Kwam de verplichting om een opleiding te volgen als verrassing? Ik kan me voorstellen dat je dit toch wel aan voelde komen aangezien je werk doet waar je eigenlijk niet voor opgeleid bent.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: tweedegraads bevoegheid

Berichtdoor ik-je op 25 jul 2013, 18:45

Ik denk dat het je werk alleen maar ten goede komt! Maar goed... daar was je niet hier op het forum.
Ik zou zelf eens bij verschillende hogescholen in omgeving vragen hoe het daar zit met vrijstellingen. Mijn ervaringen bij de pabo was dat het per leerjaar op hogeschool verschillend was.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: tweedegraads bevoegheid

Berichtdoor super_juf op 27 jul 2013, 22:50

Ook ik ben nu werkzaam in het VO en het bevalt mij uitstekend! Ik mag na de zomer blijven op voorwaarde dat ik mijn bevoegdheid ging halen.
Ik ga mijn opleiding doen aan Saxion Next te Deventer. De opleiding is overigens ook in Hengelo. Dit is speciaal voor mensen die al een onderwijsbevoegdheid hebben. Hierdoor duurt deze opleiding maar 1,5 jaar.
Het eerste half jaar heb ik tijdens de pabo kunnen doen dus hoef ik nog maar een jaar.

Als je al een bacheloropleiding hebt (pabo in jouw geval) dan moet je voor een tweedegraads instellingsgeld betalen. Dit kan zeer hoog zijn! Op het Windesheim is dit bijvoorbeeld €7300,- per jaar! Bij Saxion Next is dit niet het geval en betaal je ongeveer €3000,- per jaar. Oke, dit is alsnog een hoop geld maar stukken minder dat het instellingsgeld! :-)

Ik heb er in elk geval zin in. Ik heb nu een jaar gewerkt en ik mis het studeren nu al... (had dit nooit verwacht overigens :lol:)
Succes met het maken van je keuze!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar VMBO

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron